Gå til innhold

Hvor mye bruker du på alt annet enn husleien?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Grisen_*
Skrevet

Jeg har planer om å flytte inn i et kollektiv i nærmeste fremtid, men syns det er vanskelig å finne ut hvor mye penger jeg kan bruke på selve leien. Derfor må jeg jo finne ut hvor mye penger det går til andre ting, men det er jo ikke så lett når jeg ikke har bodd alene før.

Hvor mye penger på jeg beregne på andre ting enn husleien?

Videoannonse
Annonse
Gjest _Leela_
Skrevet

Det kommer jo litt ann på hva du har faste utgifter og hva du har i inntekt.

Jeg har i tillegg til husleie utgifter til nedbetaling av studielån, bilutgifter (lån, bensin og bompenger), forsikringer (bilforsikringen utgjør en STOR del av dette, har itillegg uføre, reise og innbo) og i tillegg har jeg utgifter som kommer av og til, men som jeg prøver og sette av et fast beløp til hver måned (feks årsavgift på bil, linseutgifter,osv).

Så kommer også utgifter til mat (i et kollektiv kan man kanskje spare inn litt på å lage felles middager), klær, fest og morro (dette styrer man jo selv) og evt reising (har kjæreste, familie og venner er stykke unna, så blir noen turer i løpet av en måned).

Lønner seg også å tenke på hva husleia inneholder, jeg har strøm, kabel tv og internett inkludert og dermed kan jeg akseptere litt dyrere leie enn om det ikke hadde vært det.

Ville anbefale og sette opp et lite budsjett med hva du får inn i løpet av en måned og hva du vet kommer til å gå ut av faste utgifter, sette opp et ca beløp for hva du tror du vil bruke på mat, klær og morro. Da får du ut hva du har råd til i husleie, men kjekt å ha en liten buffer, slik at man hver måned får satt av litt til uforutsette utgifter som plutselig dukker opp.

Skrevet

Kjapt regnet bruker jeg vel en 2000-2500 i mnd på andre ting som jeg må ha. Mat, mobil regning, busskort..

Skrevet

Bortsett fra husleien så betaler jeg 500 i strøm, 1500 i mat, 350 kroner i busskort, 200 kroner i telefonregning og 100 kroner i vaskeutgifter. Da har jeg rundt 1000 kroner igjen til "lommepenger". Nå har jeg internett inkludert i leien, men må betale for å bruke vaskemaskin og tørketrommel, så det kommer helt ann på hva du ser på.

Sånn generelt så bør du vel regne i alle fall 1500 i mat per måned (kommer ann på hvordan du lever matmessig selvsagt, 1500 for en person er ikke mye, bare 50 kroner dagen, men det er mulig), noen hundrelapper i strøm hver måned (med mindre det er inkludert i leien), eventuelle transportutgifter (buss eller bensin?), et par hundre i internettleie og eventuelle forsikringer.

Skrevet (endret)

SIFO (Statens institutt for forbruksforskning) har regnet ut noen tall som vistnok gjelder for en person som lever normal, men ikke overdådig.

De har bl.a. et standardbudsjett og et skjema som du kan fylle ut for å finne tall som gjelder deg når det kommer til utgifter.

Husker vi brukte SIFO-tallene da jeg hadde økonomi på vgs. for lenge siden...

Endret av Grønt blad
Gjest Kaya83
Skrevet

Jeg telles nok ikke med i dette.. Jeg bruker mellom 3 og 5000 i måneden på mat, men jeg spiser nesten aldri hjemme. Mobilregning på 1000kr.. Internett på 300.. Strøm 1500 i mnd.. Pluss lån, bil osv.. Jeg tipper jeg bruker totalt mellom 50 og 100 000 i mnd..

Skrevet (endret)

Oh i huleste, så masse penger bruker ikke jeg.. Ikke engang den måneden jeg skal sløse bort 8000 på reise tror jeg at jeg bruker så mye..

Jeg telles nok ikke med i dette.. Jeg bruker mellom 3 og 5000 i måneden på mat, men jeg spiser nesten aldri hjemme. Mobilregning på 1000kr.. Internett på 300.. Strøm 1500 i mnd.. Pluss lån, bil osv.. Jeg tipper jeg bruker totalt mellom 50 og 100 000 i mnd..

jeg håper det der var feil.. Med mindre du har en sinnsykt bra jobb..

Endret av Gjest
Skrevet

Ja, du er ung, har ikke barn, forhåpentligvis har du ikke noe gjeld, og har kun husleie og telefon du kan regne med å få regning for? Så da snakker vi sikkert bare om klær, mat og fornøyelser. Da jeg var student brukte jeg ca 2000 i måneden på slike ting, dette er ti år siden nå, så kanskje en tusenlapp mer?

Et lite tips på veien:

Hadde jeg gjort alt på ny igjen, så hadde jeg muligens gjort noen endringer:

IKKE slå til på "kjøp nå, betal om 6 måneder" (eller resten av ditt liv, som jeg brukte å si)

IKKE kjøp leksikon og dyre bokserier på avbetaling.

Det høres så greit ut, kun 350 kr i måneden sier de, men dette er en svært slitsom utgift (og dyr)

Spennende tid du har i møte, lykke til!

Skrevet
Jeg tipper jeg bruker totalt mellom 50 og 100 000 i mnd..

Oi, sånn jobb (og forbruk) vil jeg også ha! Advokat?

Gjest Gjest
Skrevet
Oi, sånn jobb (og forbruk) vil jeg også ha! Advokat?

Hvorfor vil du ha et forbruk på 50-100 000 i måneden?

Skrevet
Hvorfor vil du ha et forbruk på 50-100 000 i måneden?

Ja, her prøvde jeg å være morsom....

Gjest Kaya83
Skrevet
Oh i huleste, så masse penger bruker ikke jeg.. Ikke engang den måneden jeg skal sløse bort 8000 på reise tror jeg at jeg bruker så mye..

jeg håper det der var feil.. Med mindre du har en sinnsykt bra jobb..

Ja, det har jeg.. Jeg har en bra betalt jobb som min vanlige jobb + div andre prosjekter..

Skrevet

Du har da like masse faste avgifter på to måneder + 2 uker som jeg har i årslønn, det er ganske sykt..

Skrevet

Vi er to store og en liten og har 10000 kt i utgifter utenom leie, og vi har ikke bil men studielån vi betaler 3000 kr måneden, tilsammen, på.

Gjest En gjest
Skrevet

Nei, du telles nok ikke med i dette. Du ser jo at det er en ung jente som prøver å planlegge utgifter for første gang i sitt liv, hva er vitsen med å fortelle at du har et forbruk på 50 til 100 000 i måneden? Deg om det. Hun trenger jo råd, ikke sant? Yesus.

Gjest Gjest_Grisen_*
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Nå har jeg fått en liten pekepinn på hva jeg må regne med og har prøvd å tenke litt på hva jeg ville brukt selv. Har kommet frem til at jeg har råd til litt dyrere husleie enn først antatt, så da er det mere å velge i:) Huff, dyrt i oslo..

Takker igjen for svar:)

Skrevet

50-100 000 kr i mnd???? hallo??! diva eller..? heehehe...

Skrevet

Jeg bruker 4000kr i husleie og strøm pr mnd 1000kr og mat 4000kr i mnd. :sjenert:

Gjest gloria
Skrevet

Sa nylig opp leiligheten min, men mens jeg leide hadde jeg ca. følgende utgifter:

Innkommende:

Stipend/studielån: 6100

Lønn: ca 6000

Utgående:

Husleie: 3200

Strøm: ca 300

Klær+sko: 2500

Mat: 2000

Frisør: 1500

Fest & moro: ca 1000.

Mobil: 300

Kollektiv transport: 250

Medlemsskap på treningssenter: 350

En evt. resterende sum klarer jeg også alltid å bruke opp på noe/uventende utgifter, og ender som regel opp med å måtte låne penger hjemmefra. Når det er sagt skal det nevnes at jeg er en mester i å bruke penger (ofte som jeg ikke har).

Bor nå i samboerskap med kjæresten min, og vi har for øyeblikket ikke noen husleie å tenke på, men merker likevel at de tidligere 3200 som gikk til husleie nå går til andre ting.

Tror det er på tide at jeg begynner å tenke mer fornuftig og økonomisk

Skrevet (endret)

2500 i måneden på klær og sko og 1500 i måneden på frisør?!? Når du er student?!? Herlighet... Håper du bruker det du sparer på ikke å ha boutgifter til å betale tilbake det du har lånt av foreldrene dine.

Endret av Wadjet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...