Gjest =tentacle= Skrevet 24. mai 2007 #41 Skrevet 24. mai 2007 intelligensforsker Chris Brand fikk sparken fra universitetet sitt da han foreslo at unge, enslige mødre burde finne menns om var betydelig smartere enn seg selv. Det ville vel vært mer intelligent av intelligensforskeren å foreslå at unge kvinner burde finne de smarteste mennene allerede før de hadde unnfanget et barn. Om veldig smarte menn ønsker å blande gener med veldig lite smarte kvinner, sier vel ikke historien så mye om. Det er også like greit, de fleste ønsker seg jo en partner de kan leve med, ikke bare gener til fremtidige barn.
nallemaja Skrevet 24. mai 2007 #42 Skrevet 24. mai 2007 Jeg tror ikke det har med IQ eller penger direkte å gjøre, jeg tror det har med selvtillitt å gjøre. Barn av rike, suksessfulle foreldre har større sjangs for å få god tro på seg selv og sine muligheter, dette mye pga av penger, fordi de alltid kan kjøpe seg ting for å bli polulær, og fordi de er barn av populære foreldre, ev eller selvsikre foreldre. Det er selvfølgelig lettere å ha gode tanker og tro om/på seg selv når man kan være stolt av foreldrenes prestasjoner, og stadig får tilbakemeldinger om det samme, i forhold til feks et barn som bor hos sine fattige foreldre i en husvogn(for å strekke det litt langt), hvor en er arbeidsledig og bare sitter hjemme å ser på tv, og den andre har en lavtlønnet jobb som h*n er misfornøyd med. De oppnår lite respekt i samfunnet, enten det er deres egen feil eller ikke, og dette smitter over på barna. Samfunnet behandler rike bedre enn de fattige, stort sett, og da får de mindre bemidlede barna dårligere selvtillitt enn de rike. Og er selvtillitten lav, da blir det vanskeligere å oppnå gode resultater og å komme seg opp her i livet enn om du tror du er i stand til å klare det du vil..
Gjest =tentacle= Skrevet 24. mai 2007 #43 Skrevet 24. mai 2007 hvor har du dette fra? jeg har problemer med å tro at det er større variasjon i miljøet til fattig enn til rik. det er rike som har råd til å variere miljøet. De rike har råd til å variere miljøet, men det betyr vel at det blir mindre variasjon i miljøet til de rikes barn. Færre rike barn vil f.eks lide av mangel på stimulering fordi en ressurssvak og passiv forelder fungerer som dagtilbud i mangel på penger til barnehage.
Gjest =tentacle= Skrevet 24. mai 2007 #44 Skrevet 24. mai 2007 Jeg tror ikke det har med IQ eller penger direkte å gjøre, jeg tror det har med selvtillitt å gjøre. Barn av rike, suksessfulle foreldre har større sjangs for å få god tro på seg selv og sine muligheter, dette mye pga av penger, fordi de alltid kan kjøpe seg ting for å bli polulær, og fordi de er barn av populære foreldre, ev eller selvsikre foreldre. Det er selvfølgelig lettere å ha gode tanker og tro om/på seg selv når man kan være stolt av foreldrenes prestasjoner, og stadig får tilbakemeldinger om det samme, i forhold til feks et barn som bor hos sine fattige foreldre i en husvogn(for å strekke det litt langt), hvor en er arbeidsledig og bare sitter hjemme å ser på tv, og den andre har en lavtlønnet jobb som h*n er misfornøyd med. De oppnår lite respekt i samfunnet, enten det er deres egen feil eller ikke, og dette smitter over på barna. Samfunnet behandler rike bedre enn de fattige, stort sett, og da får de mindre bemidlede barna dårligere selvtillitt enn de rike. Og er selvtillitten lav, da blir det vanskeligere å oppnå gode resultater og å komme seg opp her i livet enn om du tror du er i stand til å klare det du vil.. Rike foreldre har ofte blitt rike fordi de er smarte. Smarte foreldre får barn som er smartere enn gjennomsnittet. Mange mindre velstående foreldre er også smarte selv om det ikke har blitt penger av det, og barna deres kan gjøre det godt både på IQ-tester og i livet.
Paradokset Skrevet 25. mai 2007 #45 Skrevet 25. mai 2007 hvor har du dette fra? jeg har problemer med å tro at det er større variasjon i miljøet til fattig enn til rik. det er rike som har råd til å variere miljøet. Turkheimer, E., Haley, A., Waldron, M., D’Onofrio, B., & Gottesman, I.I. (2003). Socioeconomic status modifies heritability of IQ in young children.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2007 #46 Skrevet 26. mai 2007 Klart man blir smartere når man har økonomi til å gå på de beste skolene. Er du fattig nok må du jo jobbe for føden og det blir du ikke teoretisk smart av. Det er det desidert dummeste noen har ytret her inne. er det muuuulig å bli så teit? Her sitter du altså og sier at de som ikke har gått på skole er dumme... Når hang intelligens og skolemulighet sammen?
Gjest Rolf Marvin Bøe Lindgren Skrevet 28. mai 2007 #47 Skrevet 28. mai 2007 Turkheimer, E., Haley, A., Waldron, M., D’Onofrio, B., & Gottesman, I.I. (2003). Socioeconomic status modifies heritability of IQ in young children.nå har jeg fått kikket på artikkelen såvidt, der står det at hos fattige forklares 60% av variasjon i IQ med delt miljø. Hovedregelen er at likhet mellom søsken skyldes gener og forskjeller mellom søsken skyldes unike opplevelser (altså det milijøet de ikke deler med andre søsken), så hva dette skulle bety er mildest talt uklart. jeg får lese nøye og tenke litt. Og takk for referansen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå