Gjest Lott@ Skrevet 10. mars 2003 #21 Skrevet 10. mars 2003 Jeg er FOR aktiv dødshjelp. For min egen del, så har jeg donorkort liggende i vesken min - og alle mine nærmeste er informert om at dersom noe skulle skje meg, noe som gjør at jeg aldri igjen vil få det livet jeg idag har, ja da skal alle maskiner skrues av, og evt organer doneres bort. Det samme gjelder også dersom jeg skulle bli uhelbredelig syk. Jeg tror at det er viktig at vi alle mens vi er friske tenker igjennom slike ting, og informerer våre nærmeste om vår avgjørelse.
Gjest Tiit Skrevet 11. mars 2003 #22 Skrevet 11. mars 2003 Jeg er for aktiv livshjelp! Jeg mener alle mennesker skal ha rett til : God smertelindring. Hjelp til å beholde verdighet og rettigheter til siste livspust. Noen som BRYR SEG OG ER DER hos dem som lider og føler seg forlatte og ensomme. Å vite at "jeg er verdifull!" fordi alle mennesker har samme verdi. Jeg er veldig imot et samfunn som bare har plass til de produktive og effektive som bidrar til at samfunnet "går rundt". Og som dermed oppleves å ikke ha plass til de som trenger mye hjelp, bistand, oppfølging mv. SOm koster samfunnet mye penger. Et samfunn som presser folk til å velge "snarveien ut" for å slippe å bli til byrde..... Jeg er imot et samfunn som i praksis sorterer og rangerer folk etter verdi. Derfor er jeg veldig redd for aktiv dødshjelp. Nederland er et land som viser oss hvor galt det kan gå når denne sorteringsmekanismen i samfunnet kommer i funksjon. Folk er redde for å bli gamle og syke, og for at noen rett og slett skal komme å ta livet av dem. Jeg mener dessuten at livet er en stor gave som man skal pleie godt og fryde oss over. Må gå nå.....
Milo Minderbinder Skrevet 12. mars 2003 #23 Skrevet 12. mars 2003 Jeg er for menneskets rett til å ta sitt eget liv; bestemme selv om det vil leve. Aktiv dødshjelp er jeg forsåvidt ikke i mot. Dog er det slik at når man stadfester en rettighet - da stadfester man samtidig en plikt. Rettighet og plikt forholder seg som oftest symmetrisk til hverandre. Altså........stadfester man retten hos noen til aktiv dødshjelp, stadfester man samtidig en plikt hos andre til å faktisk ta liv. Ble diskusjonen lettere nå? Milo
Gjest care Skrevet 12. mars 2003 #24 Skrevet 12. mars 2003 Jeg håper man her har klart for seg hva AKTIV DØDSHJELP betyr som begrep. Det at man aktivt injeserer noen som forårsaker døden. PASSIV DØDSHJELP, derimot er å unnlate behandling, slik at man ikke påfører pasienten mer smerte.
Tusenfryd Skrevet 12. mars 2003 #25 Skrevet 12. mars 2003 Passiv dødshjelp foregår hver dag over hele landet. Min mormor fx døde av dette. Hun hadde lungebetennelse, var dehydrert og døende. Da satte de ikke antibiotika eller ga henne drypp, men lot henne få ligge ferdelig å dø, hun var gammel. Kan ikke tenke meg at dette er noe enestående tilfelle.
Gjest care Skrevet 12. mars 2003 #26 Skrevet 12. mars 2003 Passiv dødshjelp foregår hver dag over hele landet. Min mormor fx døde av dette. Hun hadde lungebetennelse' date=' var dehydrert og døende. Da satte de ikke antibiotika eller ga henne drypp, men lot henne få ligge ferdelig å dø, hun var gammel. Kan ikke tenke meg at dette er noe enestående tilfelle.[/quote'] Nei det er ikke et enestående tilfelle. Ville bare høre om folk her inne hadde definert begrepene rett her. Blir overrasket over at mange er så FOR aktiv dødshjelp.
Mann 40 Skrevet 12. mars 2003 #27 Skrevet 12. mars 2003 Jeg er mot aktiv dødshjelp. Tror det faller lett å være for så lenge man er frisk og rask. Stein Husebø, lege her i Bergen som kjenner denne problematikken godt, sier de aller fleste klamrer seg til livet så lenge som mulig. Selv om han er mot, har han faktisk gitt aktiv dødshjelp en gang. Saken endte med såkalt påtaleunnlatelse. Husebøs sak viser at det er et vanskelig felt og at det sikkert finnes tilfeller hvor det er riktig. Jeg synes imidlertid det er for drastisk å tillate aktiv dødshjelp.
coda Skrevet 12. mars 2003 #28 Skrevet 12. mars 2003 Blir også litt overrasket over at det er så mange som er for aktiv dødshjelp. Lurer også som kanskje care gjør, om noen blander begreper. Jeg er som Tiit for aktiv livshjelp, for min del innebærer det også i noen tilfeller passiv dødshjelp. Derimot er jeg livredd aktiv dødshjelp. Spørsmålet er hvem som bestemmer hva som er hva den gang jeg selv ligger dødssyk.
Gjest Hilde Skrevet 12. mars 2003 #29 Skrevet 12. mars 2003 Tiit ... aktiv livshjelp ? Hva er det ? Nå et menneske har så store smerter at det ikke går an å stelle han/henne - selv med morfinpumpe festet til magen ? Tror ikke dere har sett mennesker dere elsker død i kreft når dere uttaler dere om hva som er verdig og uverdig ... Jeg har idag - 7 år etter at mor døde - fremdeles problemer med å tenke tilbake og forholde meg til de siste ukene hun levde.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå