Gå til innhold

Veksthormoner

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Min datter på 8 år er så lav at hun må sjekkes hos fastlegen. Vekten hennes er perfekt til høyden, men det er høyden som ligger langt under gj-snittet.

Hun er 8 år altså, og bruker str 116 i klær. Bukser er det utrolig vanskelig å skaffe til henne.

Noen som kan dele erfaringer? Har noen barn som har fått veksthormoner? Egentlig vil jeg ikke gjøre dette for det virker litt for "skummelt". Å klusse med medisiner etc.

Men samtidig så er hun drittlei å høre at hun er så liten. Hun har komplekser for det, ikke så mye at det ødelegger livet liksom, men ikke kjekt når barn ber henne dra tilbake til barnehagen.

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet

Hvis hun har veksthormonmangel, er det mer skummelt å ikke la henne få hjelp mot det, mener jeg. Fastlegen vil henvise henne til barnelege hvis hun er for liten i forhold til kurvene, og da vil dere få mye mer info om plusser og minuser med å behandle og å ikke behandle.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Min søster avsluttet en veksthormonbehandling nå i høst, hun gikk på daglige sprøyter i noen år.

Jeg vet for lite om bivirkningene etc., og hun har nå stagnert på rundt 155 cm.

Dessverre er hun ganske "stor", men vi vet ikke om dette skyldes hormonbehandlingen. (Hun formelig "este" ut det siste halve året av behandlingen). Selv ville jeg aldri i verden satt barnet mitt på hormonbehandling i den alderen (gikk på sprøyter fra hun var rundt 11 til hun var rundt 14), for jeg tror det skaper mer trøbbel enn glede. Da skulle barnet mitt ha vært i faresonen definisjon dverg...

Min søster har noe som på godt norsk heter "dvergvekstsyndrom", altså, hun er helt normal, men har litt snodige håndledd (bare hun selv som legger merke til det) og er da lavere av vekst enn "normalen". Likevel er hun ikke mindre enn mange i klassen sin, men etterhvert som de skyter i været vil hun nok være av de mindre. Store deler av morsslekten er små av vekst, så hun er ihvertfall ikke helt alene :) Husker dessverre ikke hva sykdommen hennes heter, tror det er et damenavn på "M"...

I tillegg til dette har hun struma og lavt stoffskifte (heller ikke noe fint for vekten), noe som ligger på både mammas og pappas side

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg har gått på veksthormoner. For meg betydde det enormt. Liten er jeg og det vil jeg alltid være, men det er laaaangt bedre å være 149 enn å være 135. Er man så liten som det jeg ville blitt uten veksthormoner så er det et stort handicap, det går ikke bare på selvfølelsen.

Skrevet

Sønnen m in er lav av vekst og har vært sjekket av fastlege og vært på sykehuset. Vekten hans er normal i forhold til høyden. Han lå på den laveste kurve-linjen, dvs. at ett av hundre barn skulle ha den høyden i den alderen(eller no sånt...)

Det ble tatt røntgen av hånden hans, og det ble funnet ut at han lå to år etter alderen sin i vekst. Det ble forlart slik at når andre slutter å vokse når de er 16 år så vokser han til han er 18 år.

Han er og lavest i klassen, er 9 år og bruker str. 122 og det plager han litt. Men vi fokuserer mye på det som er bra ved å ikke være så høy og at i min familie vokser man sent, altså i puberteten skyter høyden i været.

Min familie er lav, men fars familie er høyere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...