Gå til innhold

Borddekning

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest-Brud
Skrevet

Jeg har sett på en del sider med borddekorasjoner og slikt noe til bryllup og andre begivenheter... og der ser jeg flere som har dekorert tallerkenen på et vis, enten ved fine spesielle servietter og noe bordkort-aktig greier eller lignende.

Men hvordan er serveringen av mat under bryllup? (utenom koldtbord da) Jeg trodde opprinnelig at tallerkenene var ferdige med mat fra kjøkkenet og ikke at servitørene slenger en porsjon ned på der og da....?

Eller har man kanskje en større tallerken under og at mat-tallerkenen er mindre og skal være oppå den igjen?

Nei jeg har sett så mye forskjellig så jeg har plutselig blitt helt blank... noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der vi skal ha festen er det dekketallerkner på bordet også kommer de med varme tallerkner og setter oppå. Maten blir servert fra fat ved bordet:-)

Tror det er ganske vanlig...

Skrevet

Det varierer veldig. Man kan ha tallerkenservering, eller fatservering. Ved tallerkenservering legger kokken opp maten på hver enkelt tallerken, og servitørene setter de på bordet til hver gjest. Det ser ofte mer delikat ut når kokken gjør det enn når servitøren eller gjestene "klæsjer" mat på tallerkenen. Om det er dekketallerken (sånn stor tallerken) eller ikke varierer fra sted til sted. Man må selvsagt ta bort pynten/bordkort osv. før tallerkenen med mat kommer oppå dekketallerkenen. Dersom det er dekketallerken, skal den ryddes fra bordet før desserten blir servert.

Men mange har fat-servering i bryllup. Det kan foregå i mange varianter. Som oftest kommer da servitørene med varme tallerkener først, slik at maten skal holde seg varm lengst mulig. Noen steder legger servitørene mat til hver gjest, andre steder bare holder servitøren fatet mens gjesten forsyner seg selv. Noen steder sender gjestene fatene rundt selv, men det er mindre vanlig i bryllup. Det er vanlig å ha saus og poteter à part (dvs. i egne skåler som står på bordet/gjestene sender rundt selv). Dersom man ønsker 2 ganger servering av hovedrett, er det kanskje best å ha fatservering, slik at gjestene kan bestemme selv hvor mye de vil ha den andre gangen. Det er regnet som litt mer "fint" å ha tallerkenservering enn fatservering.

Selv valgte vi å ha fire retters meny med tallerkenservering, i stedet for tre retters med to ganger servering av hovedretten. Vi syntes det hadde blitt litt snaut med tre retter og bare én gang servering.

Skrevet

Hos oss skal forretten stå klar når gjestene setter seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...