Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2003 #1 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg har et problem og vet ikke hva jeg skal gjøre. Det finnes ikke noen ledige leger her i kommunen og jeg orker snart ikke legen min. Hun er så vanskelig og vrang. Samme hva slags problemer jeg kommer med til henne, så kommer hun med en bortforklaring. -Kommer jeg med vondt i magen, får jeg beskjed at det er noe jeg har spist. -Kommer jeg med ryggen, så er jeg overvektig. -Kommer jeg med hode, så er jeg anspent. -Kommer jeg med stikking i brystet, er jeg bekymret. Sier jeg at jeg vil det skal ta blodprøver av meg pga sykdommer i familien, så får jeg beskjed at det trenger jeg ikke for jeg er frisk og rask. Nytter det å klage? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 7. mars 2003 #2 Del Skrevet 7. mars 2003 Er du helt sikker på at det ikke er noen leger med ledig kapasitet? Jeg ville tatt en telefon til fastlegekontoret - der har de oversikten over hvilke leger som har kapasitet, og du kan få tildelt ny lege på dagen. Det er vel ikke lov å legge ut telefonnummer her, men du finner det litt nede på Trygdeetatens nettside om fastlegeordningen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2003 #3 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg har ringt, men det er helt fult. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 7. mars 2003 #4 Del Skrevet 7. mars 2003 Hvis det er helt fullt hos de legene i kommunen din, så synes jeg du bør prøve nabokommunene. Når det er en så alvorlig ting som å ha en ordentlig lege, så er det verdt det å dra litt lenger for en legetime (?) Ikke tenk på at du ikke hører til eller noe. Har de plass, kan de sikkert ta deg imot uansett. Bare klargjør med trygdekontoret / fastlegenkontoret. De sjekke gjerne hvor det nærmeste legekontoret er og hvor de evt har plass. Lykke til :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2003 #5 Del Skrevet 8. mars 2003 En ting er viktig når vi går til legen, er at det er du som er pasient, det er du som vet hvor du har vondt, og det er viktig at det er du som sier i fra hva du ønsker. -Har du vondt i ryggen, så si klart i fra at du ønsker evt. henvisning til fysioterapaut, resept på muskelavslappende. -Plages du med hodepine, så si klart i fra at du ønsker en videre utredning på hvorfor du har dette problemet. Den kan være stramme nakkemuskler. Det er veldig viktig at du som pasient forteller hva du ønsker. Legen er ikke synsk. Ofte vet legen hvilke symptomer som kommer av de forskjellige sykdommer, og hvis du ikke har disse symptomer så kan du heller ikke forvente å bli tatt blodprøver av. Blodprøver viser ikke alt. Jeg høres kanskje streng ut nå, men jeg jobber på legekontor og vet hvordan mange pasienter er. Ikke at jeg forhåndsdømmer deg eller noe lignende. Det er normalt å ha vondt i magen innimellom, og det er normalt med stikking i brystet innimellom. Men hvis du har vedvarende plager av disse symptomer, (over lengre tid) kan du få det undersøkt. :D :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 8. mars 2003 #6 Del Skrevet 8. mars 2003 Har du vondt i ryggen, så si klart i fra at du ønsker evt. henvisning til fysioterapaut, resept på muskelavslappende. Her har vel legen et ansvar for å foreslå behandling. En pasient kan da ikke være nødt til å diagnostisere seg selv, og finne ut hvilken behandling h*n trenger før legebesøket. Det er ikke alltid man vet hva som finnes av behandling/medikamenter for en lidelse, og hva som er best for en, og det er legen som skal være oppdatert her. Men det er helt klart at pasienten må prøve å beskrive symptomene så godt som mulig, så får legen stille diagnose og foreslå behandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2003 #7 Del Skrevet 8. mars 2003 Her har vel legen et ansvar for å foreslå behandling. Ja selvfølgelig. Men legen kan ikke gjette seg til pasientens ønsker. Tror nok de fleste pasienter vet hva som finnes av hjelp der ute, om ikke annet hva de ønsker Men med beskrivelse av plager og symptomer kan legen fortelle litt om hva det kan være, og hvilke tilbud det finnes, men det er opp til pasient å gi beskjed om hva hun ønsker. Legen tar ikke å skriver ut resepter og henviser hit og dit hvis ikke pasient ønsker det selv. Jeg har erfart alt for mange pasienter som ringer eller kommer til legen og tror at de blir friske av å være der inne. Man bør vite hvorfor man drar til legen, det blir en oppgave mellom pasient og lege å finne ut hva som er best for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sola Skrevet 9. mars 2003 #8 Del Skrevet 9. mars 2003 ville garantert ha prøvd ledige leger i nabokommunene. en lege skal ta deg på alvor og det høres det ikke ut som om denne legen din gjør akkurat. lykke til :D sola :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brum Skrevet 9. mars 2003 #9 Del Skrevet 9. mars 2003 Jeg kom heller ikke overens med fastlegen min. Nå går jeg til privat (OMNIA) Der kommer jeg inn på timen nesten ,ingen ventetid osv. Kjempe fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå