Sharmita Skrevet 21. mai 2007 #1 Skrevet 21. mai 2007 Min sønn på 6 år tisser på seg på dagen.. Han er tørr på natten,han våkner hvis han må på do.. Det er dette som er så rart,at han ikke greier å holde seg på dagen. Har samarbeidet med barnehagen,slik at vi hadde fast rutine med å gå på toalettet. Da han begynnte på skolen tok jeg det opp med læreren,slik at de vet om problemet. Jeg har tatt kontakt med helsesøster,men får da beskjed om henvende meg til ppt- tjenesten, da jeg ringte dit fikk jeg beskjed om å ta kontakt med helsesøster.. Etter å ha vært "kasteball" der ei stund blei jeg lei, tok sønnen min med til fast legen. Han mente at gutten min skal begynne å gå til samtale hos en barne psykolog.. Trodde lenge at han var så opptatt i lek at han ikke rakk å komme seg til toalettet,men etter så lang tid som vi har jobbet med dette så tror jeg at det må være noe annet som ligger bak.. Er det noen der ute som har noen gode råd? Jeg synes det er litt drastisk å sende han til psykolog,men hvis det hjelper så må vi bare prøve dette..
Amalie_85 Skrevet 21. mai 2007 #2 Skrevet 21. mai 2007 Jeg har dessverre ikke noen gode råd å gi deg. Men jeg bare lurte på hvorfor du syns det er så drastisk å sende han til en psykolog? Vet ikke om du forbinner det med at det er personer det er noe galt med som går til psykolog?! For i så fall vil jeg si at det er det ikke lengre. "Alle" går nesten til psykolog i dag, og mange som ikke går burde ha gått. Men jeg håper det ordner seg for sønnen din. Barn kan være slemme og det ser jeg på kan bli et problem når han begynner på skolen, men det er jo å ta sorgene på forskudd. Nei det går sikkert bra. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2007 #3 Skrevet 21. mai 2007 Tror overskriften i innlegget til trådstarter kom litt uheldig ut.
Gjest lillebøll Skrevet 21. mai 2007 #4 Skrevet 21. mai 2007 Tror psykolog høres skumlere ut enn det er. Man forbinder det med syke mennesker, men også små barn kan ha godt av å prate om ting.
Sniken Skrevet 21. mai 2007 #5 Skrevet 21. mai 2007 Det kan godt tenkes at psykologen kan klare å få lokket ut av gutten din hva som er årsaken til at han tisser på seg. For noe må det jo være dersom dere har luket vekk muligheten for at det kan være noe fysisk galt. Må ellers si at jeg blir oppgitt over at så mange blir kasteballer mellom helsesøster og PPT, liksom at man ikke blir tatt på alvor i det hele tatt *sukk* "Alle" går nesten til psykolog i dag, og mange som ikke går burde ha gått. Nei vet du hva, "Alle" går ikke til psykolog i dag, og folk som har det bra bør heller ikke se en psykolog. Det er nermest blitt en mote ting dette med å skulle bruke en psykolog jo, bare tull dersom man ikke har behov for det.
:-) anna Skrevet 21. mai 2007 #6 Skrevet 21. mai 2007 Min sønn er på samme alder og gjør det samme. Men han er ikke tørr på natten heller. Om dagen har han uhell. Ikke hver dag, og veldig periodevis. Vi har vært hos lege, og på sykehus for å ta ultralyd av urinblæren. Ingen har nevnt psykolog for oss. Legen spurte om vi trodde det var noe som plaget ham, og vi sa som sant var at vi ikke tror det. Dette er jo ikke noe han plutselig har begynht med, men derimot noe kroppen hans aldri har greid å lære seg. Så langt har det blii lansert mange teorier. Han er stor for alderen og en lege sa at han trodde kroppen hans rett og slett vokste for raskt til at alt greide å henge med som det skulle. Urinblæren og urinveiene er visstnok en komplisert mekanisme. Det kan stemme for vi ser at periodene ofte henger sammen med vokseperioder. Send meg gjern en pm.
Helen Skrevet 21. mai 2007 #7 Skrevet 21. mai 2007 Sønnen min tisset på seg nesten hver dag etter at han begynte på skolen, han var tørr om natta. Etter samtale med læreren ble vi enig om at lærerene skal passe på så han går på do enten før måltid eller rett etter og at han går på do før han går ut enten han er på skolen eller SFO. Etter at de begynte med dette før jul har han ikke hatt et eneste uhell hverken på skolen eller SFO. Hjemme kan det skje et uhell når han er ute og glemmer å komme inn når han kjenner han må tisse, da kommer han løpende og rekker akkurat ikke doen. Det kan kanskje være at din sønn også må bli minnet på å gå på do, det krever litt ekstra fra skolen men det er fullt mulig
Ugla Skrevet 21. mai 2007 #8 Skrevet 21. mai 2007 Har samarbeidet med barnehagen,slik at vi hadde fast rutine med å gå på toalettet. Fungerte det? Da kan det jo være som m@msen er inne på her: Etter samtale med læreren ble vi enig om at lærerene skal passe på så han går på do enten før måltid eller rett etter og at han går på do før han går ut enten han er på skolen eller SFO. Etter at de begynte med dette før jul har han ikke hatt et eneste uhell hverken på skolen eller SFO. Det kan kanskje være at din sønn også må bli minnet på å gå på do, det krever litt ekstra fra skolen men det er fullt mulig Det er nok noen som trenger litt "do-trening", og det å bli minnet på at man må gå... Når barn er opptatt med andre ting, kan de "glemme" det, og så går det galt... Lykke til...
Gjest bada Skrevet 22. mai 2007 #9 Skrevet 22. mai 2007 Tror overskriften i innlegget til trådstarter kom litt uheldig ut. Uff ja, det var derfor jeg gikk inn i denne tråden. Unnskyld, trådstarter, jeg mener ikke å gjøre narr av problemene til sønnen din, altså.
Gjest =tentacle= Skrevet 22. mai 2007 #10 Skrevet 22. mai 2007 Jeg synes det er litt drastisk å sende han til psykolog,men hvis det hjelper så må vi bare prøve dette.. Har du noen grunn til å tro at gutten din har psykososiale problemer eller belastninger som han sliter med? Evt at han synes det er flaut å bruke offentlige toaletter eller få hjelp av voksne utenom hjemmet? Å gå til psykolog synes jeg ikke er drastisk, men jeg tror ikke det er noe nyttig hvis gutten ellers virker fornøyd og veltilpasset. Da ville jeg heller fortsatt å jobbe med atferden hans, og fokusert systematisk på å kjenne etter om man må på do, kanskje knytte det til klokkesletter eller før eller etter aktiviteter, hatt belønningssystemer osv. Dere blir mindre avhengige av hjelp fra lærere hvis han f.eks har et digitalt armbåndsur med alarmfunksjon. Vet du det er spesielle tider på dagen som er spesielt risky, f.eks? For å lage gode "treningsforhold" kan du til og med legge inn mye cola eller iste på helgedager hjemme hvor det ikke skal skje noe spesielt. Skal gutten henvises, insister på barnelege før psykolog, hvis han ikke allerede har vært til sjekk. Regner med at dere har fått tatt strimmeltester for å se at han ikke har urinveisinfeksjoner. Det er mange som ikke er tørre i den alderen, og det pleier å gå seg til. Når han holder seg tørr og står opp og tisser om natten, vil jeg tro at han kommer til å klare dagene også fint etterhvert. Lykke til
Sharmita Skrevet 22. mai 2007 Forfatter #11 Skrevet 22. mai 2007 Jeg tok sønnen min med til en annen lege,han mente at det ikke var nødvendig med psykolog. Vi har nå tatt en del tester for å sjekke om det er diabetes,men det var det heller ikke,vi trodde det kunne være det fordi han drakk veldig mye en stund.. vi skal følge med han,og minne han på å gå på toalettet mens vi venter på neste time hos lege da vi skal ta noen sjekker å finne ut om det er slik at han ikke kjenner at han må på do... Så jeg skal være så glad på hannes vegne den dagen han greier å holde seg tørr,for det er jo trist og ekkelt for han selv..
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2007 #13 Skrevet 22. mai 2007 Min søster hadde det samme problemet til hun var godt oppi tenåra. Det er selvfølgelig en litt ekstrem situasjon, men grunnen til at jeg skriver om henne her, er for å fortelle hva hun og foreldrene våre har fått beskjed om opp igjennom alle år. Det å være dagvæter (tørr på natta, men ikke på dagen) er visstnok slett ikke sjelden, og dreier seg ofte om at det er vanskeligere å lære seg å kontrollere en halvfull blære enn en full, og at det er vanskeligere å kontrollere blæras lukkemekanismer i oppreist stilling enn i liggende. Ergo går det greit både om kvelden og natta selv om blæra ofte kan være halvfull, siden man ligger. Og det går også greit om morgenen til tross for at man står opp, fordi blæra da alltid er full. Om dagen, derimot, når man sjelden ligger og sjelden vil ha helt full blære, kan det lett gå galt. Dette er noe de fleste visstnok bare vokser av seg på lik linje som de fleste vokser av seg nattevæting. Å være 6 år og nattevæter er tross alt ikke så veldig sjelden det heller. Dette er i hvert fall det barneavdelingene på flere ulike sykehus sa angående min søster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå