Gjest sama Skrevet 19. mai 2007 #1 Skrevet 19. mai 2007 Jeg har vært inne på sidene til nav, og der står det at man kan få inntil 9000 kr ca. jeg er student, og etter beregninger vil jeg få ca 7000 utbet i måneden (har ikke flytta fra typen enda) har en deltidsjobb og før skatt tjener jeg ca 4000. litt ettersom hva kan jeg få i overgangsstønad? og kan man få bostønad? håper noen alenemødre eller noen som kjenner regeleverket kan fortelle meg. kan jeg ringe nav? må jo vita hva jeg kan rutte med når jeg skal se eter bolig. må vel oppi 6500 for å få noe levelig her i oslo. har et barn på 3 år så vimå ha et soverom hvertfall og nogenlunde standard pluss litt boflate. (håper på å komme oppi 40-45 m2 ihvertfall) hvis noen studeree mødre har noen råd å komme med er de hjertlig velkommen takk
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2007 #2 Skrevet 19. mai 2007 Du får vel studielån som student? Studentleilighet er en god løsning, de har løsninger som er tilpasset barn, samt rimelig studentbarnehage.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2007 #3 Skrevet 19. mai 2007 Du får vel studielån som student? Studentleilighet er en god løsning, de har løsninger som er tilpasset barn, samt rimelig studentbarnehage. Joda det kan jeg, men jg vil helst ikke rive hu ut av barnehagen i tillegg til bruddet så jeg prøver å få noe i nærheten av bhg hu går i. for å skåne hu mest mulig
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2007 #4 Skrevet 19. mai 2007 jeg får: 9000 i overgangsstønad+litt støtte til barnehageutgifter 4000 i stipend 3000 i bostøtte og barnetrygd og farsbidrag. hurra for norge og velferdsstaten! om 1 år er det slutt for meg, da er det ut å søke jobb.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2007 #5 Skrevet 19. mai 2007 Her sys det puter under armene på folk gitt :D
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2007 #6 Skrevet 19. mai 2007 jeg får: 9000 i overgangsstønad+litt støtte til barnehageutgifter 4000 i stipend 3000 i bostøtte og barnetrygd og farsbidrag. hurra for norge og velferdsstaten! om 1 år er det slutt for meg, da er det ut å søke jobb. og du er student? vil det si at du ikke tar opp lån, fra lånekassen? okei, det er jo gull. men hvis man har jobbb så får man sikkert mindre i overgangsstønad? jeg vil nå iallfall tjene på å gå fra mannen min nå mens jeg er student. (ikke derfor jeg går seff!) har drøyd dette velig lenge, og det hjelper at det fins tiltak så man ikke lever under fattiggrensa.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2007 #7 Skrevet 20. mai 2007 og du er student? vil det si at du ikke tar opp lån, fra lånekassen? okei, det er jo gull. men hvis man har jobbb så får man sikkert mindre i overgangsstønad? jeg vil nå iallfall tjene på å gå fra mannen min nå mens jeg er student. (ikke derfor jeg går seff!) har drøyd dette velig lenge, og det hjelper at det fins tiltak så man ikke lever under fattiggrensa. er student ja. får stipend, lånet blir omgjort til stipend så lenge jeg ikke stryker til eksamen. så nei, jeg tar ikke opp lån fra lånekassen. ja, du får mindre i overg.stønad når du jobber. ang bostøtte, så regnes dette ut fra inntekt noen år tilbake i tid, kanskje 3? hvis du har hatt god økonomi de siste årene, er det ikke sikkert du får bostøtte. lykke til da!
Gjest bitt Skrevet 20. mai 2007 #8 Skrevet 20. mai 2007 jeg får: 9000 i overgangsstønad+litt støtte til barnehageutgifter 4000 i stipend 3000 i bostøtte og barnetrygd og farsbidrag. hurra for norge og velferdsstaten! om 1 år er det slutt for meg, da er det ut å søke jobb. Det er noen som har det ja! Herregud, som jeg irriterer meg over at folk lever godt på mine skattepenger...
Gjest Frysepulver Skrevet 20. mai 2007 #9 Skrevet 20. mai 2007 En venninne av meg levde også svært godt som alenemor og student. Hun er nå ferdig utdannet uten en krone i studiegjeld. Lurer jaggu på om ikke jeg skal satse på en tilværelse som alenemor, det er jo uten tvil lukrativt
Gjest Studinen Skrevet 21. mai 2007 #10 Skrevet 21. mai 2007 En venninne av meg levde også svært godt som alenemor og student. Hun er nå ferdig utdannet uten en krone i studiegjeld. Lurer jaggu på om ikke jeg skal satse på en tilværelse som alenemor, det er jo uten tvil lukrativt Det slår meg som noe merkelig også, Frysepulver. Jeg har valgt å vente med barn til jeg har jobbet noen år etter studiene og sitter derfor igjen med et studielån på 250 000 kroner.
kmbras Skrevet 21. mai 2007 #11 Skrevet 21. mai 2007 Har selv levd godt som alenemor som enkelte her kaller det. Vel, må si jeg har det mye bedre nå som jeg er gift. Å ha en å være glad i og dele byrdene (og gledene selvfølgelig) er MYE mer verdt enn pengene man får. Det er såpass tøft/slitsomt/vanskelig å være alene om en ikke skal sitte der og være fattig i tillegg. Også må en jo huske på at når en har barn trenger en litt større plass enn når en er singel. Utgiftene blir derfor ikke mye mindre når en er 1 voksen og 1 barn kontra 2 voksne og 1 barn. Og det er vel en sterk overdrivelse at man er rik som alenemor. Men at mange klarer seg helt fint økonomisk som alenemødre synes jeg er helt topp. At det er noen som misbruker systemet og snylter derimot synes jeg er helt forkastlig. Men sånn vil det vel alltid være i et velferdsamfunn.
Gjest Gjest_Eirin_* Skrevet 7. oktober 2007 #12 Skrevet 7. oktober 2007 Hesann! Jeg er student på 3 året og har en sønn som jeg er alene med. Får 10 000 i overgangsstønad og 2000 i bostøtte..altså ikke noe å juble over når boligprisene ligger på 6000-10 000 kr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå