Gå til innhold

brudens foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

før var det vanlig at brudens foreldre skulle betale for hele bryllupet (er ihvertfall det jeg har lært av amerikanske filmer)

dette virker for meg skikkelig avlegs i disse dager, hos de fleste par jobber både gutten og jenta og har råd (og stolthet) til å betale bryllupet selv. kanskje er foreldrene selv pensjonert innen de gifter seg. men er det overhodet noen av dere som fikk hele bryllupet finansiert av foreldrene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi betaler alt selv, tror vi...

Ingen av mine venner følger denne gamle tradisjonen. Den fungerer ikke helt i dag, av de grunner du sier.

Skrevet

Våre to foreldrepar skal betale bryllupet vårt, ja. Vi er studenter og skal gifte oss før vi har råd fordi vi plutselig fikk en baby :-). Antrekk, ringer og morgengaver kjøper vi selv. Alt det andre har vi fått beskjed om å ordne slik vi vil ha det, så skal foreldrene våre ta regninga. Men vi har ikke ubegrenset budsjett såklart - vi ser etter rimelige løsninger der det er mulig. Mat og vin skal vi imidlertid ikke spare på!

Skrevet

Vi betalte alt selv. Og med flere år som etablerte voksne, i gode jobber og med inntekt som er vel så bra som foreldrenes, så skulle det da bare mangle også!

Skrevet

Vi betalte 2/3 selv, og fikk 25.000 fra foreldrene våre, litt avhengig av livssituasjon, tror jeg det vanligste er at foreldrene bidrar litt mens brudeparet betaler det meste.

Skrevet

Vi skal ikke betale noe selv.. Er fattige studenter. Men, både mine og hans foreldre er mer enn villige til å betale. Skal betale fotograf og bryllupsreise selv. (Det var jo gasnke dyrt det også...)

Skrevet

Vi har spart slik at vi kan betale alt selv.

Nå har derimot våre foreldre insistert på at de vil bidra med

noen kroner, og det takker vi selvfølgelig ja til!

K.

Skrevet

Har lurt unna noen kroner til en slik anledning, men budsjettet overgår kontoen! Tipper derfor ivrig, min store drøm er å drysse tusen-lappene over "barna" mine og si: Velg hva dere vil og kos dere!!! Jaja, det er lov å drømme.....

Skrevet

Vi, foreldrene mine og svigerforeldrene mine betaler 1/3 hver. Vi hadde bassert oss på å betale alt selv, men det er jo hyggelig at de vil være med å bidra :) Jeg er jo enebarn, og min forlovede er "minstemann".

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Min forlovede og jeg skal betale alt selv utenom min brudekjole og tilbehør- den insisterte min pappa på å betale, han skal også betale middagen for oss etter vielsen på 100% eget initiativ.

Milla

Skrevet
Min forlovede og jeg skal betale alt selv utenom min brudekjole og tilbehør- den insisterte min pappa på å betale, han skal også betale middagen for oss etter vielsen på 100% eget initiativ.

Milla

*forvirret* Når kjolen og tilbehøret og middagen er betalt - hva er igjen da...?

Gjest Afrodite
Skrevet

Tror det er mest vanlig at man betaler sammen med foreldre - altså deles i tre..

Vi skal ha to bryllup, og det første skal mamma og pappa og vi dele på, og det andre skal foreldrene hans og vi dele på. :P (vi krever ikke HVOR stor del, det er opp til de selv, men de er mer enn villige til å hjelpe...)

:briller:

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi planla alt selv med tanke på også å betale det selv. Men ca. 1 måned før bryllupet skulle holdes fikk vi beskjed om at foreldrene våre hadde tenkt å ta hele regningen seg imellom. De ville derimot ikke si noe før det nærmet seg fordi de var redde for at vi da ville spinkle og spare på alt for å ikke belaste de for mye! Gjett om vi ble glade!!!

Skrevet

Vi skal betale alt selv, men min Mor bidrar med kakebaking i stor skala, vi er selvforsynt med store deler av middagen stek, bær, grønsaker. Svigers utviser overhodet ingen interesse for hele selskapet - det synes min tilkommende er litt leit - jeg synes det er snålt at de ikke vil bidra med noe som helst - motvillig gikk svigermor med på å bake min tilkommendes favorittkake...

Kostnaden har jeg ingen problemer med å bære, vi har begge gode jobber og penger til overs til denne begivenheten.

Skrevet

Vi skal betale alt selv, så vi sparer for fullt. Har lånt penger til halve kjolen av min mor, men de skal betales tilbake. Ingen av våre foreldre har råd til å bidra, og dessuten har vi vært samboere i mange år. Vi har fått pengegaver til jul og bursdager som går i bryllupspotten, Men det er alt.

Skrevet

Men hva hvis brudens foreldre ikke har råd, men brudgommens har??

Er det sånn at brudens foreldre "skal" betale mat, og brudgommens drikken?

Litt urettferdig kanskje, om bare ett av parene har råd!?

Skrevet

I ekteskapslovgivningen heter det at partene plikter å bidra til fellesskapet etter evne. Hva det betyr er et skjønns-spørsmål. Det samme bør gjelde for selve bryllupet; man gjør så godt man kan, eller SYNES man kan, alle parter. I det lange løp jevner det hele seg ut, og svært få saker er så viktig at det er noe poeng å bli uvenner av den grunn. Så får festen få det innhold som de samlede resurser gir mulighet for.

Gjest Princess
Skrevet

Hos oss er det slik:

Svigers bor i Sør-Norge og får derfor ikke mulighet til å hjelpe til med bryllupsfprberedelsene, "fysisk", mener jeg (ettersom vi bor i en annen del av landet) Vi får derfor 10 000,- + brudesuiten betalt av dem.

Mine foreldre, derimot skal hjelpe til med planleggingen, sverigetur (de skal være med å sponse drikkevarene) mamma skal sy brudekjolen, underskjørtet og sløret, lage blomsteroppsatsene til bordet, kakebaking, min søster er frisør og skal ta håroppsettingen, klipp av brudgom, barna våre + sminkingen, matlaging osv..

Vi føler selv at vi er heldige som får så mye hjelp, og man må ikke glemme at det er ikke bare pengene man trenger til forberedelsene, men all fysisk deltagelse fra slektninger teller også like mye!

Uten "den biten" hadde ihvertfall ikke vi klart forberedelsene like godt :D

Skrevet

Vi har ikke så god råd etter leilighetskjøp og er derfor veldig glade for at våre foreldre vil være med å dele på utgiftene til selskapet. Dette deler vi på tre. Alt det andre - brudekjole, smoking, blomster, ringer osv - betaler vi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...