Gå til innhold

legen og p-pillen

Lisle

Anbefalte innlegg

Gjest Duchess

Jeg fikk p-piller uten spørsmål, uten GU og uten Klamydiaprøve.

Legen min nevnte aldri GU undersøkelser med et eneste ord, det var det jeg som sørga for selv.

Og ja, det MÅ gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Ved første legetime for å få p-piller er det vanlig med undersøkelser.

Legen gir resept på p-piller og annbefaler GU etter 3 mnd.

En må huske p-piller utskiller en del stoffer, slik at en GU bør tas for å utelukke unormale forandringer i livmoren.

Etter en undersøkelse er det faktisk p-pillen som er det eneste reseptbelakte midlet som kan skrives ut for tre år.

Derfor er det viktig med GU hvert tredje år.

I norge vil Alle Norske kvinner få brev fra kreftregisteret hvert tredje år, hvor de anbefaler en GU hos legen.

Dette for at de kan oppdage kreft og forandringer på et tidlig stadium.

Det er som kjent en av de vanligste krefttyper hos kvinner, så en GU er virkelig å anbefale.

Hvis du har mannlig fastlege kan man undersøke om en kvinnelig lege kan foreta GU istede.

Man har også rett til å ha med en helsesekretær med inn på GU rommet hvis pasient føler ubehag med bare legen.

Dette med at en blir undersøkt nøyere første gangen er vanlig.

Hvis du har gått fast på p-piller tar legen å skriver ut ny resept uten spesiell kontroll.

Her står det litt om P-piller:

http://www.helsenett.no/6_6/6_6_s4.html

Sitat

Det er jeg så absolutt enig i! Ingen skal tvinges til noe i en slik sammenheng. Men etterhvert hvis pasienten ikke får tatt en gu, må dette gjøres etterhver, og gjøres ikke dette, tror jeg legen ville seponert p-pillene. Slik jeg har forstått det i allefall....

Seponering betyr å trappe ned litt etter litt og det gjøres på sterke vanedannende medisiner.

P-piller slutter man med på dagen etter endt brett.

Jeg vet ikke helt hva legen ville ha gjort, men en kan jo nekte pas.

P-piller hvis hun har brukt det lenge og ikke har blitt undersøkt for evt, forandringer.

Det er tross alt et legemiddel.

En annen ting med P-pilller er de forskjellige bivirkningen som står på pakken og alt som har stått i avisene.

Jeg husker da merket "Marvelon" ble førstesideoppslag pga. dødsfall, og alle ville skifte merke.

Marvelon var et gammelt merke og hadde vært på markedet lenge slik at det var flere bivirkninger oppført enn p-piller som hadde vært kortere på markedet.

En må huske at alle som opplever noe unormalt mens du går på medisiner, blir oppført som bivirkning. Og jo lengre et merke har vært på markedet, jo flere bivirkninger er oppfør.

Det er ikke sikkert alle birvikninger har med medisiner å gjøre.

Et nytt eks, er røykeavvenningsmiddelet "Zyban" som er på markedet.

I desember var det røykedag og Zyban ble solgt til 60 kr (normalt 1300,-)

Mange tusen kjøpte produktet, noen ble innlagt på sykehus og det ble førstesideoppslag i avisen.

Hva gjør slikt med folks holdninger til dette produktet da?

Den prosentandelen som ble syk i forhold til mengden som er solgt er svært lav og egentlig ikke noe å sette i avisen for.

Det var også obligatorisk med legeundersøkelser underveis ved bruk av Zyban, for å følge med pas.

Derfor er det også det samme med P-piller. Lengre på markedet = flere bivirkninger.

Og derfor er det viktig med undersøkelse av lege hvert tredje år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merete :

Seponering ble i allefall brukt de stedene jeg har jobbet om OPPHØRING av legemiddel. OG ikke bare av sterke vanedannende medikamenter. Dette har vært på flere av Oslo`s sykehus.

Diva :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
  Sitat
Merete :

Seponering ble i allefall brukt de stedene jeg har jobbet om OPPHØRING av legemiddel. OG ikke bare av sterke vanedannende medikamenter. Dette har vært på flere av Oslo`s sykehus.

Har aldri skrevet noe annet heller jeg.

Sterke medikamenter var et eksempel på legemiddel som seponeres! (skulle ha skrevet f.eks foran.... :roll: )

Det var P-piller det var snakk om!

Man seponerer ikke p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...