Gå til innhold

Klarer ikke jogge mer enn 8 minutter i strekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ca. 3 måneder siden begynte jeg å trene annen hver dag på SATS, dvs. ca 3-4 ganger i uken. Jeg trener mest kondisjon, men tar styrke inn i mellom.

Hver eeeeeneste gang jeg trener ser jeg folk på tredemøllen som jogger og jogger... lenge. Men selv om jeg trener kondisjon og prøver å presse meg selv til å kunne jogge lenge klarer jeg ikke det mer enn i 8 minutter! Jeg føler at kroppen min ikke klarer mer enn det. Tidligere klarte jeg bare 6 minutter, så jeg har jo forbedret meg med 2 minutter.

Når jeg jogger begynner jeg først med ca 10 minutters rask gange, deretter prøver jeg å jogge så lenge jeg orker. Etter det tar jeg rask gange igjen. Andre dager veksler jeg mellom f.eks. 2 minutter gange og 2 minutter jogging.

Er det bare meg som sliter? Jeg klarer meg fint på andre typer kondisjonstrening, men løping/jogging er desidert vanskeligst for meg. Er det noen som har forklaringer på hvorfor det er sånn? Hva kan jeg gjøre? :forvirra:

Jeg blir så misunnelig på alle de jeg ser som jogger i 30 min i strekk... :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor fort "jogger" du? Mange løper i stedet for å jogge, prøv deg med 7-8 km/t - fortere eller saktere etter hva du orker. Hold dette tempoet til du kommer opp i 30 minutter, og øk heller tempoet da. Om du starter på 11-12 km/t blir du bare utslitt og får ikke max effekt.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg starter rett på joggingen. 9,8 eller 9,9 km/t. Jogger 20, 30 eller40 min.

Dersom jeg har høyere fart, klarer jeg ikke mer enn syv, åtte minutter.

Skrevet

Enig med de andre her. Jeg jogger i rundt 8-9 km/t, aldri særlig raskere, i så fall bare i intervaller på 1-2 min. (Det er en fin effekt synes jeg, da sliter man godt med pusten når man er ned på 8-9 km/t igjen, men det hjelper på pusten!)

En annen ting: for meg hjelper det veldig å høre på musikk. Da teller jeg ikke minutter, og jeg får energi av musikken.

Gjest StoreSky
Skrevet

Uff, jeg har det som TS jeg også. Og har vel i grunn gitt opp! Jogging er slitsomt!!

Men da jeg var litt strukturert så hjalp det å trene styrke i ben/rygg. Ble mindre tung i bena og kunne holde et jevnt tempo litt lengere.

Forøvrig bør ingen se på andres km/t! Jeg har korte korte ben, og går i 5.5 km/t og jogger som regel i 7 km/t. Føler at det er det tempoet som jeg holder "lengst" i. (og det er ikke mye, hehe!)

Gjest Gjest
Skrevet

jogging er sinnsykt tungt ja! og jeg er godt trent, både mtp styrke og kondis. men å jogge er tungt.

i dag var det 2 uker siden jeg jogga, har trent mye annet i mellomtida da, og jeg prøvde en ny vri; starta med å gå 2 min før jeg begynte på løpinga og det hjalp, fikk mer jevn puls. og så tok jeg to korte gåpauser på max 1 min, bare for å få ned pulsen. synes det var greit.

for din del er det vel bare å kjøre på i 8 min, gå litt, og løpe videre igjen? tror det var sånn jeg gjorde det i begynnelsen... klarer nå å løpe i 35 min i strekk, men på mølla er det siste kvarteret tortur. bedre å løpe ute.

men jeg er også sjalu på de som løper uten problemer. men vi er vel forskjellig bygd da? har en venninne som løper i 45 min eller mer på mølla, og i ganske høyt tempo. men når hun var med på step-styrke timene på sats, klarte hun ikke å henge med. da var det jeg som var sprekest! :danse:

Skrevet

TS her.

Jogging og løping ser jeg på som det samme så i innlegget mener jeg egentlig begge deler. ;)

Når jeg tar rask gange ligger jeg på ca 6 kmt og når jeg jogger/løper ligger jeg på rundt 8-9 kmt. Kanskje jeg kan prøve 10 kmt?

Men kanskje det hjelper som noen sa at man trener litt styrke på beina?

Jeg hører også på rask musikk og jeg merker jo at det hjelper, men likevel føler jeg meg utslitt etter ca 8 minutter. Hvis jeg går igjen etter det orker jeg ikke løpe igjen :sur:

Skrevet

Jeg har løpt mye det siste året. Og da jeg startet for 1 år siden var jeg kjempesliten etter kun 2-3 minutter, mens jeg når kan jogge flere kilometer uten pause.

Det jeg har gjort er at jeg har trent intervalltrening der jeg gradvis har økt intensiteten og varigheten på treningen i starten så gikk jeg 2 minutter og jogga i 3 x 4 og etterhvert så har jeg bare økt lengden på intervallene. Hvis du søker litt på nettet kan du finne flere treningsprogram som kanskje du kan dra litt nytte av. Vet iallefall at det ligger noen på iForm sine nettsider. Lykke til!

Gjest StoreSky
Skrevet

Skya: hvor gammel er du..?

Jeg er 30, er det for sent å få bedre kondis??

Skrevet

Absolutt ikke. Men det viktigste er at man starter i det små, og heller har korte intervaller i starten og så øker på litt etterhvert. Det kommer jo litt an på hvor ofte man løper, men man trenger ikke å løpe en time per. gang for å få utbytte av det. Jeg er ofte ute mellom 45-60 minutter men ofte er det bare 20-30 min som er løping, resten rask gange.

Jeg er forresten 24.

Skrevet (endret)

Jeg har begynt å jogge utendørs, (løp litt intervall på mølle tidligere i vinter) og klarer ikke så lenge av gangen enda, pulsen øker jevnt til jeg ikke klarer mer selv om jeg jogger rolig.

Intervalltrening er desdert best for å øke kondisen, har jeg fått inprentet fra

alle kanter som fysioterapistudent, det er kun intervalltrening som påvirker selve pumpekapasiteten til hjertet, mens langkjøring virker kun på egenskapene i musklene.

Så anbefaler at du løper 2 intervall i uka, 4x4min om du orker, hvis ikke ta kortere intervall, poenget er at du jobber anaerobt så lenge som mulig, dvs og at du blir ganske andpusten og får litt melkesyre.

Løp mest mulig for å bli flink til å løpe, "man blir god til det man trener på", det er et viktig treningslæreprinsipp. Imidlertid bør man vokte seg for overbelastningsskader. Så mitt opplegg nå fremover blir: 1 løpeintervalltrening, 1 langkjøring(rolig jogging med gåing innimellom), 1 pulsspinn og 1 vanlig spinntime i uka.

Ellers tror jeg det lønner seg med styrketrening på beina for å få bedre løpsøkonomi. Og da mener jeg STYRKETRENING dvs veldig få reps, IKKE 10-12 reps, da bygger man muskelmasse og det er ikke lurt å løpe rundt med mer vekt enn nødvendig.

Lykke til!!

Endret av *bompi*
Skrevet

For de som er interesserte så ligger det et intervju med Wisløf her, det er forsker som har forsket mye på intervalltrening og hva som gir best effekt.

Skrevet

Jeg tror det å si at "jeg klarer ikke å jogge" er mer psykisk enn fysisk. Jeg trodde heller ikke før at jeg var en "jogger", helt til jeg en gang klarte å løpe mye lengre enn jeg trodde. Men det som er når man jogger, er at man blir fort sliten og lei, og vil gi opp. Men det er akkurat når du kommer dit at du må presse på å fortsette, for når du da har jogget litt til kommer du inn i en rytme hvor det blir mye lettere. "Alle" jeg kjenner inkl meg selv har følt at det å jogge ikke er noe for med i begynnelsen, men med en gang man skjønner at man klarer mer enn man faktisk tror, så liker man det. Nå kan jeg jogge i en time i strekk i jevnt tempo uten problemer, men trener også endel intervall.

Så bare tving deg selv litt neste gang du tror du ikke klarer mer, for det gjør du nemlig. Bare vent å se:)

Gjest Gjest
Skrevet

for sent nei?! nei, nei, det er aldri for sent!

jeg er 35 og føler meg supersprek. var veldig usporty før, og det begynte å vises etter at jeg fylte 30. så, da jeg var 32 begynte jeg å trene for første gang.

nå trener jeg gjerne hver dag, men må redusere til 4-5 pga mangel på tid. trener styrke, hard aerobic og step, og jogging. herlig!

veldig gøy å se når 20-åringene legger inn årene, og jeg holder koken og vel så det! :danse:

så stå på!

Skrevet

Det kan nok hjelpe med intervalltrening også som noen av dere sier. Skal prøve å fokusere mer på dette fremover.

Enig i at det ligger litt i det psykiske også. Men hvordan kan man bekjempe de "negative" tankene?

Skrevet
Jeg klarer meg fint på andre typer kondisjonstrening, men løping/jogging er desidert vanskeligst for meg. Er det noen som har forklaringer på hvorfor det er sånn? Hva kan jeg gjøre? :forvirra:

Trenger du å jogge da?

Jeg har klart en gang i hele mitt liv å jogge 3 km i strekk (ca 18-19 min).. Klarer ikke jogge mer enn noen minutter før jeg får hold. Og det er kun jogging som er problemet.

Dessuten gjør jeg nok den feilen at jeg løper i stede for å jogge som mange er inne på her.

Men, bortsett fra at vi har joggetest på skolen jeg helst vil klare, så plager det meg ikke at jeg ikke får til å jogge. Jogging er jo uansett dødskjedelig!!! :ler:

Gjest StoreSky
Skrevet
for sent nei?! nei, nei, det er aldri for sent!

jeg er 35 og føler meg supersprek. var veldig usporty før, og det begynte å vises etter at jeg fylte 30. så, da jeg var 32 begynte jeg å trene for første gang.

nå trener jeg gjerne hver dag, men må redusere til 4-5 pga mangel på tid. trener styrke, hard aerobic og step, og jogging. herlig!

veldig gøy å se når 20-åringene legger inn årene, og jeg holder koken og vel så det! :danse:

så stå på!

Ooooooo! Sånn vil jeg også bli! Men dørstokk mila er altså ikke bare en mil her..men kanskje 20???

Jeg synes det rett og slett er driiiitkjedelig og jogge/trene. Det jeg LIKER er å lese bøker, drikke kaffe på kafè og skravle, sitte her... Men det er altså ikke slik man blir sterk og sunn i kroppen.

Gjest Gjest
Skrevet
Ooooooo! Sånn vil jeg også bli! Men dørstokk mila er altså ikke bare en mil her..men kanskje 20???

Jeg synes det rett og slett er driiiitkjedelig og jogge/trene. Det jeg LIKER er å lese bøker, drikke kaffe på kafè og skravle, sitte her... Men det er altså ikke slik man blir sterk og sunn i kroppen.

:ler: skjønner! ikke lett da nei.

man får vel ta et valg da, alle trenger jo ikke være supersprek heller...

men selvfølgelig, har du LYST å få opp formen, så ta det gradvis. velg noe som er LITT morsomt. hva med saltimer på sats e.l? det er jo kjempegøy! start med enkle timer, 2 ganger i uka, og se hva som skjer, om du blir hekta eller ikke! hvis man hele tiden må psyke seg opp til trening, går det nok i dass... det vet jeg med meg selv, for sånn har jeg det med jogging... cluet er å finne noe man synes er morsomt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jogging er noe man må lære seg, i motsetning til hva mange tror - det virker jo så enkelt at alle kan klare det, ikke sant? Men for å få utbytte av det er det viktig å ha et minimum av styrke og kondisjon, og ikke minst ha psyken til å presse seg selv. Pulsklokke kan være et godt hjelpemiddel for å holde intensiteten på riktig nivå og dessuten for å overbevise deg selv om at du har mer å gå på. Å løpe forholdsvis korte intervaller i starten er ikke en dum ide, da unngår du å miste motivasjonen. 4x4 min med 2 min pause er et fin start, prøv deg frem mhp tempo :)

Gjest Kristin_
Skrevet

Enkelte presser seg alt for hardt når de jogger, og resultatet blir deretter, sprengt etter få minutter. En grei måte å holde kontroll på dette er å ha pulsklokke, eller ta pulsen på seg selv (mellom 160-180 er trening som sparker bra, men gjerne holde seg nærmere 160 enn 180). For noen vil dette innebære å løpe ganske raskt hvis man er i god form, for andre kan det faktisk holde å gå fort. Hvis man trener etter puls og ikke etter hvor mye man løper og går, kan det være nok til å innse at kondisjonstrening kanskje ikke er så drepende tungt likevel ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...