Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei hei! da jeg bodde i norge dro jeg til legen for å begynne med p-pillen. legen beordret meg om å komme tilbake tre måneder senere for å ta klamydiatest (den var forøvrig negativ) og han målte blodtrykket mitt og stilte meg spørsmål angående helsen min før han gav meg resept på pillen. så flyttet jeg til nederland og dro til legen for å få resept på pillen. hun spurte meg om jeg hadde brukt pillen før jeg sa ja og hun skrev ut resept. hun stilte meg ingen spørsmål om helsen min og målte heller ikke blodtrykket mitt. hun gav meg bare resepten. syns dere at min nederlandske lege gir meg pillen for lettvint eller er de norske legene overbeskyttende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke jeg... Har selv vært hos to norske leger og fått resept på pillen fra begge, uten spørsmål.

Hvis jeg har forstått det riktig(?) så er det ikke nødvendig å måle blodtrykket på unge kvinner (nå vet jo ikke jeg hvor gammel du er) for å skrive ut resept, med mindre de er overvektige. Og klamydiatest bør tas når man skifter partner, men er ikke nødvendig for å få skrevet ut resept. Synes allikevel kanskje hun kunne spurt litt flere spørsmål: Hjerte-/karsykdommer i familien? Røyker du? F.eks.

Siden du gikk på pillen fra før, antok hun kanskje at din norske lege hadde gjort nok research...

Skrevet

Hadde du brukt p-piller før du var hos den norske legen? Det er vanlig at legene er mer grundige første gangen du får p-piller. Første gangen jeg fikk p-piller spurte legen meg om jeg hadde høytblodtrykk og om jeg røkte. da jeg sa nei til begge spørsmål fikk jeg resepten, uten at hun målte blodtrykket. Synes det var rart at legen ba deg ta clamydiatest etter tre måneder på pillen. Det har jeg aldri hørt om før.

Når det gjelder den nederlandske legen, går jeg ut i fra at hun ikke sjekket høyt blodtrykk osv. siden du sa at du hadde brukt pillen før. Det har jeg også opplevd blant norske leger. Noen spør likevel spørsmål som "Hadde du bivirkninger", "Er du fornøyd med merket p-piller du bruker" osv.

Skrevet

Jeg er helt enig med Bimbo.

Blodtrykk bør måles en gang i året, fikk jeg beskjed om i allefall. Med mindre man var i faresonen for hjerte / karsykdommer. Evt. har slikt i familiehistorien.

Chlam test, - ved partnerskifte. Tror neppe det er aktuelt ellers. : - )

Skrevet

Hadde du brukt p-piller før du var hos den norske legen? Det er vanlig at legene er mer grundige første gangen du får p-piller. Første gangen jeg fikk p-piller spurte legen meg om jeg hadde høytblodtrykk og om jeg røkte. da jeg sa nei til begge spørsmål fikk jeg resepten, uten at hun målte blodtrykket. Synes det var rart at legen ba deg ta clamydiatest etter tre måneder på pillen. Det har jeg aldri hørt om før.

Når det gjelder den nederlandske legen, går jeg ut i fra at hun ikke sjekket høyt blodtrykk osv. siden du sa at du hadde brukt pillen før. Det har jeg også opplevd blant norske leger. Noen spør likevel spørsmål som "Hadde du bivirkninger", "Er du fornøyd med merket p-piller du bruker" osv.

Skrevet

jeg er ikke overvektig, ikke røyker jeg og det er heller ingen hjerte eller karsykdommer i familien.

kan godt hende, som dere sier, at min nederlandske lege ikke tok blodtrykket mitt eller stilte spørsmål om min helse fordi hun antok at min forrige lege alt hadde gjort dette.

jeg synes forresten at min norske lege var en skikkelig drittsekk (hvorfor er irrelevant) og da han sa at jeg måtte til GU om tre måneder ble jeg kjempeglad da det viste seg at en annen skulle foreta GU'en, nemlig en jente som jobbet praksis der og ikke den drittsekken... hehe

da jeg først kom til landet fikk jeg 6 måneder p-piller av kjæresten til min kjærestes kompis. hun jobbet på apotek. og bare én måned etter at jeg hadde flyttet hit døde hun av blodpropp.... neppe som følge av p-pillene (likevel var det på den tiden et par artikler i vg/dagbladet om jenter som hadde fått blodpropp pga p-pillen). men hun hadde eplepsi og ble overvektig pga eplepsipillene hun tok....

Gjest Anonymous
Skrevet

Sist jeg var hos legen fikk jeg ny resept på p-piller. Hun spurte om jeg noen gang hadde tatt en GU, det var da 2-3 år siden jeg tok den. Hun sa jeg kunne selv vurdere om jeg ville komme senere og ta GU. P-piller ville hun skrive ut uansett fordi hun mente det viktigste var at jeg ikke ble uønsket gravid.

Da jeg fikk p-piller første gang (ca. 3 år siden) hadde jeg tatt GU 3 mnd. tidligere, så da slapp jeg å ta på nytt. Legen målte da blodtrykket og spurte om sykdommer o.l. Etter det har jeg målt blodtrykk en gang, det var da jeg skifta p-pillemerke.

Skrevet

Ouch! Det var en fæl hendelse dah, Lisle.

Det er heldigvis svært sjeldent folk dør av p-piller, men det forekommer dessverre. Men det er mange, inkl,. meg selv, som likevel tar den risikoen og kommer godt ut av det :)

Sålenge du er frisk og ikke har problemer med familieanamnese med hjerte / karsykdommer eller er i faresonen selv, holder det at din forrige lege undersøkte deg. Men er du i tvil, eller vil ha en undersøkelse av legen i Nederland, bør du si ifra.

Blodtrykk 1 gang i året, og chlam når du selv tror du bør ha det. Egentlig :)

Du er i allefall en god kandidat til p-piller når du ikke røyker eller har noen av ovennevnte "plager" :D

Legene er utrolig ulike fra person til person,- hvor mye de faktisk undersøker. Så det gjelder faktisk å holde litt følge selv, og det ser jeg at du gjør! Flott :)

Håper alt årner seg i allefall :briller:

Skrevet

Bare så det er sagt- legen din kan ikke beordre deg til å ta en GU når du får p-piller, verken første gang eller senere. Det anbefales selvfølgelig, dersom du aldri har blitt undersøkt før, men er intet krav for å skrive ut pillen. Hvis legen din fikk deg til å tro det- ja da var han en drittsekk.

Skrevet

jepp da kaller vi ham en drittsekk, jeg har kun hatt én type og han var også jomfru så klamydiatest var helt unødvendig men slik drittsekkleger tror selvfølgelig ikke på 19-årige jenter som hevder at typen var jomfru. han spurte ikke om jeg ville men han sa at jeg SKULLE.... :roll:

kom ihvertfall én gunstig opplevelse uttav dette; jeg fikk min først GU så slipper jeg å grue meg til å ta en igjen. hun som foretok den var kjempeflink og fortalte meg at jeg har en bakovervendt livmor (hva nå enn det er bra for)

Skrevet

Den legen høres ut som en DRITTSEKK ja! Legen kan ikke tvinge deg til noe som helst. Det er typisk av leger å si "du må". De skulle heller sagt "du anbefales"..blabla....

Bra hun som foretok GU`n var hyggelig og ordentlig da. Slike behandlinger er ekle nok, om ikke man må undersøkes av en b'stard og....

:briller:

Skrevet

Bimbo :

Er du sikker på at leger kan gi ut p-piller uten at pasienten trenger gu før eller siden ? Det måtte nemlig alle gjøre, enten før eller siden, når de fikk utskrevet p-piller hos gynekologen der jeg jobbet. P-piller er jo ikke til å spøke med.

Kriteriene pleier å være at man må til gu en eller annen gang, hos de fleste da.... Man må uansett ha kontroll før eller siden.

Diva :briller:

Skrevet

jepp, jeg tenkte "herregud, skal denne sure gamle k*ken glo inni meg???". jeg ble skikkelig lettet da jeg fikk praksisjenta istedet.

Skrevet

Helst ville jeg vært foruten gu i det hele tatt.. It sux.Men det må jo gjøres da.

Takke meg til kvinnlige gynekologer i allefall!

:wink:

Skrevet

Jeg er 99% sikker på at legen ikke kan nekte deg p-piller uten gu ja. Det er iallfall det jeg ble fortalt av legen min. p-piller er ikke noe å spøke med, nei, men de bivirkningene som finnes kan ikke avdekkes ved en slik undersøkelse (iallfall ikke når det gjelder mitt merke). En unnderlivsundersøkelse anbefales etter som jeg har forstått fordi man er seksuelt aktiv, ikke fordi man går på pillen. Eller?

Skrevet

Uansett så er det iallfall ingen tvil om at denne legen på ingen som helst måte kunne "tvinge" henne til en GU etter tre måneder

Skrevet

Jo det kan være Bimbo, men p-piller og seksuell aktivitet har jo en viss sammenheng ?

Jeg vet a søren jeg. Men det var i allefall det jeg lærte på skolen og på jobben :) Men det kan godt være forskjellig praksis fra lege til lege.

Skal man ha p-piller, er man stort sett seksuelt aktiv, evt har store planer om å være det. Så det er vel derfor slikt bør gjøres innen en viss tid :)

Diva :briller:

Skrevet
Uansett så er det iallfall ingen tvil om at denne legen på ingen som helst måte kunne "tvinge" henne til en GU etter tre måneder

Det er jeg så absolutt enig i! Ingen skal tvinges til noe i en slik sammenheng. Men etterhvert hvis pasienten ikke får tatt en gu, må dette gjøres etterhver, og gjøres ikke dette, tror jeg legen ville seponert p-pillene. Slik jeg har forstått det i allefall....

:)

Skrevet

Kan godt være mulig- og forståelig. Alle bør jo gjøre det før eller siden. Og etter min mening er det like greit å få det gjort når man skaffer seg pillen. Selv satte jeg meg fullstendig på bakbena da legen min anbefalte meg det- og man kan jo kanskje spørre seg om jeg da var voksen nok til å ha et sexliv i det hele tatt.

Tror vi er enige om at det bør anbefales- men ikke beordres

Skrevet

Helt enig! Mange leger er alfor formanende og det er jammen ikke rart mange jenter gruer seg til slike undersøkelser når de :(

Jeg synes også det var et helvete første gang, men det var jo i begynnelsen av forholdet mitt, så det var jo en nødvendighet :( Glad første gangen er overstått i allefall!

Diva :D

pokker så mange skriveleif det var i kveld da ? :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...