Bimbo Skrevet 7. mars 2003 #1 Skrevet 7. mars 2003 Hva synes dere om aktiv dødshjelp? Er det en menneskerett å få dø? Og er en dødssyk pasient i stand til å ta slike avgjørelser?
Gjest care Skrevet 7. mars 2003 #2 Skrevet 7. mars 2003 Dette her, bør man ha litt kunnskap om før man uttaler seg.
Usikker Skrevet 8. mars 2003 #3 Skrevet 8. mars 2003 Jeg er nok FOR aktiv dødshjelp - men jeg vet ikke helt HVOR grensene skal gå. Et forferdelig vanskelig tema! Og - jeg har sagt til mine nærmeste at "hvis det ikke er mer å gjøre - så slå av maskinen". Min søster, som er sykepleier, er ikke udelt enig med meg. Hun har vært vitne til mange døds-kamper i sitt yrke. Og har sett folk som har kjempet, kjempet, kjempet for å leve - selv om de (mens de var friske) tidligere hadde sagt "slå av maskinen". Men - skulle jeg bli liggende der helt hjelpesløs - neddopet - og det bare var èn utgang....... VÆRSÅSNILL - gi meg ei sprøyte/pille! Gjør det kjapt! Men - som sagt - grensene er veldig vanskelig å trekke her.....
Kid-a Skrevet 8. mars 2003 #4 Skrevet 8. mars 2003 Dette her, bør man ha litt kunnskap om før man uttaler seg. Hvorfor det, Care? Det er viktig å ha meninger om ulike saker, og utveksle dem med hverandre. Hvordan skal vi ellers lære ting? Det hjelper ikke at en professor på Blindern forsker og vet... det er folk flest som har innflytelse. Derfor er det viktig at man har tenkt gjennom ting, og snakket om dem. For til slutt kanskje å ta standpunkt i diskusjonen. Eller? Forøvrig er jeg for aktiv dødshjelp. Alle mennesker har rett til å dø. Det er ikke noe liv å være neddopa og lam, og ute av stand til å tenke. Når kroppen holdes i gang av en maskin, og det ikke er håp... dra ut kontakten. Vanskelig, ja. Fordi det kan misbrukes. Fordi det er vanskelig å trekke grenser. Men det må kunne finnes en ordning, en måte så dette kan bli sikkert, eller sikrere? Det må være jævelig for menneskene som står og ser på...
Gjest care Skrevet 8. mars 2003 #5 Skrevet 8. mars 2003 Til Kidden. Sevfølgelig skal man dele kunnskap. Men da må man også ha kunnskap om tema før man sier at man er for aktiv dødshjelp. Jeg gidder i allefall ikke diskutere dette tema med noen som ikke har kunnskap på feltet. For det 1. Bør man ha kjennskap til smerteproblematikken og hvordan dette påvirker psyken. For det 2. Bør man ha kjenneskap til hvordan mennesker har det på sitt dødsleie og hvordan dødsangsten påvirker mennske. For det 3. Bør man ha diskutert de ulike etiske sidene ved denne saken. Man bør også ha kjennskap til at de faktisk er mange som ligger i smerter og som roper på at døden skal komme, og så blir de friske. Det er faktisk mange sider i denne saken som kan diskuteres, men hvem kan egentlig bestemme over døden. Det var mitt bidrag til denne debatten :blunke:
Kid-a Skrevet 8. mars 2003 #6 Skrevet 8. mars 2003 Jeg mener ikke at vi skal diskutere hvert enkelt tilfelle her, slik du legger opp til. Bare ett enkelt spørsmål. Står vår rett til å holde et menneske kunstig i live høyere enn hvert menneskets rett til å dø og til å bestemme over sin egen død? Altså... den etiske siden ved det.
Gjest care Skrevet 8. mars 2003 #7 Skrevet 8. mars 2003 Jeg mener ikke at vi skal diskutere hvert enkelt tilfelle her, slik du legger opp til. Bare ett enkelt spørsmål. Dette gidder jeg ikke å diskuterer dette mere, vil bare rette opp en feil. Jeg snakker ikke om hvert enkelte tilfelle, men flere sider som må vurderes i denne saken. Samtidig kan du ikke utelate hvert enkelte tilfelle i en slik sak, dette handler om mennesker - ikke om et prinsipp.
Gumman082 Skrevet 8. mars 2003 #8 Skrevet 8. mars 2003 Dette er et vanskelig tema.. men jeg er fakisk for .. har man lyst til å dö skjönner jeg ikke hvorfor en ikke skulle få lov til å dö hvis en vil det!!!! det er som sagt ikke noe liv hvis kroppen blir holdt oppegående av en marskin...
Charmie Skrevet 8. mars 2003 #9 Skrevet 8. mars 2003 Utrolig vanskelig diskusjon - ideelt sett, er jeg for at folk selv må få bestemme når "nok er nok" - MEN... jeg frykter at noen med alvorlig sykdom skal føle at de er til bry, og derfor SI at de ønsker å dø, uten at det kanskje er det de ønsker... - Hvem kan egentlig vurdere om noen virkelig ønsker å dø, eller om de TROR at andre ville ble "lettet om de ønsket det????
Gjest Duchess Skrevet 8. mars 2003 #10 Skrevet 8. mars 2003 Jeg er FOR aktiv dødshjelp i enkelte tilfeller, men syns det er vanskelig å skulle si hvor jeg mener grensa går.. Jeg syns ikke det er en menneskerett å skulle få lov til å dø ved denne metoden, det er tross alt en annen som må "ta livet av deg" ved aktiv dødshjelp, og selv om man ikke ser lyset i tunnellen og bare vil dø der og da, kan ting forandra seg. Men når det gjelder personer som har så store smerter, som aldri vil bli de samme (typen grønnsak, bare sitte der), og eldre mennesker som har X antall smertefulle sykdommer som sakte men sikkert tar livet av dem likevel, kan jeg skjønne at de har et ønske om det.
Gjest Hilde Skrevet 8. mars 2003 #11 Skrevet 8. mars 2003 Jeg har opplevd en mor med uhelbredelig kreft - hun døde i en alder av 53 år og de smertene hun gjennomgikk - DE unner jeg ingen. I slike tilfeller - eks. kreft er det sjelden kreften i seg selv som tar livet av mennesket. Det er morfinen som de blir dopet ned med til kroppen til slutt ikke klarer mer. På en måte er det en slags aktiv dødshjelp det også. Tror ikke noen setter spørsmålstegn med HVOR mye morfin en pasient fikk før han/hun døde - og ja, jeg er for aktiv dødshjelp.
Gjest gotthard Skrevet 8. mars 2003 #12 Skrevet 8. mars 2003 når min far døde av kreft så ba han legen om at han ikke skule bli holdt i live med medesiner eller at de pustet liv i han når han nesten var død. legen holdt liv i han selv om alle viste at det bare var snakk om dager før de ikke kunne gjøre mere. den siste dagen i live hans så lå han og hadde store puste problemer , han var så og si død , noe av det siste han gjorde var og hinte på at jeg kunne bruke puta over ansikte hans. jeg fortalte det til sykepleieren som da sa "vi kommer innom vær time om ingen ringer , utenom det er dere alene" også gikk hu. hvorfor ikke bare gi mannen ei sprøyte når alle veit at smertenne er alt han klarer og tenke på om han klarer og tenke,,hvorfor forlenge smertene lengst mulig? er for aktiv dødshjelp i de tilfellene der du kan spare noen for umeneskelig smerte i noen timer eller dager , men i mot det der et meneske ikke orker og leve lengere men kan leve i flere år og få et "normalt" liv. om dere forstår hvor jeg vil hen da?
Gjest Kira Skrevet 8. mars 2003 #13 Skrevet 8. mars 2003 La oss ta tre eksempel ... 1. En mann/dame i rundt 60-70 årene har fått strupekreft, han kan operere det, men da mister han evnen til å snakke. Ville du gitt ham/hun aktiv dødshjelp? Eller: 2. En mann/dame var i en bilulykke, alt ble lammet, og ham/hun har mistet synet og hørselen. Ham/hun ser ingen grunn til å leve mer, ingen flere muligheter. Ville du gitt denne personen sprøyten? Og: 3. Enda en mann/dame kom til legekontoret, hun har akkurat mistet begge sønnene sine i en bilulykke, og mistet mannen/kona si et år tidligere. Hun ser heller ingen grunn til å leve mer. Hva ville du sagt/gjort mot denne personen? Og det er jo noe som heter "det er galt" å ta liv. Men prøv å finn argumenter MOT og FOR aktiv dødshjelp.
Gjest Hilde Skrevet 8. mars 2003 #14 Skrevet 8. mars 2003 Kira - skal ikke folk få bestemme over sitt eget liv ? Bør vi ikke respektere mennesker som sier at de ikke vil bli holdt kunstig i live ? Jeg synes det, og jeg kan fremdeles høre mor sine smerte-hyl når de skulle stelle henne på sykehuset - er det en verdig avslutning på livet til et menneske som alltid har bare ville andre det beste ? Jeg synes ikke vi skal blande kortene - jeg for min del snakker om aktiv dødshjelp for mennesker som lider av uhelbredelige sykdommer som vil medføre et smertehelvete mot slutten av levetiden.
Linemor Skrevet 8. mars 2003 #15 Skrevet 8. mars 2003 Jeg synes man skal respektere når folk ikke orker og holde ut lenger. greit det at de har vondt, og kanskje ikke ville mene det samme når hvis de blir bedre, men jeg tror at en bakside ved alt det nye som skjer innen medisinke fremskritt er at man skal redde alle uannsett pris, for vedkommenede selv og pårørende. det er kjempe tungt og se noen du elsker over alt på jord lide. de aller fleste vil prøve så lenge det finnes reelle muligheter, men jeg mener at den som er syk må få si at nok er nok. men det er klart at det er ikke enkelt og vite hvor grensene skal gå. så jeg er vel for aktiv dødshjelp, men jeg er glad jeg ikke sitter med makten til og bestemme når og hvordan, men jeg håperdet vil skje forandringer på dette området.
brum Skrevet 8. mars 2003 #16 Skrevet 8. mars 2003 Dette er et vanskelig tema. I utgangspunktet tror jeg at jeg er for aktiv dødshjelp men jeg bør nok sette meg inn problemstillingen bedre.
*Lillian* Skrevet 8. mars 2003 #17 Skrevet 8. mars 2003 Jeg er for aktiv dødshjelp. Som flere andre her sier, det er en vanskelig grense der. Men jeg mener ikke aktiv dødshjelp for de som har en depresjon eller noe. Jeg snakker om folk som er uhelbredelig syke eller folk som lever kunstig (altså i respirator eller noe). Det er vanskelig. Men skal ikke folk ha rett til å bestemme over sitt eget liv? Hvis jeg noen gang blir en grønnsak... Sett en sprøyte i meg, vær så snill!! .....og gi bort de kroppsdelene av meg som kan brukes hos andre. Lillian
Mann 40 Skrevet 9. mars 2003 #18 Skrevet 9. mars 2003 Hva synes dere om aktiv dødshjelp? Er det en menneskerett å få dø? Og er en dødssyk pasient i stand til å ta slike avgjørelser? Hvis aktiv dødshjelp hadde blitt lovlig i Norge, hadde det bare vært aktuelt for døende pasienter med kort tid igjen og som er istand til å ta avgjørelsen selv. Slik det er i andre land hvor dette praktiseres. Passiv dødshjelp, altså at man avslutter behandlingen og lar pasienten dø, skjer hele tiden. Enten på anmodning fra pasienten eller fordi legene vurderer det som riktig.
Gjest Kira Skrevet 9. mars 2003 #19 Skrevet 9. mars 2003 Hilde Jeg har da ikke nevnt noe om at jeg er _mot_ aktiv dødshjelp? Jeg bare nevnte noen _eksempler_. Og jo, man skal få bestemme over eget liv, og respektere dets valg. Jeg er selv FOR aktiv dødshjelp. Og synes ikke personen bør lide, eller holdes kunstig i live hvis valget til personen har talt.
Pip Skrevet 10. mars 2003 #20 Skrevet 10. mars 2003 Jeg leste senest i dag en artikkel skrevet av en kreftsykepleier. Hun har naturlig nok en hel del erfaring med dødshjelp-problematikk. Og det hun sier, sjokkerer i alle fall ikke meg: Tilnærmingsvis alle som ber om aktiv dødshjelp, gjør det fordi de frykter å miste verdigheten eller å bli til bry. Ikke pga. smertene! Dette synes jeg er en tankevekker: Hvilket samfunn er dette her? Vi er et av verdens rikeste land, heter det. På hva da? Penger og olje, ja. Men tydeligvis ikke på medmenneskelighet. INGEN skal behøve å føle at de er til bry når de er syke! Det MÅ være et overordnet mål for alle helsearbeidere, uansett tid, sted og situasjon! Jeg har stor tro på smerteklinikker. Der har man ekspertise, personalet vet mye om smertebehandling, om fysiske og psykiske vansker og problemer som pasientene kommer opp i, og de har psykologer og andre der, som hjelper pasientene til å 'blir klare for døden'. Høres litt rart ut, kanskje, men veldig mange har blomstret opp på slike klinikker (fins bl.a. i danmark), og de har blitt rolige, trygge og fornøyde, faktisk. Personlig er jeg mot aktiv dødshjelp - jeg mener at livet er hellig og ukrenkelig, fra unnfangelse til naturlig død.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå