Gå til innhold

Vi bruker for mye tid på husarbeide!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Julie Morgenstern har skrevet boken "Ditt ryddige jeg" (en hjelp til selvhjelp-bok om rydding og å holde orden). Der refererer hun til en amerikansk undersøkelse som viser at dersom man kvittet seg med overflødig rot i hjemmet, så ville man sluppet 40 % av husarbeidet.

"Kriseinnkjøp" du må gjøre fordi du ikke finner noe når du trenger det, og må kjøpe til fullpris (pluss renter/gebyrer på regninger som betales for sent), kan koste 15-20 % av årsbudsjettet ditt.

(side 69)

Jeg synes de tallene er ganske oppsiktsvekkende, men av egen erfaring vil jeg si at det kan stemme. Jo mere ting/rot man har, jo vanskeligere er det å holde orden. Og selv om jeg ikke bruker 15-20 % av budsjettet mitt til å kjøpe ting jeg trenger men ikke finner der og da, så tror jeg uansett at de fleste gjør slike kjøp fra tid til annen fordi de ikke finner det de skal (eller får gebyr fordi de ikke finner en regning de skulle betalt.)

Hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Julie Morgenstern har skrevet boken "Ditt ryddige jeg" (en hjelp til selvhjelp-bok om rydding og å holde orden). Der refererer hun til en amerikansk undersøkelse som viser at dersom man kvittet seg med overflødig rot i hjemmet, så ville man sluppet 40 % av husarbeidet.

"Kriseinnkjøp" du må gjøre fordi du ikke finner noe når du trenger det, og må kjøpe til fullpris (pluss renter/gebyrer på regninger som betales for sent), kan koste 15-20 % av årsbudsjettet ditt.

(side 69)

Jeg synes de tallene er ganske oppsiktsvekkende, men av egen erfaring vil jeg si at det kan stemme. Jo mere ting/rot man har, jo vanskeligere er det å holde orden. Og selv om jeg ikke bruker 15-20 % av budsjettet mitt til å kjøpe ting jeg trenger men ikke finner der og da, så tror jeg uansett at de fleste gjør slike kjøp fra tid til annen fordi de ikke finner det de skal (eller får gebyr fordi de ikke finner en regning de skulle betalt.)

Hva mener du?

Tror det er veldig riktig. Har ikke tall på alle 1 - mai flagg jeg har kjøpt oppover årene fordi i farten ikke finner de fra i fjor :sjenert: I det hele tatt så synes jeg det skjer stadig vekk. Fra nå av - hver sin ting på hver sin plass. Tror veldig på å ikke ha for mange ting.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er helt enig i at nordmenn har for mye dritt i husene sine og at det ligger for mye overalt som samler støv. Skuffer og skap er stappfulle og alt unyttig blr tatt vare på- også regelrett søppel.

Ikke rart det tar lang tid å gjøre rent når man har så mye å rydde vekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...