Gå til innhold

Om dette slankehysteriet/kosthold/dietter

Gjest Lea

Går du på noen form for diett/slankekur?  

1. 1. Går du på noen form for diett/slankekur?

• Nei, men jeg koser meg bare i helgene
      2
    • Nei, jeg spiser det jeg har lyst på med god samvittighet
      13
    • Nei, men jeg er nøye med hva jeg spiser
      12
    • Ja, jeg følger en annen diett/kur
      1
    • Ja, jeg følger Fedons Lindbergs diett
      4
    • Ja, jeg går på Grete Roede-kurs
      3

Anbefalte innlegg

Jeg har inntrykk av at det er utrolig mange som har slengt seg på disse kurene og diettene som har dukket opp.

Det er Fedon, Roede og masse andre greier.

Lurer på hvor mange av dere som går på en av disse "kurene" og hvor opptatt dere er av dette.

For å begynne med meg selv: Jeg har nok slanket meg til tider. I midten av tenårene var jeg farlig nær å få en spiseforstyrrelse pga slanking. Heldigvis kom jeg meg unna før ting utviklet seg til en sykdom.

Derfor er jeg skeptisk til alle sliker kurer, der man utelukker enkelte/mange råvarer o.l.

Hvis jeg ønsker å gå ned i vekt, så velger jeg å kutte ut sjokolade, kaker og annet godt. Jeg beveger meg også mer. Men stort sett gleder jeg meg over alt som smaker godt (med måte selvfølgelig). Jeg får ikke dårlig samvittighet etter et sjokkis-kick heller, slik jeg kanskje ville fått tidligere.

Hva er deres synspunkter på dette "hysteriet"?

Er det sunt?

Blir folk som følger dietter og kurer friskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er så dritlei av alt dette fedon snakket, at jeg gidder bare ikke å slenge meg på. Jeg spiser normalt, og trener med jevne mellomrom. Har funnet ut at jeg setter livskvalitet og god mat, ganske høyt - så da så :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det blir for mye. Tror ikke det er nødvendig å bruke en formue på kurs, spesialbrød osv. for å slanke seg.

Er så heldig at jeg foretrekker fisk, frukt og grønnsaker og liker å bevege meg så jeg trives med den jeg er.

Hvis jeg skulle slanket meg ville jeg ha fokusert mer på trening enn diett.

Muskler er fint på jenter også!

Men det aller viktigste, mener jeg, er å prøve å trives med seg selv som man er..det er tusenvis av ting man kan forandre på, men blir man lykkelig av det...?

Og dessuten så finnes det jo så mye god mat!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke opptatt av noen av disse kurene i det hele tatt. Hvis man skal gå ned i vekt, så mener jeg det beste er å kutte ut snop og søtsaker, ha et normalt og sunt kosthold, samtidig som man kommer seg i bevegelse og trener litt mer.

Har inntrykk av at folk som går på dietter og kurer legger fort på seg igjen når dietten/kuren er avsluttet? Det er da vel ikke sunt og de blir vel ikke friskere av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er drittlei hele Fedon-pakket.

Kalorier og kilo - :sinna:

Jeg er opptatt av kosthold og trening selv (sa ikke dermed at jeg alltid spiser riktig - for de som kjenner meg ;)), men dette maset gidder jeg ikke.

Ikke trenger jeg det heller.

Uansett er jeg overbevist at om et helt normalt kosthold fungerer glimrende for alle som gidder å løfte rumpa si opp fra sofaen nogenlunde jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også veldig lei alle disse pengesnytende "vidunderkurene". Holder meg langt unna sikt.

Spiser sundt, unner meg god mat når jeg vil, trener jevnt og riktig- og føler at det er måten for meg å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er av de som har slanket seg feit. dvs slanking - og oppigjen enda mer. Det er ikke noe problem å gå ned 20 kilo med Nutrilett - eller ikke spise i det hele tatt. Men hvis man har lyst til å være i live må man på et tidspunkt begynne å spise igjen :roll: ikke sant?

Og hva spiser man da? Og beveger man seg nok? Nei, selvsagt ikke. Og med et par tiår med slanking er også forbrenning og stoffskifte fullstendig føkka opp. Jada, det er det. Helledussen, man har da mishandlet kroppen sin i årevis - det slår tilbake.

Ok, hva gjør man da? Jeg er i den situasjonen at jo mer jeg trener, jo mindre jeg spiser, jo mer eser jeg ut.

Men jeg må jo spise, og dermed tester jeg nå ut kosthold med mindre karbohydrater enn før. Hva det kalles er meg knekkende likegyldig. Men hvis jeg får det bedre enn med å slafse fersk pasta og jasmin ris flere ganger i uken, jamen så vil jeg prøve det. Ris er tradisjonelt slankemat - jada, man har testet kun ris i et par uker også... :o

Vel - å slutte å røyke, kostet meg i tillegg 15 kilo, så nå spiser jeg sunt, ikke poteter, men salat i stedenfor, jeg spiser kjøtt og fisk, mye mer enn jeg har gjort på mange år, kjøtt bekom meg virkelig ikke vel i noen år - men vi får nå se da.

Jeg spiser fortsatt kvikk-lunsj når jeg er på tur i skogen, og jeg drikker kakao til en god nattfilm - også får ting bare være som det er.

Kroppen min funker til det den er beregnet på, jeg er i god form, jeg er sterk og utholdende, og det er jammen meg mange som ikke er. I tillegg har jeg et meget godt immunforsvar, blir aldri syk av disse influensaepedemiene eller omgangssyker eller noe sånt (bank bank), jeg spiser god mat, og jeg trener fire-fem gange ri uken i tillegg til turer i skog og mark, jeg føler meg sunn - så da er jeg vel egentlig godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvitveis

Kanskje et litt dumt innlegg, men jeg vil bare si at alt Tusenfryd sa gjelder meg også.

Og legge til en klisje siden det allerede er så mange klisjeer om Lindbergs "diett" der ute allerede (men jeg er klar over at jeg sloss mot vindmøller): Lindberg er mye mer enn en diett, det er en livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt overraska over at det er så mange som er drittlei.. men det er kanskje fordi det er de "Fedon-drittleie" som har svart da?

Om det er en livsstil eller diett ser jeg på som samme sak. Det dreier seg jo om å følge en oppskrift som sier HVA man skal spise og IKKE spise. Har ikke satt meg så mye inn i dette, men jeg registrerer at Cottage Cheese er utsolgt på Rimi (noe som irriterer meg) og at mange går rundt og er Fedon-diggere. Dessuten skal man vel ikke spise brød, pasta og poteter? Vel.. jeg hadde neppe klart å følge dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er viktig å lære seg selv å kjenne, Kjenne kroppen sin og å kjenne etter hva den liker og ikke liker.

Når det gjelder eksperter som kommer på markedet og i presse, så gjør de godt ved at de lærer oss, setter fokus på ting vi har gelde og nytte av. Som orakel nevner i en annen tråd, er det neppe fokus på kosthold om vi ikke har sånne som tar på seg opplysningshatten.

Vi er et land av fete, late og etterhvert syke mennesker. Hvis vi kan dra nytte av dette, og at noen lærer at de blir hva de spiser, og de blir hvordan de beveger seg - eller helst ikke beveger seg - så er det av det gode.

Og legg merke til at ingen av "de nye" er fokusert på slanking, men på det daglige og hverdagslige kostholdet. FX Fedon sier ikke at vi ikke skal spise poteter og pasta - bare ikke fullt så mye av det.

Vi må ta vare på helsen vår. Ikke slanke oss, men passe på at vi ikke blir syke. Diabetes ll er på sterk fremmarsj, vi har et alvorlig helseproblem i dette landet. Hjerte- og karsykdommer har vi plenty av som følge av manglende mosjon. Tro ikke at fx dietter fulle av seterrømme og bacon er sunne for blodårene våre? Man blir kanskje tynn ja, men sunn? Nope. BMI? Noe forbanna vås!

Så ta vare på helsen din og kjenn etter hva kroppen din vil ha. Den sier ganske klart fra, du må bare lære deg å høre etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) fedon-pakket ????

Hallo ? Det er et navn og skal skrives med stor bokstav!

OG det er INGEN som tvinger noen til å holde den dietten og levemåten han er forkjemper for! INGEN som tvinger noen til å gå Grete Roede kurs heller og betale massevis av kroner!

2)HVA klager dere over ? Det er DERES liv, ikke sant ?

Grete Roede, Lindberg, Atkins, osv.... alle har et forslag og en plan for at folk kan forbedre kostholdet sitt. Det er ingen tvang til å begynne med dette.

Dessuten er f.eks dr. Atkins kur et godt eksempel på at bøker som oversettes til norsk, blir misforstått. Boken har jeg faktisk, på norsk, og har fått den av en dame som har oversatt mange bøker og sier at ordet SLANKING er på forsiden. Det er det visstnok ikke på originalen.

Disse to herrene kommer rett og slett med sin teori, og sine tips til hvordan en del kan forbedre kostholdet, få en bedre helse og kanskje samtidig gå ned noen kg. For det er det mange som gjør når de får styr på kostholdet sitt og er friskere enn på lenge.

Mange vet nok at overvekt kan ha mye med den fysiske formen vår, og det er ikke bare mangel på trening som forårsaker dette. Det kan være diabetikere, og andre med slike metabolske lidelser osv...som kan ha god bruk for dette kostholdet og det anbefales gjerne som en HELSEDIETT og ikke en SLANKEKUR. Nordmenn er ufattelig opptatt av SLANKING! Det er faktisk ikke så enkelt!

Tenk også på matintoleranse og blodtypediett osv... TROR dere DET er slanking ? Selv om følgene i noen tilfeller kan være å gå ned noen kilo med det samme ?

Når det gjelder disse diettene, er faktisk formålet ikke først og fremst slanking! Det er faktisk å få kontroll på visse lidelser ved å spise RIKTIG! Det skjønner kanskje folk som har diabetes ? Eller ? For DER må man jo passe på å spise riktig!

Så, er dette slankepresset så stort at dere må snakke stygt om alle former for dietter ? Det er vel heller ingen som har utelukket trening og mosjon og trivsel ? Eller ? Har dere prøvd noe av dette da ?

Nei, tenkt sjøl jenter og ikke vær så opphengt i slanking! Det viktigste er faktisk å spise riktig, og folk er forskjellige og har forskjellig forbrenning og trenger forskjellig mat!

Dere kaller disse for pengesnytere ? Vel, isåfall er det mange flere enn de som snyter dere... Akkurat som om treningsstudioene ikke tar penger fra folk som har "støttemedlemsskap" på SATS ? Akkurat som om slankepiller er gratis og sikkert ? Akkurat som om fettsuging er gratis og trygt å gjøre ? Akkurat som kostholdveledning og personlig trening og vektkurs er gratis og langsiktig etter et kurs (selv om man ikke gidder å fortsette med det man har lært på kurset ?). Ja, jeg vet jeg setter det på spissen, men det er faktisk ikke så svart / hvitt.

Slankebransjen tjener fett på lettlurte mennesker og disse legene / kostholdsekspertene kommer i allefall med tips og metoder som er GJENNOMFØRBARE!

Men, det er faktisk DERES valg !

Nei, jeg holder ikke på med noen av slankekurene eller diettene. Men skal holde meg i form med mosjon og muligens dr. Atkins diett siden, for å se om det kan hjelpe meg! Kanskje det kan gjøre det ? Kanskje ikke ? Men da har jeg i allefall PRØVD! Og kan da faktisk uttale meg om det virket eller ikke, om folk snyter meg og tar pengene for bogus, eller ikke.

Intet er enkelt. Og det prøver vel ikke disse ekspertene å overbevise dere om heller ?

Jøjemeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg passer på hva jeg spiser.

For jeg har faktisk vært litt for lubben.... :o

Men ikke nå lenger.

Og ja, jeg fikk hjelp via Grete Roede. Lærte masse om kosthold og trening og la om livsstilen.

Nå vet jeg at jeg ikke kan spise brownies hver dag uten å legge på meg. Og jeg vet at jeg må trimme litt hver uke.

Ved å legge om kostholdet så ser jeg nå faktisk ganske OK ut!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey Diva.

1) fedon-pakket ???? Hallo ? Det er et navn og skal skrives med stor bokstav!

Jeg skreiv det med stor bokstav. Og om jeg ikke hadde gjort det, er vel ikke det av større betydning i denne diskusjonen, vil jeg tro.

OG det er INGEN som tvinger noen til å holde den dietten og levemåten han er forkjemper for! INGEN som tvinger noen til å gå Grete Roede kurs heller og betale massevis av kroner!2)HVA klager dere over ? Det er DERES liv, ikke sant ?

Jøss... Hvorfor blir du så provosert da?

Jo, jeg er drittlei av at det eneste man kan diskutere når damer møtes, er kalorier og "hvilket brød som Fedon anbefaler nå".

Selvsagt er dette en overdrivelse, men jeg opplever dette irriterende, og da sier jeg det, da.

Selvsagt er mitt liv mitt, og du har kontroll over ditt.

Det bryr meg også midt i ryggen om du spiser Fedon-brød eller kneip.

Det jeg blir så lei av er de meningsløse debattene om hva som er best.

Kan ikke folk bare finne sin greie, og se hvordan det fungerer, uten å presse det på alle andre?

Det er positivt at folk faktisk vil gjøre noe med kostholdet.

Men jeg føler at her blir det mer en "hype", enn jordnært.

Det er ikke alle som har innstillingen til Tusenfryd. Det er ikke alle som makter å ha dette fokuset.

Så - ikke noe å hisse seg så fryktelig opp for - det viser igrunnen bare hvor forknytt dette blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bare at det virker litt søkt å kritisere og slå ned på ting som du angivelig ikke har prøvd selv. Og man MÅ faktisk ikke være med på disse diskusjonene som du selv snakker så nedsettende om :)

Hvis det er det eneste damer diskuterer, så unnskyld meg, men da har du kjedelige venner :roll:

Er det ikke bare å PRØVE selv da ? Og finne ut hva som passer deg ? Det er jo det det er snakk om ? Folk er forskjellige og har forskjellige behov. Jeg kan tenke meg at mye av dette blir en "trend", men det er faktisk bare å gå utenom denne trenden ?

Og jeg er ikke opphisset. Er så rolig atte :)

Synes bare det var urimelig mye negativitet i denne tråden.

Og JA, dere bestemmer faktisk selv!

Det høres ut som om noen tvinger disse diettene eller slankekursene på dere....

Beklager at jeg irriterte deg, det var ikke vondt ment.

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Tiqua. Hver dag snakker damene på jobb om Fedon og hvor "farlig" det er å spise pasta og poteter. Har ikke lest Fedons bøker selv og han har helt sikkert et mer nyansert syn på poteter enn Fedon-disiplene på jobben min, så det er først og fremst hysteriet rundt Fedon og ikke Fedon selv jeg reagerer på.

Alle vet vel egentlig at skal man gå ned i vekt bør man bevege litt mer på seg og ha et variert og sundt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. rolig nå da jenter. :lol:

Jeg har også merket mye til dette "snakket" (særlig mellom kvinner). Stadig vekk diskuteres det metoder og dietter.

Det er jo nesten flaut å kjøpe en pakke med makaroni i butikken.

Poenget mitt er nettopp at det er vårt eget valg, men det er pokker så irriterende når andre legger seg opp i hva du skal ha til middag.

Jeg skylder heller ikke på Fedon eller hvem det måtte være, men det blir liksom en slags "motesak". Akkurat nå er det nemlig moderne å følge dette programmet til Fedon Lindberg. Bare på jobben min er halvparten i gang med dette og det preikes og sladres og plapres.

Blir bare så innmari lei disse bølgene.

Og for meg dreier det seg om slanking. For det er slanking disse jentene på jobben min (og en del venner, kjente) driver med. De begynner ikke på disse "diettene" fordi de vil ha god helse... de vil bli slanke. Og de snakker om kilo og centimeter ikke om hvor friske og sunne de er.

Jeg skjønner at dette ikke er noen vanlig slankekur, men det kan oppfattes sånn. På samme måte som når jeg var på vippen til å bli "syk" i tenårene, så ser unge jenter (og gutter) at det skal slankes. Og selv om de ikke greier å holde disse diettene så vil de bli slanke.

Hva dette kan ende i vet vi vel alle sammen....

Og jeg synes at det er trist at folk aldri kan få lov til å trives med kroppen sin. For dette er fokusering på kropp, selv om det i utgangspunktet IKKE er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Diva...

Vennene mine diskuterer så visst ikke Fedon & co.

Men i veldig mange andre miljøer jeg "må" delta i på en eller annen måte i løpet av dagen, er dette det store samtaleemnet. Da blir jeg lei.

Jeg synes ikke det er søkt å kritisere en hype som diett-hysteriet (ja - jeg mener faktisk at det er det). Jeg har ikke prøvd noen av TV-Shops vidunderprodukter heller, men tillater meg å kritisere mye av dette likevel.

Jeg har heller aldri drevet med jojo-slanking - men mener likevel å ha rett til å uttale meg om dette.

Er det ikke bare å PRØVE selv da ? Og finne ut hva som passer deg ? Det er jo det det er snakk om ? Folk er forskjellige og har forskjellige behov. Jeg kan tenke meg at mye av dette blir en "trend", men det er faktisk bare å gå utenom denne trenden ?

Jeg har aldri snakket om slankepress i så måte. Jeg lar meg iallefall ikke påvirke av dette, selv om det helt sikkert fungerer slik på andre.

Jeg har mitt opplegg, som jeg for det første - ikke for enhver pris på presse over på andre og diskutere hele tiden - og for det andre, som jeg er veldig fornøyd med.

Du skriver at du ikke er sint, men at det "er urimelig mye negativitet i tråden". Det må vel være greit å diskutere ulike syn?

Og JA, dere bestemmer faktisk selv! Det høres ut som om noen tvinger disse diettene eller slankekursene på dere....

Jeg har aldri vært i tvil om at jeg bestemmer selv.

Og ingen tvinger noen til å prøve noe, men mange tvinger mange til å høre på dette styret hele tiden. Og - som en annen bruker svarte - disse damene driver ikke med det for helsa - men for å få en slank&lekker kropp.

Du irriterte meg imidlertid ikke, en diskusjon er bare fint etter mitt syn.

Hvorvidt språkbruket mitt er voksent eller ikke, er vel også et litt tamt argument, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...