Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har en sønn fra før og vi har enda ingen barn sammen. Og noen ganger får mannen min besøk i"garsjen"av venner som har med seg barn eller barnebarn. Disse barns går da naturlig nok inn i hagen og begynner å leke med lekene, naturlig nok. Det somn irriterer meg at de er så uforsiktige. Og noen av barna har jeg mistanke om at ødelegger leker med vilje. Det er så utrolig irriterende når lekene blir ødelagt og gutten vår blir så lei seg når lekene hans er ødelagt. Mennene er som oftest opptatt i garasjen med å se på biler, fikse ting osv. Gutten vår er tre år og det hender noen ganger at det kommer eldre barn og leker med han. Mange ganger får de han til å gjøre ting han egentlig vet ikke er lov. Eks ei gang fikk vi besøk av en gutt som er 8 år,kom sammen med foreldrene, og ungene var uten oppsyn i hagen i 5 min(kunne ikke se de fra der vi satt) og på den tiden hadde de knust ei rute i en bil. Dette var ikke en bil vi bruker i det daglige men uansett. Jeg kan ikke skjønne hvordan vår tråring har klart dette alene men det var det 8 åringen påsto.... Og foreldrene sa ikke en dritt. Ei annen gang fikk vi besøk av noen som sto å kastet ved fra vedlaget i vannet, og igjen foreldrene sa ingen ting. ER vi på søk hos noen og vår unge gjør noe galt får han skjen som står i stil med det han har gjort. og ødelegger han noe ordner vi selvsagt opp!!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest lillebøll
Skrevet

I slike tilfeller tar jeg alle ungene under ett, mine eller ikke, og forteller dem hva jeg synes om slik oppførsel.

Mine venners unger vet at de kan ikke komme hit å ødelegge noe for så å gjemme seg bak moren. Her får man samme behandling som mine egne unger. Og slik er det også hos mine venner.

Gjest Violetta
Skrevet

Det der er da ikke ungenes ansvar, det er foreldrenes. Om ungene har knust en bilrute kan du kreve at foreldrene erstatter det. I hvert fall halvparten synes jeg de bør betale.

Skrevet

Det er nesten blitt sånn nå at jeg føler jeg må gå å se etter hele tiden, på andres barn nå de er hos oss. De er så ville og leker så hardt med lekene. Sier også i fra men tør ikke ta like hars i som med vårt barn. Trenger som oftest ikke skjenne så mye på han heller for han leker fint, er forsiktig og ødlegger svært lite, alle kan være uheldige men store barn bør skjønne at når de leker med leker som er beregner på små barn må de være forsiktige og kanskje de er forstore...

Har begynt å være mindre sammen med de som har barn som ødelegger og har dårlig oppførsel fordi vi ikke vil at vært barn skal kopiere og lære så mye dumt.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg hadde også den oppfatningen at barn burde forstå når lekene blir ødelagt av altfor hard behandling. Sånn tror jeg ikke det er, men de må selvsagt lære det. Derfor syns jeg det aller mest irriterende er foreldre som ikke sier i fra når barna deres gjør noe uakseptabelt. Det er tross alt foreldrenes ansvar å sørge for at barna lærer seg dette, for det lærer de ikke helt av seg selv.

Men at noen barn er ville, er helt naturlig, og hard lek er kanskje vanskelig å unngå. Jeg har tre gutter, og har erfart selv at de kan herje bra rundt når de leker. Selvsagt er dette noe jeg sier fra om dersom de tråkker over min restriktive grense - og spesielt dersom vi er på besøk hos andre.

Skrevet

Dersom noen hadde ødelagt leker i mitt hjem hadde jeg sagt fra, uansett om foreldrene var tilstede eller ei. Ingen får lov å ødelegge andres ting. Dersom ikke foreldrene hadde sagt noe, så hadde jeg gjort det. Dette er mitt hjem og våre barns leker. Dersom foreldrene ikke hadde taklet det.. Deres problem... Hva deres barn gjør i sitt eget hjem er meg revnenede likegyldig, men når folk er hos meg får de vise respekt..

Gjest Gjest
Skrevet

Unger lærer aldri om foreldrene ikke "tar" dem. Det er viktig å si ifra hva du aksepterer og ikke. Jeg hadde rett og slett blitt forbanna på foreldrene og sagt ifra.

En 8 åring vet ganske godt hva h*n gjør også, men har tydeligvis fått dårlig oppdragelse hjemme. Ellers hadde h*n ikke løyet.

Skrevet

Synes også det er foreldrenes ansvar. Vi legger vekt på at barnet vårt skal lære å behandle egen leker og andres leker fint. Kjøpt ny rake i "jern lignende material" og da vi hadde besøk klarte noen av barna å bøye alle taggene inn som i en ball og brekke av en tag. Det var utrolig iriterende for foreldrene sa ingen ting. Men jeg ble litt sint og fortalte at vi ikke gjorde slik. Men det var barn i alderen 8-14 år som hadde gjort det, og de bør vite bedre. vår treåring vet bedre en med vilje å ødelegge leker.

Gjest Elastica
Skrevet

Enig med siste innlegg.

Dessuten har jeg innført begrepet inneleker og uteleker hos oss. Dette blir respektert av mine egne, men det virker ikke som andre synes dette er like greit. Jeg vil ikke ha skitt og jord på leker som vanligvis befinner seg inne i stua.

Gjest Mayamor
Skrevet

Hadde mitt barn ødelagt noe hos andre, ville jeg erstattet det 100% om jeg visste det var ham, og 50% om det var skyldeling med en til. Her er det foreldrene som svikter om en ikke tilbyr å erstatte det som ble ødelagt. Jeg hadde gitt klar beskjed til foreldre og barna om hva jeg mente om slik oppførsel, og forventet at andre gav mitt barn beskjed om hva de mente om hans dårlige oppførsel. :fy_fy:

Gjest Bellatrix
Skrevet
Det der er da ikke ungenes ansvar, det er foreldrenes. Om ungene har knust en bilrute kan du kreve at foreldrene erstatter det. I hvert fall halvparten synes jeg de bør betale.

Jepp. Still foreldrene til ansvar og la de betale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...