Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest
...når bestemoren til kjæresten min er tvilling, og min farfar er tvilling?

Det er kun arvelig gjennom mor. Det er også kun toeggede tvillinger som er arvelig. At bestemoren til din kjæreste er tvilling har dermed ikke noe å si. Men det kan vel strengt tatt ha noe å si at farfaren din er tvilling - dersom han er toegget tvilling. (det som er arvelig er "egenskapen" å slippe flere egg ved hver syklus).

Jeg vil tro at det er liten sannsynlighet for at du får tvillinger, med mindre du er over 35 år - for da øker sjansen for tvillingsvangerskap. Men det er jo alltid spennende å se da.. Og muligheten er til stede - også for de som ikke har tvillinger i familien.

(de sier at tvillinger slår til i annenhver generasjon. Eks: dersom din mormor er tvilling vil hun vanligvis ikke få tvillinger selv, men hennes jentebarn vil kunne være "utsatt" for å få tvillinger).

Chansen (eller risken) att få tvillingar beror både på två-äggs tvillingar i släkten på mors sida, och åldern hos kvinnan.

Två-äggstvillingar beror på att kvinnan släpper två mogna ägg samtidigt och de blir befruktade. Detta är ärftligt.

En äggstvillingar beror på att ett befruktat ägg delar på sig i två. Chansen eller risken för detta ökar med kvinnans ålder.

Jeg så en program om tvillinger, trillinger og firlinger på discovery, tror jeg (muligenst national geografic channel), hvor de sa at sannsynlighet for å føde tvillinger er 1 mot 250. Det gjelder toeggede tvillinger tror jeg. Men de har ennå ikke funnet ut hvorfor egget deler seg etter befrukning og vi får eneggede tvilinger. Men at sannsynlighet for tvillinger er største i begynnelsen av frukbar tid og på slutten av fruktbar tid.

Gjest Gjest_Apple-_*

Det stemmer at sjansen for å få toeggede tvillinger er arvelig, og det hender at det hopper over ett ledd, men dette er vel ikke noe som er bevist at alltid skjer?

Forøvrig leste jeg nylig en artikkel om nettopp tvillinger, hvor det sto (som de fleste av oss vet) at eneggede tvillinger er "freak of nature" og at forskerne ennå ikke kan forklare dette fenomenet. Men det sto også at det ser ut til at enkelte familier har opphopninger av eneggede tvillinger, uten at noen har kunnet forklare det. Her finnes det altså en form for arvelighet også når det gjelder eneggede tvillinger, men det er ikke like lett å finne frem til som den toeggede arveligheten. Interessant, syns jeg :)

Det stemmer at det kun er din egen slekt som er interessant, og ikke pappaens. I Norge i dag fødes det ca 1000 tvillingpar i året, så hvis jeg ikke tar helt feil på antall barn som fødes totalt, så blir det ca 1 av 60-70. Tallet har økt veldig de siste årene fordi mange er prøverørsbarn, flere tar hormoner for å hjelpe til å bli gravide og kvinner er eldre når de føder.

Og så har du sånne som meg som ikke er i noen utsatte grupper, men som har fått tvillinger for det. Så man er aldri sikker, men tror ikke slekten din er noen grunn til å bekymre seg.

• Liker 1

Annonse

Gjest Gjest
Det stemmer at det kun er din egen slekt som er interessant, og ikke pappaens. I Norge i dag fødes det ca 1000 tvillingpar i året, så hvis jeg ikke tar helt feil på antall barn som fødes totalt, så blir det ca 1 av 60-70. Tallet har økt veldig de siste årene fordi mange er prøverørsbarn, flere tar hormoner for å hjelpe til å bli gravide og kvinner er eldre når de føder.

Og så har du sånne som meg som ikke er i noen utsatte grupper, men som har fått tvillinger for det. Så man er aldri sikker, men tror ikke slekten din er noen grunn til å bekymre seg.

Jeg har eneggede tvillingjenter, og ingen av oss har tvillinger i slekta(langt uti slekta til sambo er det tvillinger da, men det er ikke nedadgående slektsledd). Ikke bekymre deg for å få tvillinger, det er mye arbeid ja, men mye kos også. Vi koser oss hvertfall med småtrollene våre som er 4 mnd snart:)

• 4 år senere...

Både mamma og farfar er tvillinger. Tror begge er toeggede, for de ligner ikke mye på tvillingsøskenene sine.

Hvor stor sjangs har jeg for å få tvillinger da...? Noen som vet? Har så lyst på!!!!!! :)

(de sier at tvillinger slår til i annenhver generasjon. Eks: dersom din mormor er tvilling vil hun vanligvis ikke få tvillinger selv, men hennes jentebarn vil kunne være "utsatt" for å få tvillinger).

Jeg lurer veldig på det med annenhver generasjon. Kanskje fordi det ikke er så sterk arvelighet at det slår til hver gang, men litt tilfeldig, noe som kan gjøre at det ofte blir annethvert ledd?

Min mor er toegget tvilling og det er flere toeggede tvillinger oppover på morssiden, så jeg har alltid vært forberedt på å få tvillinger. Da fastlegen min registrerte høye hormonnivåer i begynnelsen av svangerskapet (jeg er gravd nå), tenkte både hun og jeg at det fort kunne være snakk om tvillinger. Jeg har tenkt så mye på det og tidligere fryktet det, men likevel ble jeg nesten skuffa da jeg på ultralyd så at det bare var én fordi jeg var så mentalt forberedt. :ler:

• 2 uker senere...

Gammel tråd, men hva så.

Vet ikke så mye om dette, men jeg fant nettopp ut at det er større sjanse for å få tvillinger om man er høy, og også ved høyere alder.

Selv er jeg 174cm og 32 år, har ingen tvillinger i slekta(så vidt jeg vet) og er gravid med toeggede tvillinger. Litt av et sjokk kan man si ...

Gammel tråd, men hva så.

Vet ikke så mye om dette, men jeg fant nettopp ut at det er større sjanse for å få tvillinger om man er høy, og også ved høyere alder.

Selv er jeg 174cm og 32 år, har ingen tvillinger i slekta(så vidt jeg vet) og er gravid med toeggede tvillinger. Litt av et sjokk kan man si ...

Og søsteren min er 158cm og 23 år, der kom det også toeggede.

Jeg har lest et eller annet sted at eneklte kvinner har et gen som gjør at man slipper fler egg ved eggløsning. Det genet kan jenter arve også fra far, så det har ingenting å si om det er toeggede tvillinger i mor eller fars familie om genet føres videre.

Det med at tvillinger hopper over et ledd eller to tror jeg vel ikke noe på. :) I min familie er det tre tvillingpar, og det er hipp som happ hvilke ledd de er kommet i :) Det morsomme er at de er eneggede alle sammen. Det som forskerne ikke sier er arvelig...., men som man ser en opphopning i enkelte familier.

• 1 år senere...

Annonse

Det er kun arvelig gjennom mor. Det er også kun toeggede tvillinger som er arvelig. At bestemoren til din kjæreste er tvilling har dermed ikke noe å si. Men det kan vel strengt tatt ha noe å si at farfaren din er tvilling - dersom han er toegget tvilling. (det som er arvelig er "egenskapen" å slippe flere egg ved hver syklus).

Jeg vil tro at det er liten sannsynlighet for at du får tvillinger, med mindre du er over 35 år - for da øker sjansen for tvillingsvangerskap. Men det er jo alltid spennende å se da.. Og muligheten er til stede - også for de som ikke har tvillinger i familien.

-------

Jeg er selv toegget tvilling, og min morfar har to par tvillingsøsken. Er det mulighet for meg da å få tvillinger?

Anonym poster: 4087adcd4f5576019c2df754c6911b69

-------

Jeg er selv toegget tvilling, og min morfar har to par tvillingsøsken. Er det mulighet for meg da å få tvillinger?

Anonym poster: 4087adcd4f5576019c2df754c6911b69

Alle har muligheter å få tvillinger, og i enkelte familier er det fler tvillingpar. Siden du selv er tvilling og det er tvillinger i tidligere slektsledd øker nok det sjansene. Jeg regner med at de to parene med tvillingsøsken til din morfar også er toeggede.

Det er et gen som gjør at kvinnen kan slippe fler egg ved eggløsning som er arvelig, og siden det er toeggede tvillingpar i familien din er det grunn til å tro at du kanskje har det genet.

Anonym poster: 49b36e3269ba30996e677ace3157de3f

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...