Gjest Svarløs Skrevet 21. mai 2007 #1 Skrevet 21. mai 2007 I går lurte barna på hvorfor de ble svimle og kvalme om de badet (i badekaret) rett etter middag, og jeg kunne ikke gi dem et godt svar, derfor spør jeg dere. Er det noen som kan gi meg en god forklaring på hva som skjer?
Rosalie Skrevet 21. mai 2007 #2 Skrevet 21. mai 2007 Hvis de herjet fælt, kan det være det. Ellers er det en myte at man blir dårlig av å svømme i kaldt vann rett etter at man har spist. Man kan få lettere hold, pga full magesekk, men det kan man jo få dersom man presser seg litt når man er på land også rett etter mat.
Gjest Svarløs Skrevet 21. mai 2007 #3 Skrevet 21. mai 2007 Jeg har erfart det samme som dem, at jeg blir svimmel og kvalm etter å ha tatt et varmt bad/varm dusj etter et tyngre måltid (som middag), og det er ikke snakk om herjing. Vi bader/dusjer vanligvis ikke like etter middag, men noen ganger kan det ikke unngås om vi skal bort på kvelden og ikke alle kan bade/dusje før middag. Men jeg klarer ikke gi dem et godt svar på hvorfor det skjer...
Gjest lillebøll Skrevet 21. mai 2007 #4 Skrevet 21. mai 2007 Blodtrykksendringer? Når du akkurat har spsit vil det meste av blodet konsentrere seg rundt områdene som trenger det mest, altså magesekken og tarmene. Dersom du da bader i varmt vann fører det vel til raske blodtryksendringer på grunn av varmen.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2007 #5 Skrevet 21. mai 2007 Varmt vann og dampen kan nok også gi en følelse av å vere svimmel. Kan fort bli det av å vere i ett varmt rom med kraftig damp. Blir jo dårligere oksygen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå