Gjest ung 18 Skrevet 20. mai 2007 #1 Skrevet 20. mai 2007 Hei... Jeg har et spørsmål angående ketolyse kosthold... Jeg ønsker å gå ned i vekt , og målet er 8 kg til sommeren... JEG LURTE PÅ om det er greit at jeg går på denne dietten? Jeg veier ca 90 kg, og er 186.5 cm høy. det er vel ikke noe helsefarlig... Jeg har veldig lyst til å følge denne dietten, og håper dere kan gi meg nyttige råd.. også lurte jeg på hva jeg kan spise til frokost, om dere har noen ideer? takk på forhånd
Gjest Kristin_ Skrevet 21. mai 2007 #2 Skrevet 21. mai 2007 For det første; Jeg vet ikke hva du definerer som sommer, men for å gå ned 8 kilo SUNT (ikke bare muskelsvinn) må man holde på i i hvertfall åtte uker, om ikke mer. Hvis man slanker seg for fort ber man om muskelsvinn (og forbrenningen stuper) og i tillegg om jojo-effekt etterpå fordi kroppen ikke får tid til å venne seg til den nye vekten. Til slutten av juni skal du nok klare å skrelle av deg kanskje 4-5 kilo (jeg antar at du vil gå ned i fett). Så en justering av målsetningen er nok dessverre kanskje nødvendig, men ikke mist motet av den grunn, målet er innenfor rekkevidde til august! Ketolysekuren er ikke noe forskjellig fra andre slankekurer, du går ned i vekt, og går du tilbake til gamle matvaner smeller du opp igjen som med alt annet. Når man går i ketose, tar kroppen energi fra fettcellene i kroppen i stedet for glykogen, som dannes når vi spiser karbohydrater. Dette er naturlig nok gunstig dersom man skal gå ned i vekt. Ketose gjør dog at man lukter litt rart, ketoner (som utløser ketosen) lukter omtrent som aceton.. Greit å få med seg, det var det ingen som fortalte meg nemlig! Lavt blodsukker kan også få deg til å føle deg tappet for energi, og nesten som å ha litt promille på sitt verste. (det innrømmer selv lowcarb-pusherne Atkins o.l.) Under ketolysekuren kommer mesteparten av energien sin fra proteiner og fett, noe som ikke nødvendigvis er optimalt fra helsemessig ståsted. Mye av det "gale" mettede fettet kan herje med kroppen din, og nyrene jobber på spreng når man spiser veldig mye proteiner. Det er lite forskning på hvilke effekter høyproteinkurer har på kroppen på lang sikt. Tatt fra hjemmesiden til ketolysekuren; En typisk dag :Frokost ; egg og bacon. lunsj: Issalat med litt tomat, paprika, agurk, stilkselleri, oliven, fetaost, skinke og rømmedressing. Middag; biff med kokte grønnsaker og saus. Kvelds ; litt ost, ostechips, eller gele med vispet kremfløte. Drikke: Mineralvann, vann, te, kaffe, vin, lav-karbohydratøl (f.eks. Red Light Beer) Lightbrus Frokost; mettet fett og salt Lunsj; en helt normal salat med ganske mye fett Middag; biff (som har mye mettet fett) og ikke tro man kan velge mye forskjellige sauser, de fleste har mel i seg. Kvelds; mettet fett fra ost, mettet fett fra ostechips, eller mettet fett fra kremfløte? Antar du ser hvor jeg vil hen Et annet problem er at en slik kur er stort sett dyr hvis man skal spise annet enn tunfisk hele perioden. Proteiner er dyrt, mat med lav GI generelt er stort sett dyrt (grønnsaker, brun ris, fullkornspasta+++) Å gå på en slik kur krever også en del innsats i matveien, og du må være innstilt på å lage mesteparten av maten din fra bunnen av eller kjøpe relativt dyre ferdigmatvarer. Det er også ikke alltid helt lett å f.eks. spise ute når man går på en sånn kur. I mine øyne virker ketolysekuren som en kur for mennesker med ganske mye større vektproblem enn det du har, den virker temmelig hardcore på lavkarbo. Skulle jeg personlig gått på lavkarbo, hadde jeg nok heller gått for Fedons tilnærming med magrere alternativer, mer fisk og mer sunt fett, og mindre bacon, ost, og fløte-løsninger. Personlig synes jeg uansett at dietter er en uting, for det er jo da per definisjon noe man avslutter, jeg er mer en tilhenger av å gjøre permanente endringer, men kanskje heller finne seg i at ting tar litt lenger tid Dette ble langt, men har prøvd meg på ekstrem lavkarbo selv og vil dele erfaringene mine
Saeria Skrevet 28. mai 2007 #3 Skrevet 28. mai 2007 Etter hva jeg har lest så er ketolysekur mer beregnet for de med fedme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå