Malama Skrevet 19. mai 2007 #1 Skrevet 19. mai 2007 I går utløp svarfristen på invitasjonene. Det er bare litt over en måned til den store dagen, så det er på tide å få avklart hvem som kommer, så jeg kan sette opp bordplan, se hvor lange borda blir og derved finne ut hvordan vi skal pynte dem, hvor mye lys vi trenger, etc. Og få laga bordkorta, avklart kuvertantall med lokalet, handle inn alkohol og andre drikkevarer, etc. Vi inviterte 115 stykker. 56 har svart at de kommer, og 14 at de ikke kommer. Det vil si at det er 45 stykker som ikke har svart enda. Det er jo ganske mange... Vi sendte invitasjonene til påske, og ga altså frist til 18. mai. De fleste visste om at vi skulle gifte oss denne datoen fra før, men det var nok ikke alle som regnet med å bli invitert. Vi gifter oss St.Hans-aften, og er klar over at noen kan få problemer med barnevakt etc, men de har tross alt hatt god tid på å finne ut av dette, og kan de ikke komme, så er det synd, men da kan de ikke det. Ville vært greit å vite, i alle fall. Så i dag blir det purrerunde. Det er ikke frekt å sende en liten påminnelse på sms om at svarfristen er gått ut, og at vi gjerne vil vite om de kommer eller ei, er det?
Gjest lillebøll Skrevet 19. mai 2007 #2 Skrevet 19. mai 2007 Ikke frekt i det hele tatt. De har sikkert bare glemt det og synes helt sikkert det er greit med en liten påminnelse.
Badlands Skrevet 19. mai 2007 #3 Skrevet 19. mai 2007 Eg er veldig dårleg til å svare - kanskje det er fleire der ute som tenkjer som meg? Dvs: trur at brudeparet VEIT at eg kjem, og at eg ikkje treng svare? Når venninner gifter seg er eg jo med og planleggjer og deltek i utdrikkingslag etc, og vi prater om bryllupet når vi møtest, så eg reknar liksom med at eg ikkje treng svare.... (Dårleg vane, det er eg klar over.)
Malama Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 19. mai 2007 Eg er veldig dårleg til å svare - kanskje det er fleire der ute som tenkjer som meg? Dvs: trur at brudeparet VEIT at eg kjem, og at eg ikkje treng svare? Når venninner gifter seg er eg jo med og planleggjer og deltek i utdrikkingslag etc, og vi prater om bryllupet når vi møtest, så eg reknar liksom med at eg ikkje treng svare.... (Dårleg vane, det er eg klar over.) Skjønner hva du mener, men ingen av dem som ikke har svart faller i denne kategorien. Vi har ikke mange venner som gjester, egentlig bare et vennepar i tillegg til forlover, resten er slekt (men noen er slekt og venner i ett da) og DE svarte med en gang de fikk invitasjonen. De som vi tok som en selvfølge skulle komme fikk i stor grad invitasjonen i hånden, og svarte med en gang, at ja, de kommer selvsagt. De som ikker har svart er altså slektninger som vi ikke ser så ofte, og som vi ikke aner om kommer eller ei. Ingen av dem er slik at vi snakker med dem om bryllupet (dvs, vi snakker ikke med dem i det hele tatt, vi har ikke truffet dem siden de fikk invitasjonen) Tre av dem "forventer" jeg med kommer, det er besteforeldre som nok bare trenger en påminnelse, og ca 10-15 til regner jeg med at naturligvis kommer, men resten er stort sett folk jeg er usikker på.
Gjest lillebøll Skrevet 19. mai 2007 #5 Skrevet 19. mai 2007 De har sikkert bare glemt det. Send en sms.
Knøttet Skrevet 19. mai 2007 #6 Skrevet 19. mai 2007 Synes egentlig det er direkte frekt å svare jeg! Får man en skriftlig invitasjon i noe så stort som et bryllup kan man da prøve å svare innen fristen vel?! De eneste som kanskje ikke trenger er å svare er veldig nære familiemedlemmer: foreldre, søsken og besteforeldre, men ellers så kan man da være så høflig å svare innen fristen. Når vår svarfrist hadde gått ut var det en fire-fem stk. som ikke hadde svart, skikkelig frustrerende
Malama Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. mai 2007 De har sikkert bare glemt det. Send en sms. Satser på den tilnærmingen ja. Synes det er veldig mange som ikke har svart, det er litt merkverdig mange synes jeg. For ja, jeg synes man kan ta seg såpass bry at man svarer innen fristen når man får en skriftlig innbydelse til et bryllup. (Eller noe annet for den del. Svarer så fort jeg kan enten det gjelder dåp, bursdag eller konfirmasjon jeg) Vi fikk vel tre svar i går (et par sent på kvelden) og et 17. mai og et par 16. mai. Sent, men innen fristen, helt greit det, men det er altså en god del svar som mangler, og det er jo frustrerende. Så, det blir purrerunde i dag. En liten, vennlig sms, om at vi gjerne vil vite om de kommer.
Gjest lillebøll Skrevet 19. mai 2007 #8 Skrevet 19. mai 2007 Synes egentlig det er direkte frekt å svare jeg! Får man en skriftlig invitasjon i noe så stort som et bryllup kan man da prøve å svare innen fristen vel?! De eneste som kanskje ikke trenger er å svare er veldig nære familiemedlemmer: foreldre, søsken og besteforeldre, men ellers så kan man da være så høflig å svare innen fristen. Når vår svarfrist hadde gått ut var det en fire-fem stk. som ikke hadde svart, skikkelig frustrerende Ikke alle som tenker like mye på bryllupet ditt som du De mener det nok ikke vondt, men har helt sikkert bare glemt det. Og det selv om de nok skjønner at dette er viktig for brudeparet å vite.
Bente:) Skrevet 19. mai 2007 #9 Skrevet 19. mai 2007 Jeg vil også tippe at de fleste har glemt datoen de skal svare innen! Jeg er lei med det der altså.... henger opp innbydelsen på kjøleskapet for at jeg skal huske å svare tidsnok... Men glemmer alikevell:=( Egentlig så burde jeg svare med en gang jeg får innbydelse...
Malama Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #10 Skrevet 19. mai 2007 Egentlig så burde jeg svare med en gang jeg får innbydelse... Jeg GJØR det jeg. Såfremt jeg vet om jeg kan, så svarer jeg med en gang. Hvorfor utsette det? Kan jeg, så kan jeg. Kan jeg ikke, så kan jeg ikke. Vet jeg ikke, så sjekker jeg, også svarer jeg. For ellers glemmer jeg det ja. (dvs, når jeg glemmer, så blir det svar sånn en av de siste dagene før fristen, jeg har vel aldri latt være å svare, så vidt jeg vet) Det er jo litt irriterende, å sitte her og mangle så mange svar. Vi satte en dato vi tenkte de fleste ville huske, 18. mai, i praksis kunne de da tenke at de måtte svare innen 17. mai, sant? Og det er bare en drøy måned igjen. Men det er jo relativt håpløst å bruke denne helga på å tenke bordplan, når det bare er litt over halvparten som har svart... (og det stort sett den halvparten som vi visste kommer, våre foreldre og søsken og andre vi visste kommer) Jaja, vi har fortsatt en måned på oss, så vi skal nok få ferdig servietter og bordkort, bordplan og alt det andre likevel. Men vi må nok purre litt ja.
Usikker Skrevet 19. mai 2007 #11 Skrevet 19. mai 2007 Får man invitasjon, så svarer man da. Det er vanlig oppførsel det. Noen glemmer frister........det er nå forsåvidt menneskelig det. Men da må de også tåle å få spørsmål om de kommer eller ikke........... Tenk om de "tok det for gitt" at brudeparet regnet med at de kom............ de kommer til middagen - og det ikke finnes hverken bordkort eller plass til dem. Hva da Men jo mer jeg leser her inne, (ikke bare på bryllupsforumet altså - men på KG) jo mer oppgitt blir jeg over folk jeg. Frekke - tar seg til rette - forlanger og krever.............. det finnes jo ikke grenser nesten. Det er nesten til å bli trist av faktisk
Bente:) Skrevet 19. mai 2007 #12 Skrevet 19. mai 2007 Jeg GJØR det jeg. Såfremt jeg vet om jeg kan, så svarer jeg med en gang. Hvorfor utsette det? Kan jeg, så kan jeg. Kan jeg ikke, så kan jeg ikke. Vet jeg ikke, så sjekker jeg, også svarer jeg. For ellers glemmer jeg det ja. (dvs, når jeg glemmer, så blir det svar sånn en av de siste dagene før fristen, jeg har vel aldri latt være å svare, så vidt jeg vet) Det er jo litt irriterende, å sitte her og mangle så mange svar. Vi satte en dato vi tenkte de fleste ville huske, 18. mai, i praksis kunne de da tenke at de måtte svare innen 17. mai, sant? Og det er bare en drøy måned igjen. Men det er jo relativt håpløst å bruke denne helga på å tenke bordplan, når det bare er litt over halvparten som har svart... (og det stort sett den halvparten som vi visste kommer, våre foreldre og søsken og andre vi visste kommer) Jaja, vi har fortsatt en måned på oss, så vi skal nok få ferdig servietter og bordkort, bordplan og alt det andre likevel. Men vi må nok purre litt ja. Veldig enig med deg egentlig!!! Skal skjerpe meg altså Vil jo helst ikke komme i samme situasjon når jeg selv sender ut innbydelser.....
Noodle Skrevet 19. mai 2007 #13 Skrevet 19. mai 2007 En påminnelse på sms er helt kurant, så slipper du etternølere som tar det som en selvfølge at de får komme selv om de glemte å gi beskjed.
MAcy Skrevet 19. mai 2007 #14 Skrevet 19. mai 2007 Vi har invitert litt under 80 stk og det er ca 10 dager til fristen går ut og det mangler enda 30 stk som ikke har svart. Mange av de som har svart har gjort det litt utydelig. slik at vi ikke har vært helt sikre på om de har svart eller ikke. Men har nå fått forloveren til å fiske litt hos de vennene som ikke har svart og må nok selv snakke med enkelte familiemedlemmer. Men skjønner godt din frustrasjon, skjønner ikke hvorfor folk trenger å vente til det siste.
Gjest Frysepulver Skrevet 19. mai 2007 #15 Skrevet 19. mai 2007 Jeg hadde ventet til over helgen med å purre, tror jeg...
Frey Skrevet 19. mai 2007 #16 Skrevet 19. mai 2007 At folk ikke kan svare innen fristen er grenseløst irriterende. Vi har to små uker igjen av fristen vår og mangler noen få, så jeg regner med det går greit for vår del. Men jeg synes det er mangel på folkeskikk å ikke klare å lire utav seg et svar innen gitt dato. En dato som man har visst om i en til to måneder. Og det handler ikke om at vi som gifter oss anser oss for å være verdens navle. Men det er faktisk et puslespill som skal gå opp, som man gjerne trenger litt tid for å få til. Jeg ville nok i TS tilfelle gikk dem muligheten ut morgendagen, evt sendt ut noen sms i kveldinga. Noen ville jeg ha ringt, og noen hadde kjæresten fått ansvaret for.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2007 #17 Skrevet 19. mai 2007 Synes det er mangel på folkeskikk å ikke svare innen fristen, så jeg hadde kommet til å purre på dem! Vi kommer til å ha svar fristen lenge før datoen for at alt ikke skal bli stress for oss når folk ikke får somlet seg til å svare, men det hjelper jo ikke TS da. Bare purr i vei, dere må jo få et antall slik at dere kan ordne de siste bestillinger osv.
Malama Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #18 Skrevet 20. mai 2007 Jeg sendte sms til noen av mine slektninger i går jeg, og fikk svar fra tre av dem. Ikke så ille det. Min kjære har ikke purret på sin side enda, og der er det nok noen som vi heller bør ringe til, eller ta via foreldrene hans også, men det er sånne som vi er ganske sikker på at kommer uansett, så det er greit. Vi sendte ikke ut invitasjonene tidligere, og hadde ikke svarfrist før, og det får vi ikke gjort noe med, men jeg syntes det var en passe tid jeg, og datoen var jo generelt spredd mye tidligere. Ingen av dem som svarte meg i går ga intrykk av at jeg var frekk som purra, de beklaget at de ikke hadde svart. Jeg kunne selvsagt venta over helga, men det passa så fint å gjøre det i helga synes jeg, for begynnelsen av neste uke er en del stress, og jeg liker ikke sende sms/ringe folk altfor sent på kvelden. Synes vi har en unormalt stor ikke-svar prosent, så jeg begynner jo nesten å lure på om vi har gjort noe galt... Men vi sendte skriftlige invitasjoner, med hjemmetelefon, begge våre mobiltelefoner samt en e-postadresse man kunne svare på, og oppga også avsender adresse. Vi har hjemmetelefon som blinker dersom noen har ringt mens vi ikke er hjemme, så jeg vet at ingen har ringt fånyttes hele dagen mens vi var på jobb, og vi har strøm på mobilen hele tida. e-posten sjekker vi regelmessig. Jeg skjønner at vårt bryllup ikke er "verdens navle" for resten av befolkninga. Men for det store flertall av gjestene så er det det eneste bryllupet de skal i i år, og egentlig det første bryllupet som har vært i slekta på ei stund. Så det er ikke som om de skulle være mettet på "5 bryllup på to år" heller... Så de burde ikke blande sammen hvilke bryllupsinvitasjoner de har svart på eller ei, liksom... Jaja, det ordner seg nok. Vi skal nok komme i mål.
Usikker Skrevet 20. mai 2007 #19 Skrevet 20. mai 2007 Ingen av dem som svarte meg i går ga intrykk av at jeg var frekk som purra, de beklaget at de ikke hadde svart. Det er vel heller de som er frekke - så ikke har giddet eller glemt å svare. Det er de som ikke har utvist høflighet.
Kykkelikokos Skrevet 20. mai 2007 #20 Skrevet 20. mai 2007 Oj, det var mange som ikke hadde svart innen fristen. Jeg hadde nok purret på dem. Hos oss svarte alle uten om et tante/onkel-par lenge før fristen. Tanten og onkelen til mannen ventet til rett før fristen gikk ut. Ellers så har alle enten ringt, sendt mail eller meldt seg på via websiden vår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå