Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har akkurat lest SpisDegSlank av Thor Foseid. Mye av det han skriver virker fornuftig i mine øyne og jeg skal prøve å legge om livsstilen min. Er det noen her inne som har oppnåd slike resultater som han viser til? Ved å leve etter hans forslag? Se de utrolige resultatene på www.spisdegslank.no

Jeg kunne tenkt meg å gått ned 5-10 kg og har i tillegg til å kutte ut sukker begynt å trene 2-3 dager i uken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man kan spise mye hvis man spiser riktig.

Du hadde sluppet å kjøpe boka med litt mer google.no/com da.

Gjest Kristin_
Skrevet

Lavkarbo går man ned av, men som en kortvarig løsning er den akkurat like lite effektiv som alle andre slankeopplegg, og man går opp igjen etterpå.

Lavkarbodietter er stort sett temmelig effektive (et pluss) men er gjør ofte at man må spise dyr mat og den er ikke alltid like enkel å gjennomføre i praksis. I lavkarbo holder det stort sett ikke bare å kutte ut sukker, men også hvitt mel, pasta, ris, poteter+++ Men om man klarer å holde seg til det og spiser sunt fett og sunt protein (å leve på atkins og spise masse bacon og ost (og mye annet) synes jeg virker direkte uansvarlig) Vet ikke noe om denne typen kosthold skiller mellom godt og dårlig fett, mange lavkarbodietter gjør ikke det.

Men at man går ned av lavkarbodietter er det ingen tvil om, ketose får kroppen til å forbrenne fett. Man vil lukte ganske rart mens man er i ketose, men det er jo bare noe man må finne seg i underveis. Mye av vekttapet i hvertfall i begynnelsen av en lavkarbodiett er dessverre bare vann :(

Skrevet

Jeg har ikke lest den boka, men jeg har lagt om kostholdet etter South Beach/lavkarbo i vinter, og har gått ned ca 6 kg. Ikke har jeg lagt på meg igjen heller......Og - jeg har ikke trent.

For meg har lavkarbo fungert - og jeg har ikke gått i ketose. Du skal jobbe litt for å komme dit! Ikke har jeg fråtset i mettet fett heller, med South Beach er det faktisk et viktig moment å ikke pøse på med usunt fett. Den største utfordringen er faktisk det å tenke om, dvs. ikke spise mye pasta/ris/poteter til middag, men spise mer grønnsaker. Poenget er ikke å ALDRI mer spise brød/ris/pasta/poteter ol, poenget er å spise grove typer av det, og mindre av det.

South beach er inndelt i faser, og i den første fasen (som det ikke anbefales at du går på mer enn 2 uker, nettopp for å unngå at du blir lei og dermed sprekker) spiser man overhode ikke pasta etc. heller ikke frukt, og selvsagt ikke søtsaker, brus kaker etc. Derimot mye grønnsaker av alle sorter, rent fisk og kjøtt. Etter denne fasen kan man spise både frukt og andre karbohydrater, men med måte. Kaker og søtsaker og, med måte. Jeg har tatt flere fase 1 runder, og da har jeg gått ned. Så har jeg levd mer "vanlig" og stabilisert vekta. Jeg har mao. ikke gått opp igjen fordi jeg spiser brød eller annen karbomat, heller ikke om det har blitt en kakebit eller noen vinglass. Men jeg har brukt tid - ergo har vekta stabilisert seg innimellom reduksjonene.

Den største utfordringen er ikke at maten er så dyr (hvor mye av lønna vår bruker vi egentlig på mat i dagens Norge......), men rett og slett at en må lage mer mat sjøl. Da har du nemlig kontroll på hva du spiser, i motsetning til dersom man spiser mye ferdigmat, fordi den inneholder både sukker og annet.

Som alle andre dietter - dersom du, etter endt diett, går tilbake til samme kosthold som før, ja da går du selvsagt opp i vekt.

Gjest Kristin_
Skrevet

Jeg er igrunnen enig i at mat ikke er _så_ dyrt om du spiser sunt, det var sett fra mitt perspektiv som student ;) Det er store forskjeller mellom South Beach/Fedon etc. og mer ekstreme protein/fettdietter som Atkins og ketolysekuren, for å nevne noen. South Beach har i mine øyne et mye mer fornuftig opplegg, som igrunn er veldig likt de offentlige anbefalingene (magre proteiner, langsomme karbohydrater, fisk og masse grønnsaker)

Og nei, man trenger ikke nødvendigvis gå i ketose for å gå ned under lavkarbo, men da er man gjerne i kaloriunderskudd i stedet, akkurat som med alle andre slankekurer. Protein og fett metter mer enn karbohydrater, og derfor blir man mett på færre kalorier enn det man hadde gjort om man spiste karbohydrater. Kaloriunderskudd går man som kjent ned i vekt av ;) Så lenge man unngår enorme mengder mettet fett er ikke lavkarbo så farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...