Gå til innhold

Jobbsøking

fiskarjente

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som har peiling på hva som gir størst sjanse for å få jobb: uformell søknad/ brev som leveres personlig til den mulige arbeidsgiver eller formell søknad med CV som enten leveres eller sendes?

Jeg sliter litt med jobbsøk for tiden og har sendt ut over 17 søknader, men fått ett(!) svar. Jeg trodde de var pålagt å svare alle som søkte etter jobb i et firma jeg, selv om de ikke hadde til hensikt å ansette noen. Min samboer sier jeg må gå personlig til de stedene jeg har søkt og si jeg har søkt etter jobb hos dem og lurer på om de trenger hjelp eller ikke. Jeg synes dette høres fryktelig "nedverdigende" ut på en måte og føler meg på en måte litt slik: :oops: ved tanken på å måtte gjøre det.

Jeg kommer nok sikker til å følge rådet hans for økonomien vår klarer ikke at det bare er han som ikke er i jobb.

I tillegg har jeg en 8 mnd gammel gutt. Jeg lurer på om jeg skal nevne at jeg har ham dersom jeg kommer i et intervju eller om det er lurere og bare tie om det. Høres veldig sleipt ut og tie, men selv om de ikke har lov og legge vekt på at vi har små barn så er det mange firma som gjør det likevel!!!

vel det var alt jeg hadde på hjertet denne gang. Måtte bare dele litt :D

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om søknaden skal være formell eller mer personlig kommer an på jobben du søker. Men ofte holder det med en fullstendig CV og noen få ord om deg selv.

Det kan være positivt å levere søknaden personlig, da blir det lettere å huske deg når de skal ansette noen.

Ingen er pålagt å besvare søknader, uansett om de søker etter folk eller ikke. Det går selvfølgelig av å ta en telefon eller stikke innom og si ifra at du har søkt jobb. Men om firmaet ikke har utlyst en stilling (og du bare søker på måfå), så synes jeg kanskje at du skal være forsiktig.

Jeg synes at du skal nevne sønnen din når du er på intervju. Du vil mest sannsynlig bli spurt om han har barnehageplass/dagmamma e.l. Det skulle ikke være noen grunn til å IKKE nevne at du har barn.

Mitt råd er å søke flere stillinger. Fortrinnsvis utlyste stillinger. Hvis du søker andre steder bør du skrive at du ønsker at de skal beholde søknaden og ta den frem neste gang de trenger ansatte.

Personlig oppmøte er å anbefale, om det ikke er et stort firma der det er vanskelig å komme i kontakt med arbeidsgiveren/sjefen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Noen som har peiling på hva som gir størst sjanse for å få jobb: uformell søknad/ brev som leveres personlig til den mulige arbeidsgiver eller formell søknad med CV som enten leveres eller sendes?

Det kommer helt an på hvilken type jobb du søker på. Er det f.eks butikk jobb du ønsker så synest jeg det går fint å "stikke innom" å levere søknaden personlig. Jeg har laget meg en "standard cv" som jeg sender ut. Søknaden blir det jo forandret på alt etter hva som står i annonsen og hva de legger vekt på. Det som er viktig er at søknaden er oversiktlig, og at det ikke står mye fjas. Er ikke alltid like enkelt å få til å skrive en god søknad. Mine søknader er nok formelle, men samtidig skal det jo "skinne gjennom" hvem du er. Om det går an å si en "formellpersonlig" søknad... :roll: Men jeg sender alltid med søknad og cv. Og det hadde jeg også hatt om jeg skulle levert det personlig. På noen søknader har jeg også scannet inn et lite bilde. Det er jo delte meninger om det, men samtidig så får jo søknaden et ansikt.

Jeg sliter litt med jobbsøk for tiden og har sendt ut over 17 søknader' date=' men fått ett(!) svar. Jeg trodde de var pålagt å svare alle som søkte etter jobb i et firma jeg, selv om de ikke hadde til hensikt å ansette noen. Min samboer sier jeg må gå personlig til de stedene jeg har søkt og si jeg har søkt etter jobb hos dem og lurer på om de trenger hjelp eller ikke. Jeg synes dette høres fryktelig "nedverdigende" ut på en måte og føler meg på en måte litt slik: :oops: ved tanken på å måtte gjøre det. [/quote'] Du er nok ikke den eneste som søker på jobb etter jobb. Som sagt så oppsøk de stedene som det er "naturlig" å oppsøke. Jeg fikk i dag avslag på en stilling som jeg hadde søkt på, dette var som markedskonsulent. Jeg hadde nok ikke følt det var naturlig å oppsøke sjefen der og levert søknaden personlig. Selv om en hører de mest utrolige "salgs støtene" for å selge seg til et intervju...Jeg er nok ikke såå frempå. Jeg vet ikke om de er pålagt å svare...Men det virker jo mest fornuftig. Om du ikke har hørt noe innen rimelig tid, så kan du jo ringe og høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør begge tingene, både uformelle og formelle søknader og cv'er og personlig oppmøte og epost og fyll ut skjemaer på nettet, etc etc.

Jeg skrev kanskje 40 jobbsøknader til spesifikke jobber. I tillegg sendte jeg en generell søknad / "her er jeg"-brev med cv til alle firmaene som drev med IT og sto på Gule Sider. Og registrerte meg hos alle vikarbyråene jeg kunne. Det tok et halvt år å få jobb...

Litt avhengig av hva du vil ha av jobb og i hvilken bransje, så må du nok stå på før du får napp. Det å dra rundt til forskjellige firmaer, kan nok fungere bra. Noen synes kanskje det er masete, men du får i hvertfall oppmerksomhet. Sørg for å lage en liten portefølje / mappe over det du kan. Skriv en generell søknad, og lag en cv. Sørg for at de står i stil med hverandre. Hvis du skal jobbe med noe kreativt eller noe annet du kan vise fram, lag noen eksempler på dette, også i samme stil som det andre. Ordenssans er aldri noe minus, og det å vise at du kan behandle en PC er heller ikke noe negativt.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk, takk :D

her var det mange gode råd!!!

Skal nok få det til til slutt om jeg så må søke hver dag i et år! (vel kremt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...