Gå til innhold

Hvor lenge bør egne barn få være i bryllupet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har seks barn som selvfølgelig skal være med i bryllupet. Men hvor lenge utover kvelden skal de få lov å være tilstede på festen? De vil selvfølgelig være hele kvelden, men synes ikke det passer seg helt... Ungene vil være 8, 11, 13, 14, 14 og 15 når vi gifter oss. (Tror hun på 15 som da har blitt konfirmert ser for seg å være hele kvelden...)

Hva med barna til våre søsken? Tror kanskje de blir bedd. (Min søster kommer fra trøndelag fra Oslo så det blir kanskje litt vanskelig å få barnepass...) Men går det an å be dem til middag og ikke kaffe? Eller bør de få være med på kaffen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ha barn som er 5,6,8 og 11 med i bryllupet, vi har latt det ansvaret over til foreldrene.

Noen av foreldrene ser for seg at de sender barna hjem/får dem hentet, når baren åpner, andre lar dem være til de blir trette.

Men dette er selvf. opp til hver enkelt å bestemme.

Dere kan jo, om dere skal ha bar eks. la barna være til den åpner, om foreldrene da vil ha litt "voksentid" resten av kvelden :)

Men som sagt det er opp til hver enkelt.

Skrevet

Jeg syns vel egentlig det spørs litt på hva slags muligheter man er. Er det folk som har mulighet til ås ende dem hjem til barnevakter etc så er det vel kanskje greit om de drar "når festen begynner" men søstern din som kommer fra Trøndelag til Oslo feks har vel neppe den muligheten og da ser jeg egentlig ikke noen annen løsning enn at de får bli?! Antar at alle i deres familie som kjenner barna er i bryllupet og ikke kan passe dem.

Vet jammen ikke....nå hadde ikke vi noen fest i vårt bryllup - kun middag, men når ungene våre ble for trøtte dro foreldrene våre hjem med dem til hotellet slik at "vi unge" skulle få noen timer alene....men det spørs jo hva folk er interessert i og hvordan opplegget er....

Skrevet

Var i bryllup for noen år siden, hvor det var barn fra 6 til 15 år. Og de var der hele kvelden, alle sammen. Og ja - det var alkoholservering, og ja - enkelte der ble overstadig beruset. Men det utviklet seg ikke til noe fylleslag, antagelig litt fordi det var barn tilstede. 6-åringen sovnet i løpet av kvelden, da, og lå på et eget rom fram til hun ble båret til hotellet av faren sin da festen var over. 15-åringen lurte til seg en og annen svak drink, og 11 og 12-åringen var bare bajasser, og danset masse med bruden.

Skrevet

Dersom det er deres egne barn, syns jeg at de skulle få være med på festen....

Skrevet

Vi har 6 egne barn ja.

Ja, jeg regner med at de gjerne vil være tilstede, og om andre drikker en del, så blir nok vi som brudepar til å holde oss rimelig nykterne. Vil IKKE drikke for mye i mitt eget bryllup nei!

Har heldigvis litt tid til å tenke på dette...

Ja, de som eventuelt kunne være barnepasser til min nevø er jo i selskapet. Synes det blir håpløst å forlange at hun skal ha noen til å passe han når de først kommer den lange veien... (han er 8 1/2 når vi gifter oss)

Skrevet

Vi skal ha 5 barn i bryllupet, til middag og kaffe :) De er 5 år, 3 på 8 år og ei på 15 år.

Våre egne på 5 og 8 år kommer vi til å få barnevakt til, og de avslutter festen 22.30 tiden. Da har de fått med seg både middag, kaffe og ev. brudevals. Baren åpner i 22-22.30 tiden, så vi synes det er greit at det ikke er noen *små* barn tilstede da. Ellers har vi gitt/kommer til å gi beskjed til de andre at vi ser helst at de drar når våre jenter drar. Ang. hun på 15 så kommer vi til å ta en prat med mora, så får de avgjøre hvor lenge hun vil være :)

Regner med at barna er kjempetrøtt og sliten etter en lang dag.

Skrevet

For oss: Barn og alkohol hører overhodet ikke sammen!

Så forstår dilemmaet til trønderrock..

Skrevet

Vi har ikke alkohol så hos oss skal barna være så lenge de (foreldrene vil) Vi har ganska mange siden alle mine søskenbarn kommer og eldste søskenbarnene mine har egne barn igjen. Så hos oss vil de dominere godt :)

Skrevet

Jeg syns det å ha barn med etter at baren er åpnet blir litt det samme som å ta med barn på et utested jeg. Syns ikke de har noe der å gjøre.

Ungdom som nærmer seg konfirmasjonsalder er det vel litt annerledes med....

Skrevet
Ungdom som nærmer seg konfirmasjonsalder er det vel litt annerledes med....

Her vil det være ei som er konfirmert, to som blir konfirmert året etter og en som blir konfirmert året etter det igjen. Det er de fire største.

Hun som er konfirmert har selvfølgelig lyst til å være på hele festen. Regner med de tre andre som er litt mindre synes det er blodig urettferdig....

Ikke lette dette altså....

Vi skal jo ikke ha bryllupet like om hjørnet heller, men nabokommunen der jeg er ifra... Det er liksom ikke bare å sende dem hjem heller...

Skrevet

Min venninde hadde sine to døtre i bryllupet til ca. kl 12, de var da 6 og 8 år. Hun sa i ettertid at hun angra litt på at de var der så lenge. Hun følte at hun måtte "holde seg i skinnet" og ikke feste så lenge de var der så de la en demper på festen.

De andre vennindene mine som har hatt barna i bryllupet har egentlig sagt det samme. De har syns det har vært vanskelig å høre taler osv med en 3-4 åring på fanget.

Men selvfølgelig er jo forskjell på hvordan bryllup man ønsker da, full fest eller familiefest.

Skrevet

i og med at det skal være bar etter kaffen er det vel ikke å betrakte som en familiefest....

De to minste vil uansett ikke få være hele kvelden. Det er egentlig de fire største jeg er litt usikker på...

Gjest 3llie
Skrevet

Vi har valgt å be om at lokalene er uten barn.. inkludert våre egne etter klokken ti grunnet alkoholservering. Dette gjelder alle som er under 18 år. Mye av grunnen til dette er enkelte foreldre i familien vår som skjenker sine egne barn på 15+, dette syntes ikke vi noe om og ønsker ikke "fulle" tenåringer på vår fest.

Gjest Rosin
Skrevet
Men går det an å be dem til middag og ikke kaffe? Eller bør de få være med på kaffen?

Det er ikke utenkelig at det kan føles litt vondt å bare få med seg halve festen. Jeg syns ikke det var noe kjekt å bli tidlig hentet på arrangement da jeg var yngre.

Lykke til med det du velger.

Skrevet

Jeg var selv i bryllup da jeg var 12-13 år gammel, og var der hele kvelden. Det var alle mine søskenbarn også, selv hun som var så lita at hun sovna på to stoler med ei dressjakke over seg (hun var vel 6-7 år, trøtt på kvelden har hun vært hele sitt liv, deter hun fortsatt, satser på at hun ikke sover i mitt bryllup da, det er forloveren min :) )

Det var ikke noe problem for oss at det var alkoholservering der, og vi storkoste oss. Men, brudeparet hadde ikke egne barn, og DET er noe annerledes, når det gjelder de små.

Vi kommer til å ha mange "mindreårige" gjester i vårt bryllup, som ikke skal serveres alkohol, men som gjerne er tenåringer, jeg antar de blir der hele kvelden. Det er nå sånnsett noe vi overlater til foreldrene, men de fleste er enten tilreisende, eller bor uansett en fergetur unna festlokalet, så det er ikke bare-bare å sende hjem barn.

Synes nok muligens at å sette grensa for hvem av deres barn som får være hele kvelden utfra konfirmasjon virker noe "kusntig" når de neste to er bare et år yngre.

Men, dette er nesten noe dere må "føle litt på", i forhold til hva slags fest det er, og hvor mye ungene "tåler", og hva slags lokaliteter det er (f.eks det ene bryllupet vi var i, var vi "ungene" stort sett mye UTE på kvelden/natta vi, og sånnsett ikke så preget av åpen bar. Men så bar vel også bryllupet preg av at de hadde invitert alle sine nieser og nevøer, hvilket nok ville si at vi var ca 25 mindreårige tilstede. Husker at vi STORKOSTE oss jeg. (også husker jeg at en av gjestene spydde på toalettet (med åpen dør) da vi skulle hjem, det var ikke like koselig da, men vi tok ikke traumatisk stor skade av det...)

Skrevet

Vi har valgt å ikke be barn i vårt bryllup.

Våre egne barn får selvsagt bli med.De to yngste på 4 og 6 skal få være med å spise litt, deretter blir de hentet av naboer.

De to eldste er 15 og 18 år og får bli med på hele festen.

Ingen av de vi ber pleier å drikke seg overstadig beruset så jeg lar 15 åringen få være med.18 åringen har vært på fest før:)

Skrevet

Vi har skrevet i invitasjonene at vi helst ser at barn under 15 forlater festen etter middagen. Dette har vi begrunnet med alkoholservering og at forledrene da kan slapp litt av. De som ikke får ordnet det, må la barna være hjemme hele dagen. Ingen foreldre har reagert negatvit, for alle synes det er hyggelig at barna får være med litt, men at de voksne får kost seg på kvelden. Alle bor dessuten i rimelig nærhet til lokalet.

Farfar er den eneste som har vært negativ, og lurt på hva slags fyllefest vi skulle ha som ikke kunne ha barn der. Nei, da får du vel be din kone (ikke farmor)slutte å drikke seg full i familie-fester, tenkte jeg da i mitt stille sinn..

:ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...