Gå til innhold

Hvodan var det å levere barnet ditt i barnehage for første gang?

Anbefalte innlegg

Gjest mokkatelma
Skrevet

HVor gammelt var barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første gangen vi leverte gutten vår i barnehagen var han just blitt 3 år, men hadde gått til dagmamma siden han var ca 1 år. Han gikk rett inn i barnehagen og synes det var veldig moro at det var så mange andre barn der. For hans del kunne vi like gjerne levert han og godt, men det gjorde vi selvsagt ikke. HAn stor koser seg i barnehagen og i begynnelsen ville han i barnehagen lørdger og søndager også he he.

Skrevet

Min var 13,5 mnd da han begynte i barnehagen. Vi hadde en veldig rolig start. De to første dagene var jeg med han hele tiden, han var der bare i noen timer. Så var jeg med en liten stund før jeg reiste, han hadde ikke mange timene der om dagen.

Vi brukte ca 2 uker på overgangen, han hadde nok ikke hatt vondt av å begynne på fullt tidligere men jeg tok ulønnet permisjon så jeg fikk fulgt han og vært med en god del i begynnelsen.

Da han begynte på fulldag tok jeg eller papaen oss veldig god tid i barnehagen om morran, vi syntes det var viktig at vi ikke bare "lempet" han igjen der og dro.

Jeg synes denne måten var veldig fin å gjøre det på for den som har muligheten.

Gjest Elastica
Skrevet

Alle mine har vært nesten tre år gamle, og har vært veldig trygge fra første stund. De har vært med og levert og hentet den som har vært eldre, og har absolutt vært "husvarm" fra nesten første stund.

Skrevet

Mitt barn va 2,5 og det gikk helt fint.

De fleste barn får en reaksjon når mamma eller pappa går. (Gråter, nekter å være bhg., nekter mor/far å dra osv. Enten får de det med en gang, eller så får de en etterreaksjon senere. Det beste er om de får reaksjonen med en gang. Da går det fortere over. De som får reaksjonen senere bruker ofte lengre tid på å komme over det.

Det viktigste for barnet er om foreldrene er bestemte og sier kort farvel, en rask klem og kyss, snakkes senere, vi henter deg o.l. og går med en gang. Dersom foreldrene drar ut tiden (kyssing, klemming i flere minutter, kommer tilbake til barnet, sier "stakkar" osv.) tror barnet at det kommer noen vei med griningen, og dermed skal få bli med hjem igjen. Det blir derfor enda vanskeligere for barnet å se at mor/ far drar, og reaksjonen til barnet blir forsterket. Barna slutter som regel å gråte så fort mor/ far er ute av syne. :)

Gjest Emera
Skrevet

Min var akkurat tre år. Det gikk helt strålende, hun stortrivdes. Men etter hun hadde gått i barnehage en ukes tid fikk jeg telefon derfra. Hun bare gråt og gråt...

Så da måtte jeg ta tilvenningen på nytt igjen. Jeg var sammen med henne i barnehagen noen timer i et par dager, før vi gikk hjem. Den tredje dagen tok førskolelæreren henne regelrett ut av armene mine, under masse skriking, mens jeg fikk beskjed om å gå.. :tristbla: Vondt det, ja. Men det var den eneste måten å gjøre det på. Da jeg hentet henne om ettermiddagen strålte hun, og etter dette gikk alt helt flott. Hun elsket barnehagen sin.

Gjest *Magica*
Skrevet

Mine har vært ca tre, og det har vært begge deler... Både gråt og en klem i farten.

Skrevet

Vår gutt var 15 mnd da han begynte i barnehagen.

Det gikk veldig greit og tilvenningen brukte vi 3 dager på. Han var trygg og glad fra første stund. Ingen gråting eller noe sånt den første tiden.

Vi har vært heldige, og jeg tror kanskje han har grått 3 ganger når vi har gått i løpet av de 10 mnd han har gått der.

Skrevet

Mitt barn var 14,5 mnd. Vi hadde den vanlige tredagers tilvenningen, første dag med meg, de andre dagene med pappa. Litt frem og tilbake og det gikk veldig bra. Nå har vi vært barnehagefamilie i snart et halvt år og å se at ungen trives er deilig. Det er lek og moro og en erfaring og læring som vi som foreldre aldri kan gi dem.

Noen ganger er det litt grin når vi går, det kan senere vise seg at formen har vært litt slakk, en dårlig natts søvn etc. Også er det en som leverer omtrent på samme tid som draaaaaaar det ut så hennes unge begynner å grine, og da begynner min også...

Skrevet

Hun begynte i den barnehagen og på den avdelingen jeg jobbet på mens jeg var gravid, så jeg var 100% komfortabel med hvor hun skulle være. Uvant å være uten henne, så klart - men ikke verre enn at jeg klarte å nyte litt alenetid også!

Hun er født i november og vi fikk plass fra august. Så hun var bare 10 mnd da vi var der første gangen. Hun hadde korte dager ganske lenge, og det eneste "problemet" var at det tok en stund før hun godtok å sove der - eller sov i mer enn et kvarter.

Nå er hun 18 mnd, og stortrives fortsatt i barnehagen!

Gjest Gjest
Skrevet

Min sønn begyne i barnepark og det var veldig nytt for han. Så han var veldig usikker i starten. Han klamret seg fast i meg men det gikk veldig fint. Han var 3 år og 8 mnd gammel. Nå vinker han og springer til de andre barna for å leke.

Skrevet

Jenta mi var 2 år.

Og det kunne ikke gått bedre, hun storkoste seg med alle barna og ville ikke hjem.

Første måneden hun gikk der hylskreik hun hver gang vi hentet henne, hun ville ikke hjem. Men hun sluttet med det da hun skjønte at hun fikk komme tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...