Gå til innhold

Gått opp i vekt!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Kjøpte meg vekt nylig.. har ikke veid meg på månedsvis før det. Fant ut at jeg veide 72 kg :overrasket: Var 69 sist jeg veide meg (nesten 1 år siden)..merket at buksene var begynt å bli strammere, og vet jeg har lettere for å holde vekten/gå ned når jeg har vekt i huset (den jeg hadde før ble ødelagt), så tenkte det var lurt å skaffe en ny. Ble litt sjokka over tallet den viste, har vel levd litt i fornektelse..

Er 175 høy og veier nå altså 72 kg. Vil ned til ca 67-68, hvor jeg trivest. Skal gifte meg om 7 uker også, og føler meg ikke vel nå..

Noen tips til hvordan jeg kan kvitte meg med disse kg? Skal ikke ha dem tilbake :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ikke få dem tilbake kan du vel bare sørge for ved å holde en sunn og aktiv livsstil.

Men ville bare si at jeg oppdaget det samme som deg for 2-3 uker siden: Hadde vært slapp med trening, spist for mye, og plutselig kom jeg ikke inn i buksene mine lenger.

Det jeg gjorde var ikke så veldig revolusjonerende, men jeg har gått ned 1-1,5 kilo på disse ukene. Jeg begynte å "tenke" sunt: ikke sukker og fett, si nei takk til kaker, brus og godis. Jeg trappet opp treningen, og prøver å presse inn 20-30 min jogg når jeg kan, begynte å sykle mer til skolen og lignende, og prøver å få inn 1-2 timer aerobic/ spinn/ kondistrening i uka. Dessuten minsket jeg måltidene mine, reduserte porsjoner med 30% og økte heller på med 1-2 måltider om dagen. Prøver å velge grovt brød, knekkebrød, med sunt pålegg. Gjerne havregryn til frokost. Prøver også å spise sunn middag, ikke alt for stor porsjon, og prøver å spise rolig og behersket. Før har jeg glefset i meg å bli stappmett, nå kjenner jeg bedre mengden jeg trenger før magen merker at den er mett.

Det høres kanksje anorektisk ut å bare spise mindre, men jeg prøver heller å spre maten ut over dagen. Frukt, knekkebrød, yoghurt og kanskje til og med en kjeks er mellommåltider jeg prøver putte i meg for å holde forbrenninga oppe.

Det viktigste for meg har vært å bare bli litt bevisst hvor mye mat jeg egentlig _trenger_, jeg fungerer faktisk bedre med litt mat i magen hele tiden enn å ete meg bråmett på poteter og saus... pluss å trene når jeg har tid.

Nå har jeg gått fra 71 til 69,8 (eller noe) kilo, jeg har en idealvekt på 66/67 (selv om jeg er "bare" 167 cm) og merker at jeg er "lettere" når jeg er ute og løper.

Forhåpentligvis klarer jeg å trene og spise sunt nok til at jeg når idealvekten på et par måneder.

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Jeg spiser grei nok mat (tror jeg), knekkebrød m ost, youghurt, frukt, variert middag, spiser lite brød da jeg ikke tåler det.. Problemet mitt er godteri, chips og brus.. så der må jeg bare kutte helt ut, heller unne meg litt i helga. Hadde det ikke vært for at jeg er en godtemoms hadde neppe vekta vært noe problem.. :sjenert:

Hvor mange kalorier er det anbefalt å spise per dag når en vil ned i vekt?

Skrevet

Hakke peiling... kommer vel an på hvor høy forbrenning man har og hvor høy man er og sånn...? Trenger ikke en normal kvinne 2000-2500 kalorier i døgnet? Vet at mora mi spiste bare 1300 kalorier i døgnet da hun gikk på Grete Roede... det er jo sjukt.

Jeg tror den kjappeste måten å gå ned i vekt på hvertfall er å trene. Du MÅ opp i puls for å øke forbrenningen! Du oppnår ingen resultater ved å bare kutte ut fet/ sukkerholdig mat. Sulter du deg, legger du bare på deg igjen når du begynner å spise normalt igjen. Og de kiloene er HVERTFALL vanskelig å bli kvitt.

IMHO ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg spiser grei nok mat (tror jeg), knekkebrød m ost, youghurt, frukt, variert middag, spiser lite brød da jeg ikke tåler det.. Problemet mitt er godteri, chips og brus.. så der må jeg bare kutte helt ut, heller unne meg litt i helga. Hadde det ikke vært for at jeg er en godtemoms hadde neppe vekta vært noe problem.. :sjenert:

Hvor mange kalorier er det anbefalt å spise per dag når en vil ned i vekt?

jeg er 172 og veier 72, og vil ned til 66 hvor jeg trives. meldte meg inn i vektklubben i dagbladet, gratis, og fikk 1400 kalorier som anbefaling.

jeg er veldig aktiv, trener 4-7 ganger i uka. du som er litt høyere kan kanskje ligge på 15-1600? du får melde deg inn og sjekke!!

problemet mitt er også godterier, og selv om det bare blir i helgene er det som om kroppen suger til seg alt. men må vel innrømme at det blir litt fråtsing, så det er nok her forklaringen ligger.

Annikken: jeg er ikke enig med deg ang trening og gå ned ivekt. javisst, er det viktig, men maten er nr.1. selv om jeg trener hver dag, hjelper det ingen ting om jeg spiser for mye, selv om det er aldri så sunt. lar jeg derimot være å trene, men spiser riktig, så holder det bra. men her er vi også forskjellig; ser mange her inne sier de kan spise hva de vil så lenge de trener mye. vel, det gjelder ikke meg.

Skrevet
Annikken: jeg er ikke enig med deg ang trening og gå ned ivekt. javisst, er det viktig, men maten er nr.1. selv om jeg trener hver dag, hjelper det ingen ting om jeg spiser for mye, selv om det er aldri så sunt. (...) ser mange her inne sier de kan spise hva de vil så lenge de trener mye. vel, det gjelder ikke meg.

Vel, da er vi ikke uenige, bare forskjellige ;)

Sef kan man ikke trykke nedpå det man vil bare for at man har trent (kjenner en del av de som _tror_ det hvertfall.) Man kan jo ikke få opp forbrenninga for så å bare øke mengden mat, da kommer man jo ingen vei. Men jeg tror de færreste ØKER mengden mat bare for at de trener, og om man går fra ingen trening til en god del trening så får man opp forbrenninga nok til å kvitte seg med noen kilo.

Sef fungerer diett for mange. Men der... jeg er ivrig tilhenger av teorien at om man kutter ned til tusen kalorier døgnet, så forsvinner selvfølelsen og kroppen går på sparebluss, og at det er vanskeligere å spise dritlite i to måneder enn å heller kunne spise litt friere bare man drar æssen sin ut for å trene noen ganger i uka. Men jeg må si det er veldig nedgraderende med alle disse damene som spiser en morell og en selleri til lunsj. Jeg blir deprimert av å se på dem... man blir i godt humør av å spise. Hvorfor skal man utsette seg for så mye psykisk press når man heller kan løpe noen timer i uka og få opp hjertepumpa istedenfor?

Klarer man begge deler (+ trening, - mat) hjelper det selvsagt dobbelt så mye.

Men dette tror jeg egentlig er et rimelig utdebbatert tema... orker bare ikke dra på skolen ennå ;P

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

HI her..Veide meg i dag, hadde gått ned over 1 kg på 3 dager?! Gleder meg til jeg havner på 60-tallet igjen :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vekten kan da fort variere med noen kilo i løpet av noen dager, du bør ikke veie deg for ofte.

Skrevet (endret)

Enig med gjest over. Kroppsvekten varierer litt med hvor du er i syklusen (vannansamlinger osv.) og er også avhengig av hva du har spist og drukket.

Jeg ville ikke brukt vekt i det hele tatt de første ukene. Den er bare forvirrende. Bruk heller målbånd, eller ha en bukse som du akkurat klarer kneppe igjen, og se om den blir enklere å kneppe igjen etter hvert. Det er faktisk den eneste sikre målemetoden du har, for vekt kan være så mangt.

Edit: En kilo på tre dager er hvertfall ikke en kilo fett, det skulle faktisk forundre meg om det var mer enn 50 gram fett ;)

Endret av Annikken
Gjest Gjest
Skrevet
jeg er 172 og veier 72, og vil ned til 66 hvor jeg trives. meldte meg inn i vektklubben i dagbladet, gratis, og fikk 1400 kalorier som anbefaling.

jeg er veldig aktiv, trener 4-7 ganger i uka. du som er litt høyere kan kanskje ligge på 15-1600? du får melde deg inn og sjekke!!

problemet mitt er også godterier, og selv om det bare blir i helgene er det som om kroppen suger til seg alt. men må vel innrømme at det blir litt fråtsing, så det er nok her forklaringen ligger.

Annikken: jeg er ikke enig med deg ang trening og gå ned ivekt. javisst, er det viktig, men maten er nr.1. selv om jeg trener hver dag, hjelper det ingen ting om jeg spiser for mye, selv om det er aldri så sunt. lar jeg derimot være å trene, men spiser riktig, så holder det bra. men her er vi også forskjellig; ser mange her inne sier de kan spise hva de vil så lenge de trener mye. vel, det gjelder ikke meg.

Hmmm 1400 kcal??? Det hørtes veldig lite ut, hvor lang tid skal du bruke på å gå ned da? Hvis du trener så ofte så syns jeg at det høres lite ut... Si at du mister 700kcal på en kraftig trening, da blir det 700kcal i minus hver dag?

Gjest Gjest
Skrevet
Hmmm 1400 kcal??? Det hørtes veldig lite ut, hvor lang tid skal du bruke på å gå ned da? Hvis du trener så ofte så syns jeg at det høres lite ut... Si at du mister 700kcal på en kraftig trening, da blir det 700kcal i minus hver dag?

huff, det er vanskelig det der med kalorier. men altså, når jeg ligger på 1400 kalorier pr dag går jeg ikke rundt sulten. formen er fin og overskuddet på topp, så det er tydelig at kroppen får nok. men så var det det at jeg er et matvrak da...så jeg vil gjerne ha mer.

700 kalorier på en trening?! hørtes sinnsykt mye ut! ta f.eks step styrke, som er den hardeste treningen jeg går på, der kan jeg tenke meg at jeg forbrenner en 4-500 kalorier max.

uansett, vektklubben har jo det med i beregningen at jeg trener mye, og man skal ha et kaloriunderskudd på 500-1000 kalorier pr dag. de tenker seg at man da skal gå ned 1/2-1 kg pr uke, og det stemmer bra her, men så kommer den forbaska helga. eller 17.mai, eller en bursdag. greit nok med en ettermiddag med litt fråtsing, men det blir gjerne noen dager. blæh...

Gjest Gjest
Skrevet
huff, det er vanskelig det der med kalorier. men altså, når jeg ligger på 1400 kalorier pr dag går jeg ikke rundt sulten. formen er fin og overskuddet på topp, så det er tydelig at kroppen får nok. men så var det det at jeg er et matvrak da...så jeg vil gjerne ha mer.

700 kalorier på en trening?! hørtes sinnsykt mye ut! ta f.eks step styrke, som er den hardeste treningen jeg går på, der kan jeg tenke meg at jeg forbrenner en 4-500 kalorier max.

uansett, vektklubben har jo det med i beregningen at jeg trener mye, og man skal ha et kaloriunderskudd på 500-1000 kalorier pr dag. de tenker seg at man da skal gå ned 1/2-1 kg pr uke, og det stemmer bra her, men så kommer den forbaska helga. eller 17.mai, eller en bursdag. greit nok med en ettermiddag med litt fråtsing, men det blir gjerne noen dager. blæh...

Ok. Da stemmer det sikkert... Jeg trodde bare at man helst ikke skulle ha for lite kcal heller? Tror jeg bruker ca 700kcal på en joggetur på ca 7km (inkl. kort sykkeltur til og fra). Dessuten er det jo ikke så mye mer enn step styrke da... Pleier vel ofte å være utstrekning og oppvarming, så jeg går ut i fra at man trener ca. 45-50 min. til sammen. Da er det jo ganske bra med 400-500kcal?

Gjest Gjest
Skrevet
Ok. Da stemmer det sikkert... Jeg trodde bare at man helst ikke skulle ha for lite kcal heller? Tror jeg bruker ca 700kcal på en joggetur på ca 7km (inkl. kort sykkeltur til og fra). Dessuten er det jo ikke så mye mer enn step styrke da... Pleier vel ofte å være utstrekning og oppvarming, så jeg går ut i fra at man trener ca. 45-50 min. til sammen. Da er det jo ganske bra med 400-500kcal?

blir nok ca 45 effektive minutter ja, 10 min til oppvarming og uttøying som du sier.

og du har rett i det at man ikke skal ha for lite kalorier heller. men her er det også store individuelle forskjeller; noen må ha mer enn andre for å fungere, så kommer forbrenningen i tillegg, som også varierer.

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

TS her.. Har tenkt å veie meg en dag i uka fremover, og skriver ned hva jeg spiser. For nøyaktig en uke siden veide jeg 72 kg, i dag viste vekta 70.5..veier meg på morgenen før frokost. Og jeg har mensen også så er litt oppblåst i tillegg nå.. regner med en mister litt vann i starten da, men motiverende er det jo uansett.

En kg ned så er jeg under 70 igjen.. Får ikke håpe vekta stagnerer bare :forvirret:

Spiser endel knekkebrød, youghurt, minst 2 frukter hver dag, vanlig middag, vann og max et glass kaloriholdig drikke per dag (som juice).

Har spist litt godteri og drukket en glasscola i dag, er jo lørdag.. får ikke håpe det ødelegger for meg nå :sjenert:

Skrevet
Hakke peiling... kommer vel an på hvor høy forbrenning man har og hvor høy man er og sånn...? Trenger ikke en normal kvinne 2000-2500 kalorier i døgnet? Vet at mora mi spiste bare 1300 kalorier i døgnet da hun gikk på Grete Roede... det er jo sjukt.

Jeg tror den kjappeste måten å gå ned i vekt på hvertfall er å trene. Du MÅ opp i puls for å øke forbrenningen! Du oppnår ingen resultater ved å bare kutte ut fet/ sukkerholdig mat. Sulter du deg, legger du bare på deg igjen når du begynner å spise normalt igjen. Og de kiloene er HVERTFALL vanskelig å bli kvitt.

IMHO ;)

Men...når man spiser 2000-2500 kalorier om dagen, en kvinne, da må man være ganske athletisk av seg og trene hardt flere dager iuka. Det tar lang tid å oppnå så høy forbrenning så man kan innta så mye kalorier om dagen. Normalt for en kvinne er ca 1500kalorier om dagen, skal man holde vekta..og for å bli mett burde man satse på kjøtt...

Men selvsagt er folk forskjellige! OG jeg vet om flere jenter som har et inntak på 2500-3000kalorier om dagen --men de konkurrerer.....

hmm...

dette temaet om kalorier er ganske så innviklet..og varierer virkelig fra person til person...noe som funker på deg, funker ikke for meg osv..man må prøve seg fram--eller kontakte kostholdsveiledere. Det er virkelig verdt penga :):):):):)

Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Men...når man spiser 2000-2500 kalorier om dagen, en kvinne, da må man være ganske athletisk av seg og trene hardt flere dager iuka. Det tar lang tid å oppnå så høy forbrenning så man kan innta så mye kalorier om dagen. Normalt for en kvinne er ca 1500kalorier om dagen, skal man holde vekta..og for å bli mett burde man satse på kjøtt...

Men selvsagt er folk forskjellige! OG jeg vet om flere jenter som har et inntak på 2500-3000kalorier om dagen --men de konkurrerer.....

hmm...

dette temaet om kalorier er ganske så innviklet..og varierer virkelig fra person til person...noe som funker på deg, funker ikke for meg osv..man må prøve seg fram--eller kontakte kostholdsveiledere. Det er virkelig verdt penga :):):):):)

Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. 1500 kalorier om dagen er hvis man vil gå ned i vekt, eller er sengeliggende.

Innlegget er endret.

- Nigo (mod)

Endret av Nigo-san

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...