Gå til innhold

hvorfor får jeg aldri jobb?!?!

Knøttet

Anbefalte innlegg

Må bare få ut litt frustrasjon ...

Jeg har søkt en haug med butikkjobber innen min bransje, men kommer nesten aldri på intervju en gang, og de gangene jeg kommer på intervju får jeg ikke jobben uansett :frustrert:

Jada, jeg bor vel i en by som er veeeldig vanskelig å få jobb i, men det er vel mulig vel?!?! Og ja, jeg er sjenert, men altså- jeg er da ikke for sjenert til å stå i en butikk!?! :frustrert: :frustrert:

For øvrig har jeg to jobber nå, men den ene er innen et yrke jeg vil ut av fortest mulig (lei, og det har ingenting med utdanningen min å gjøre) og den andre er kassadame på matvarebutikk gjennom et vikarbyrå ... greit nok det, men vil ha noe fast! :sur:

Jeg vil også ha jobb!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Hm, du sier det er vanskelig å få jobb der du bor og innen området du er utdannet. Det kan godt hende, men er det andre områder som "slekter" til området du egentlig vil jobbe med som er lettere å få? Kanskje det er veien å gå?

Det burde helt klart være mulig å få en jobb, i dag i Norge, som man er fornøyd med. Om man sjelden kommer videre til intervjuer er det tydeligvis noe med cv en eller søknaden det er noe galt med kanskje? Har du hørt om vikarbyrået har kurs på disse områdene? Kanskje noen som kan hjelpe deg å lese gjennom søknadene og gi tilbakemeldinger? Søk effektivt! Registrer deg hos store vikarbyråer hvor det er flere jobber å søke på. Ring deretter til kontaktpersonen på annonsen og forhør deg om hva bedriften ønsker osv. Har kontaktpersonen kanskje andre interessante jobber som kunne vært aktuelle?

Jeg tror det er viktig å trives, være fornøyd med hvor man er i dag for å bli evaluert til en jobb. Dersom det skinner gjennom at du er misfornøyd med dagens situasjon vil det telle negativt! Kanskje det hadde vært en ide å søke på en ok heltidsstilling, jobbe der en stund, mens man fortsetter å søke på mer relevante jobber? Om du er på intervju er det kjempeviktig at man ikke fokusere på noe som har en negativ klang: du slutter ikke fordi det var kjedelig og lite utfordrende. Plukk frem det ved jobbene som var positivt; ansvar, delta sosialt, kursing, kundebehandling os.v. Si hva du kan ta med deg inn i den nye jobben!

Ta et kurs, noe som viser at du er veldig interessert i det faget du vil jobbe med!

Du gjør kanskje mye av dette allerede. Kanskje du føler at du gjør dette allerede og ikke selv ser feilene dine? Hør med stedene hvor du nylig har søkt og kanskje snakket med daglig leder hvorfor du ikke ble vurdert!

Det er viktig å fokusere på hva man kan tilby. Et vikarbyrå får man ikke jobb gjennom sånn uten videre. Ring, ring, ring! Fokuser på hva du kan tilby og spør kontakten om hva bedriften er ute etter slik at du vet hva du skal fokusere på på intervjuet! Og ikke minst les deg godt opp om bedriften! vær interessert og spør spørsmål.

Å være litt sjenert behøver ikke å ha noe å si så lenge du fremstår som en som har selvtillitt, vet det du ahr å tilby er en ressurs (deg!), reflektert og interessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, gjest :)

Andre områder geografisk eller yrkesmessig? Utdannelsen min er slik at jeg kan jobbe med en del ting, ikke bare èn, men butikkjobber er vanskelig å få, spesielt når man ikke har erfaring :( Å flytte er ikke et alternativ enda, ikke før jeg eventuelt får en fast jobb et annet sted... har samboer, og hvis vi flytter så ødelegger vi jo jobbsituasjonen hans også.

Tror ikke det er noe galt med cv eller søknad, da jeg har vært på jobbkurs via nav, og de mente begge deler var bra. Tror det har med at det er en stor by, med mange studenter og mange søkere til hver jobb.

Vurderer å søke en heltidsstilling eller fast stilling på f.eks en matvarebutikk og ha den stillingen inntil videre mens jeg søker på andre stillinger hos mer aktuelle firmaer.

Er dessverre ikke noe flink til å ringe kontaktpersoner i utlyste stillinger, ringe og høre hvorfor jeg ikke fikk jobben osv, noe jeg må bli flinkere til!

Jeg fremstår tydeligvis som sjenert, siden de på mitt forrige intervju spurte meg om akkurat dette :sjenert: Selvtilliten er nok ikke helt på topp heller, dessverre ... men jobber med saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Skjønner hva du mener!

Men ring er rådet jeg gir til deg. Jeg ble selv ansatt gjennom et større vikarbyrå nylig og fikk jobb på et par dager og det var kun fordi jeg ringte på en stilling. Jeg ble i stedet anbefalt en annen stilling som var kjemperelevant for mine studier! Selvsagt er få like heldige, men mulighetene åpner seg fort om man kommer i kontakt med de rette menneskene. Skriv litt ned i stikkordsform før du ringer slik at du husker hva du skal si, gjerne øv på å formulere deg også hvis du er usikker.

Under intervjuene er der viktig å fremstå som om en har god selvtillitt og henviser til det en har lært i andre jobber, uansett hvor kipe de har vært. Sett deg ned og skriv ned hva du har lært i de jobbene du ahr hatt! Smør litt tykt på, vri ting til noe positivt! Men ikke lyv, altså. Søk på nettet, der finner du gode oversikter over spørsmål som er vanlige å stille under et jobbintervju! Fokuser på disse tingene og tenk på hvordan du kan inkludere dette inn i samtalen under intervjuet dersom du blir spurt om noe!

Supert at du jobber med selvtillitten, men innimellom må man "lyve på seg litt" om du skjønner hva jeg mener? Bruk tiden før intervjuet til å fokusere positivt på hva du kan tilby og vær blid og se folk rett inn i øynene.

Om det er flere jobber du ikke får, ta intervjuene som trening, du blir flinkere for hver gang! Jeg skjønner det er kipt å gå lang tid uten å få noen positiv respons på jobbmarkedet og være misfornøyd med jobbsituasjonen slik den er idag, men slik må du ikke tenke før et intervju!

For meg hjelper det veldig å gå gjennom mulige situasjoner i hodet gjerne i flere dager før et intervju. Jeg tenker meg mulige spørsmål og snakker litt høyt med meg selv slik jeg ville svart. Kanskje tullete for noen, men ofte havner jeg opp i en situasjon under intervjuet hvor jeg får bruk for det: da har jeg på en måte allerede bestemt meg for hvordan jeg vil formulere meg og slipper å tenke på spørsmålene eller gi et svar hvor jeg uttrykker meg dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...