Gå til innhold

Kjøpe bruktbil


Litjtuppa

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg min første bil, tenker på å bruke bare mellom 25-40 000 kr siden jeg har tenkt å kjøpe meg en mer orntlig og sikker bil etter hvert når jeg har jobbet og tjent litt penger. Den vil bli brukt til kjøring på jobb og ellers som en vanlig familiebil med baby og hund.

Skal ha stasjonsvogn, med så stor bagasjeplass som mulig, det er viktig. Ønsker ellers at den skal være så sikker som mulig, grei å kjøre og ellers en vanlig ok bil som ikke skramler istykker med en gang i forhold til den prisen.

Har noen et forslag til hvilken bil dette kan være? Har sett litt på finn.no, på en Ford scorpio til 29 000 kr, kan den være grei? 1995 modell, 2.0i, har gått 180000, er det for mye eller vil den kunne gå ei stund fortsatt? Er den noen store bakdeler med denne type bil eller kan den være et greit kjøp? Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ford Scorpio er ikke akkurat noen god deal. Det er mye elektrisk kødd, lekkasjer, rust og merkelige løsninger her og der. Viktigst av alt er at bilen er utrolig lumsk å kjøre. Den er alt for lett bak til å være bakhjulsdrevet, og har en meget understyrt tendens med en gang det blir lite friksjon. Så den er svært utstatt for vannplaning og snø/isdans.

Girkassene er som smør i tillegg, de tåler ikke mye juling før det begynenr bli på tide med ny synkroniseringsrunde. Det samme gjelder kryssene og clutchen. Jeg kan ikke komme på en eneste god ting med Scorpio bortsett fra at den hadde svært god plass innvendig.

Det er desverre ikke mange stasjonsvogner å få tak i i denne prisklassen, jeg er fristet til å nevne Mazda 626 sine stv fra begynnelsen til midten av 90-tallet, men det er egentlig ikke noe jeg helt har lyst til alikevel. Det er en grei bil hvis du får tak i en i god stand, men desverre er det nok slik med disse bilene at de som oftest er nedslitte. Jeg har til gode å se en pen en.

Kan du derimot klare deg med en kombicoupé, så er Mazda 626 fra '92 til '96 vinnerbiler. De bør ligge i din prisklasse for et helt greit eksemplar. Går du for en GLX så har du alt bekvemmelig utstyr, god plass og en helt ok sliter som stort sett tåler alt. Hadde selv en 2.0i GLX med automatgir, en venn av meg kjøpte den hos meg - og bileen går sorgenfritt den dag idag. Det som kan være litt dust med disse er at støtfangeren bak er litt høy, slik at det blir litt nivå å løfte inn ting bak. Litt for dypt bagasjerom, egentlig.

Bilen jeg ville sett etter i din pris, er vel (igjen) en Volvo. Det skal være mulig å få tak i en '91 - '94 940 stasjonsvogn for rundt 40k, uten at du kjøper en nedrustet holk. Jeg har nettopp selv avertert min gamle '93 i den prisklassen, og hvis man går ut fra den så får man en solid, stor, sikker og behagelig bil for relativt lite penger. Det er billig å eie (bremsedeler til den er feks 1/3 av prisen enn til andre biler), du får plass til svartens mye rart inni der (jeg hadde 2 meter kjøleskap, tørketrommel OG oppvaskemaskin baki min), og de har desidert markedes beste sittekomfort. Eneste pyet er at pedalene godt kunne vært justerbare. De kan føles litt vanskelige for enkelte personer, men jeg tror det hører til sjeldenhetene.

En annen artig ting er at om du tar vare på en 940, så kan du nesten forvente å få igjen det du selv har gitt for bilen om du skulle selge. Verditapet er minimalt for pent holdte biler nå, de er blitt så billige som de stort sett kan bli.

Jeg kan egentlig ikke få skrytt nok av opplevelsen å eie 940, det har vært en fantastisk bil som har tålt det utrolige, og det er heller ikke til å komme unna at sikkerheten i bilen har vært høyst formidabel. Den eneste grunnen til at jeg velger en annen bil nå, er at jeg har forelsket meg i noe stort og amerikansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding og gode råd? Hva med opel omega stasjonsvogn da? Eller citroen eller renault? Ser det er mange slike biler å få tak i rundt den prisen jeg tenker på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte deg på PM angående de franske.

Opel Omega er et merkelig blaff i fra Opel, nettopp fordi den ikke er så ille som opel har en tendens til å være. Men dette er VELDIG modell og motor-relatert! Det kan lønne seg å spørre noen som kan med disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte deg på PM angående de franske.

Opel Omega er et merkelig blaff i fra Opel, nettopp fordi den ikke er så ille som opel har en tendens til å være. Men dette er VELDIG modell og motor-relatert! Det kan lønne seg å spørre noen som kan med disse bilene.

Nå må jeg forsvare Opelen litt synes jeg :ler:

Jeg har en 89 model Opel Vectra den er bare helt super. Jeg har hatt den nå i over 4 år og det har aldri vært noe som helst tull med den, den starter og går uansett vær. Jeg har aldri brukt motorvarmer på den selv om jeg reiser på jobb kl 06 om morran i 20 kuldegrader. Lite bensin bruker den og stødig på vinterføre er den.

Det eneste som er litt synd er er rusten tar den :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Volvo 800- og 900-serien. Veldig robuste biler, utmerket komfort, gode kjøreegenskaper og er vel noen av de sikreste personbilene fra midten av 90-tallet. Har en 93' 940 sedan selv, og den går som en klokke etter ca. 140 000 km. Finner du en som er godt tatt vare på trenger du ikke frykte høye kilometertall.

Ellers er det aldri en dum ide å se etter noe japansk. De har som oftest utmerket driftssikkerhet (men se opp for rust). Eneste ulempen er at de fleste fra 90-tallet er beregnet på bittesmå japser, så det blir fort plassproblemer (hvis du i det hele tatt skulle klare å finne et fint eksemplar av de ytterst få stasjonsvognene de har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig har jeg ikke lyst til å anbefale deg noen familiebil i den prisklassen i det hele tatt, men må man så må man! Deuces vet hva han snakker om, så han kan du trygt lytte til. Jeg er litt fristet til å anbefale deg å kjøpe en gammel Mercedes, men også her varierer det voldsomt fra modell til modell.

Sender deg en PM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd dere andre også! Skjønner at de franske merkene ikke er de beste kanskje..men hva med Audi, Fiat, Volkswagen, Suzuki, kan det være greie merker sammen med Volvo, Toyota og Merzedes? Vet ikke helt hvilke merker som er japanske/franske osv jeg.. Og er det en fordel å ha minst 1.8 motor istedet for 1.6 osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Jeg har mest sansen for japsebiler, Toyota, Mitsubishi osv. Vi valgte Mitsubishi sist og er veldig fornøyd med det valget. Men vi kjøpte i 100 000 kronersklassen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres gjerne litt merkelig ut, men en 1.8/2.0 motor vil gjerne bruke mindre drivstoff, og gi mindre slitasje på bilen enn en liten motor. Dette er selvfølgelig relatert til hvor stor bilen er og hvor mye du laster i den.

Cluet er at en liten motor må ha høyere dreiemoment for å skape driftmoment, dette betyr at du gjerne må i lavere gir for å oppnå ønsket kraft på drivhjulene, og all denne giringen sliter på bilen samt at du bruker mer drivstoff.

Noen merker løser dette problemet med å sette turbo på motoren, men det igjen fører til at du bruker mer drivstoff og får en mer serviceavhengig bil.

Suzuki ville jeg ikke anbefalt min verste fiende engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bendik Manum
Jeg skal kjøpe meg min første bil, tenker på å bruke bare mellom 25-40 000 kr siden jeg har tenkt å kjøpe meg en mer orntlig og sikker bil etter hvert når jeg har jobbet og tjent litt penger. Den vil bli brukt til kjøring på jobb og ellers som en vanlig familiebil med baby og hund.

Skal ha stasjonsvogn, med så stor bagasjeplass som mulig, det er viktig. Ønsker ellers at den skal være så sikker som mulig, grei å kjøre og ellers en vanlig ok bil som ikke skramler istykker med en gang i forhold til den prisen.

Har noen et forslag til hvilken bil dette kan være? Har sett litt på finn.no, på en Ford scorpio til 29 000 kr, kan den være grei? 1995 modell, 2.0i, har gått 180000, er det for mye eller vil den kunne gå ei stund fortsatt? Er den noen store bakdeler med denne type bil eller kan den være et greit kjøp? Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Har bestemt meg for toyota, gjerne carina. Vil helst ha en 95modell, siden de først da fikk airbags, i tillegg til at omregistreringsavgiften bare er 1400 kr for biler til og med 95modeller.

Problemet er at de jeg har sett på har gått ganske langt, noe som er naturlig siden de er såpass gamle. Har sett på en som har gått 260000, det er vel litt mye, eller må jeg regne med at bilen jeg skal ha har gått såpass langt? Hva skal jeg sette som maxgrense for kilometerstand? Skjønner at det kommer an på hvordan bilen har blitt behandlet, kjørt, fulgt opp med service osv, men..Har så lite peiling på dette.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten: går det an å montere inn airbag i en bil hvor det ikke er fra før? Evt pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...