Gjest Gjest_Anomius_* Skrevet 21. mai 2007 #1 Del Skrevet 21. mai 2007 Hei Jeg har et snitt på over 5.0, jeg har søkt på noen studier som har tidligere hatt litt høyere snitt for opptak.. 3'e valget mitt vet jeg at jeg kommer inn på (4.5 ca) Hvis jeg ikke kommer inn på 1 og 2 valg, blir jeg automatisk tildelt 3 valget mitt da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 21. mai 2007 #2 Del Skrevet 21. mai 2007 Tenker du på høyere utdanning? Hvis du ikke har høy nok poengsum til å komme inn på hverken 1 eller 2, sjekker de om du har nok poeng til å komme inn på tredjevalget ditt. Har du høy nok poengsum der så får du plassen, hvis ikke ser de om du har nok poeng til å komme inn på fjerdevalget ditt. Videregående: Jeg mener det er slik at du er sikret plass på en av de du søkte på. Så det vil si at du er sikret plass på én av de tre linjene du har søkt på. Hvis du har nok poeng til å komme inn på 3.-valget, og ikke har nok poeng til 1.- eller 2.-valget, så vil jeg tro at du kommer inn på tredjevalget... Håper det ble litt klarere, til tross for litt rotete forklaring... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2007 #3 Del Skrevet 21. mai 2007 Høyere utdanning ja. Jeg er ikke sikker på hva jeg vil, så jeg har bestemt meg for 4 kandidater og prioriterer dem på samordna etter høyest poengsum. Hvis jeg får tildelt førstevalget, men takker nei pga jeg heller vil ha 2 valget.. går det an? Er det automatikk i dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2007 #4 Del Skrevet 21. mai 2007 Det lurer jeg også på, og om man da havner lengre bak i søkelistene i 3. valget hvis det er slik at man automatisk faller ned på denne, eller om man kommer på lik linje med dem som hadde det valget(det jeg har på mitt 3. valg) på 1. plass? Ble dette forståelig, følte det ble mest tull, men håper noen forsto:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2007 #5 Del Skrevet 21. mai 2007 Jeg tror alt kommer an på karakterer. Er det 14 søkere med høyere karakter enn deg, så havner du bak disse uavhengig av hvilken prioritet studiet sto på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 21. mai 2007 #6 Del Skrevet 21. mai 2007 Høyere utdanning ja. Jeg er ikke sikker på hva jeg vil, så jeg har bestemt meg for 4 kandidater og prioriterer dem på samordna etter høyest poengsum. Hvis jeg får tildelt førstevalget, men takker nei pga jeg heller vil ha 2 valget.. går det an? Er det automatikk i dette? Nei, det går ikke an, kun motsatt. Altså dersom du får plass på 2.valget ditt, står du fortsatt som søker på 1.valget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titta Skrevet 21. mai 2007 #7 Del Skrevet 21. mai 2007 Høyere utdanning ja. Jeg er ikke sikker på hva jeg vil, så jeg har bestemt meg for 4 kandidater og prioriterer dem på samordna etter høyest poengsum. Hvis jeg får tildelt førstevalget, men takker nei pga jeg heller vil ha 2 valget.. går det an? Er det automatikk i dette? Kommer du inn på 1.valget og takker nei så kommer du ikke inn på 2.valget nei. Da må du søke deg inn via resteplasser, og det er jo stort sett bare åpne studier med lave karakterplasser som har plasser tilgjengelig på resteplasser. (jeg gikk selv på denne smellen da jeg begynte å studere. Takket nei til 1.valget og sto uten studieplass. Kom meg inn på universitetet på resteplass og ta første året på jussen som privatist. Ikke ideelt - hadde vært mye bedre å komme inn direkte, så jeg ville helt klart satt fagene i riktig rekkefølge. Du kan jo omprioritere helt frem til 1.juli, og det er jo bare 20 dager før du får vite hvor du kommer inn. Strengt tatt bør en klare å bestemme seg innen da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2007 #8 Del Skrevet 21. mai 2007 Høyere utdanning ja. Jeg er ikke sikker på hva jeg vil, så jeg har bestemt meg for 4 kandidater og prioriterer dem på samordna etter høyest poengsum. Hvis jeg får tildelt førstevalget, men takker nei pga jeg heller vil ha 2 valget.. går det an? Er det automatikk i dette? Nei. Får du plass på 1.valget detter valgene under automatisk bort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2007 #9 Del Skrevet 22. mai 2007 men enn om man ikke kommer inn på første valget, søker man automatisk på 2. valget da, eller er det samme greia da også, at man blir stående uten plass? Har lyst å søke på noe sånn for sikkrhetsskyd, selv om jeg tviler på at jeg kommer inn, men trenger å vite at jeg fremdeles kan gå til 2. valget om jeg ikke kommer inn på 1. valget? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 22. mai 2007 #10 Del Skrevet 22. mai 2007 men enn om man ikke kommer inn på første valget, søker man automatisk på 2. valget da, eller er det samme greia da også, at man blir stående uten plass? Har lyst å søke på noe sånn for sikkrhetsskyd, selv om jeg tviler på at jeg kommer inn, men trenger å vite at jeg fremdeles kan gå til 2. valget om jeg ikke kommer inn på 1. valget? Kommer du ikke inn på første, så sjekker de poenggrensen din på 2.-valget. Og har du ikke høy nok poengsum der, så sjekker de 3.valget osv. Så ja, kommer du ikke inn på førstevalget, kan du fremdeles få plass på andrevalget... Men hvis du takker nei til tilbud om plass, så får du ikke automatisk tilbud om plass ved en av de andre prioriteringene dine, selv om du kunne ha kommet inn på bakgrunn av poengsum... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 22. mai 2007 #11 Del Skrevet 22. mai 2007 Høyere utdanning ja. Jeg er ikke sikker på hva jeg vil, så jeg har bestemt meg for 4 kandidater og prioriterer dem på samordna etter høyest poengsum. Hvis jeg får tildelt førstevalget, men takker nei pga jeg heller vil ha 2 valget.. går det an? Er det automatikk i dette? Får du førstevalg og takker nei, strå du uten studieplass. For de andre søknadsalternativene dine bortfaller når du får tilbud om et lengre opp på lista. (Derfor du skal rangere de etter ønske) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2007 #12 Del Skrevet 22. mai 2007 Kommer du ikke inn på første, så sjekker de poenggrensen din på 2.-valget. Og har du ikke høy nok poengsum der, så sjekker de 3.valget osv. Så ja, kommer du ikke inn på førstevalget, kan du fremdeles få plass på andrevalget... Men hvis du takker nei til tilbud om plass, så får du ikke automatisk tilbud om plass ved en av de andre prioriteringene dine, selv om du kunne ha kommet inn på bakgrunn av poengsum... Okei takk for svar=) var det jeg hadde håpet på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå