Gjest Rabarbarakake/-terte/-pai??? Skrevet 19. mai 2007 #1 Skrevet 19. mai 2007 Har noen en god oppskrift???
Gjest Fjellsippa Skrevet 19. mai 2007 #2 Skrevet 19. mai 2007 Ja, nå er det snart rabarbrasesong. Gleder meg til å lage denne paien, som jeg lager hvert år på denne tiden. RABARBRAPAI 1 porsjon mørdeig, se nedenfor. Fyll: 500g rabarbra 1dl sukker 1ts potetmel 2dl vaniljekrem Marengs: 2 eggehviter 1dl sukker Lag mørdeigen etter oppskriften. Bruk en form med diameter 24-26 cm i diameter. Stek paiskallet på nederste rille i stekeovnen ved 225 grader i ca 15 minutter. Avkjøl. Skyll og rens rabarbraen og del den i biter på 2-3 cm. Legg den i en ildfast form. Bland sukker og potetmel og dryss over rabarbraen. Dekk formen med aluminiumsfolie og la den stå på nederste rille i stekeovnen ved 225 grader i 15-20 minutter eller til rabarbraen er mør. Avkjøl den og sil av eventuell saft. Fordel vaniljekremen over paibunnen og legg rabarbraen oppå. Pisk eggehvitene meget stive. Tilsett sukkeret i små porsjoner mot slutten av piskingen. Bre marengsen over paien. Stek paien midt i oven ved 250 grader et par minutter til marengsen har fått farge. Server paien kald. Mørdeig. 3 dl hvetemel ½ dl sukker 1 ts vaniljesukker ½ kryddermål salt 100 g margarin eller smør 1 egg Ha det tørre i en bolle. Smuldre smøret inn. Ha i egget til slutt. La deigen hvile i kjøleskapet en time. Når du har hatt deigen i formen kan du sette aluminiumsfolie langs kanten mens den steker så den ikke siger ned. Vaniljekrem. 3 kl kremfløte 2 eggeplommer 1ss sukker 1ss potetmel eller maisenna 1 vaniljestang splittet på langs og frøene skrapt ut eller 1ss vaniljesukker Bland fløte, eggeplommer, sukker, vaniljestang og potetmel i en kasserolle. Varm blandingen på svak varme under kraftig visping til den når kokepunktet og tykner. Må ikke koke. Avkjøl kremen (hvis du bruker vaniljesukker has det i nå). Du kan også bruke ferdigkjøpt vaniljekrem hvis du vil gjøre det enklere
68.mod. Skrevet 19. mai 2007 #3 Skrevet 19. mai 2007 Dette hørtes vanvittig godt ut Fjellsippa,og skal definitivt prøves:-)
Helen Skrevet 20. mai 2007 #4 Skrevet 20. mai 2007 Dette hørtes skikkelig godt ut, synd jeg ikke har rabarbra
lillesky Skrevet 20. mai 2007 #5 Skrevet 20. mai 2007 Jeg vil ha rabarbra i hagen, men hvor får man kjøpt det? Vanlig hagesenter? Vi fikk en nydelig kake her om dagen. Hun hadde skrelt rabarbra, skjært dem i biter og lagt i ei form. Lagt over rosiner, havregryn, litt potetmel, hakkede mandler og smør. Veldig enkel kake, sa hun, og den smakte nydelig med is! Oppskiften hennes var fra Sverige, og der serverte de den med vaniljesaus.
Gjest Neria Skrevet 20. mai 2007 #6 Skrevet 20. mai 2007 Min rabarbraterte: 125g smør 125g sukker 125g hvetemel 1 ts bakepulver 2 egg ca 200g rabarbra, skrelt og kuttet i ca 2 cm lange biter 2 dl brunt sukker Rør smør og sukker hvitt. Rør inn eggene Sikt inn mel og bakepulver. Hell røra over i en rund springform og fordel rabarbrabitene og det brune sukkeret over røren. Stekes ver 200 grader i ca 40 minutter. Når kaka steker synker sukkeret og rabarbaen til bunnen av forma sånn at det dannes et seigt deilig lag med sukker og rabarbra nederst på hvert kakestykke.Smaker aller best lunka med vaniljeis eller krem. Rabarbrasuppe - sommerdessert! Skrell rabarbra og skjær den i 2-3 cm lange biter. Kok disse sammen med vann og sukker, prøv deg fram med lite sukker (et par skjeer) først og tilsett mer hvis rabarbraen er veldig sur. Når rabarbaen er kokt i stykker til små fliser/strimler tilsetter potetmels eller maisennajevning til passe tykkelse (blandingsforhold står på pakka) Jeg syns suppa smaker best iskald med biter av banan eller jordbær oppi.
Gjest Madeline Skrevet 20. mai 2007 #8 Skrevet 20. mai 2007 I år har vi for første gang rabarbra i hagen. Jeg gleder meg til å prøve noen av oppskriftene over her. Lillesky: Du får kjøpt rabarbra i hagesentre. Har du naboer eller kjente som har rabarbra i hagen, kan du kanskje be om å få en liten rot? Rabarbra sprer seg rask og går fint å dele.
Gjest miranda22 Skrevet 20. mai 2007 #9 Skrevet 20. mai 2007 Ja, nå er det snart rabarbrasesong. Gleder meg til å lage denne paien, som jeg lager hvert år på denne tiden. RABARBRAPAI 1 porsjon mørdeig, se nedenfor. Fyll: 500g rabarbra 1dl sukker 1ts potetmel 2dl vaniljekrem Marengs: 2 eggehviter 1dl sukker Lag mørdeigen etter oppskriften. Bruk en form med diameter 24-26 cm i diameter. Stek paiskallet på nederste rille i stekeovnen ved 225 grader i ca 15 minutter. Avkjøl. Skyll og rens rabarbraen og del den i biter på 2-3 cm. Legg den i en ildfast form. Bland sukker og potetmel og dryss over rabarbraen. Dekk formen med aluminiumsfolie og la den stå på nederste rille i stekeovnen ved 225 grader i 15-20 minutter eller til rabarbraen er mør. Avkjøl den og sil av eventuell saft. Fordel vaniljekremen over paibunnen og legg rabarbraen oppå. Pisk eggehvitene meget stive. Tilsett sukkeret i små porsjoner mot slutten av piskingen. Bre marengsen over paien. Stek paien midt i oven ved 250 grader et par minutter til marengsen har fått farge. Server paien kald. Mørdeig. 3 dl hvetemel ½ dl sukker 1 ts vaniljesukker ½ kryddermål salt 100 g margarin eller smør 1 egg Ha det tørre i en bolle. Smuldre smøret inn. Ha i egget til slutt. La deigen hvile i kjøleskapet en time. Når du har hatt deigen i formen kan du sette aluminiumsfolie langs kanten mens den steker så den ikke siger ned. Vaniljekrem. 3 kl kremfløte 2 eggeplommer 1ss sukker 1ss potetmel eller maisenna 1 vaniljestang splittet på langs og frøene skrapt ut eller 1ss vaniljesukker Bland fløte, eggeplommer, sukker, vaniljestang og potetmel i en kasserolle. Varm blandingen på svak varme under kraftig visping til den når kokepunktet og tykner. Må ikke koke. Avkjøl kremen (hvis du bruker vaniljesukker has det i nå). Du kan også bruke ferdigkjøpt vaniljekrem hvis du vil gjøre det enklere Jeg bakte denne i kveld og den var helt nyydelig! Men jeg tror faktisk at den blir enda bedre viss kaken får steke lenger på svak varme slik at marengsen blir stiv!
Sander Skrevet 22. mai 2007 #10 Skrevet 22. mai 2007 Hva med en sorbet? Rabarbarasorbet er det ypperste jeg kan tenke meg, og den får en lett og frisk rosa farge. Ikke skrell stilkene, det er skallet som gir fargen. Kutt i løvtynne skiver, legg lagvis med sukker i mellom i kjøleskap over natten, slik at den safter seg. Tilsett mer sukker etter smak. Noen dråper presset fersk ingefær vil heve opplevelsen ennå et hakk. Kjør saften i ismaskin og server straks. Er du av den nøysomme typen, kan restene fortsatt brukes til rabarbarasuppe.
Gjest -eline- Skrevet 23. mai 2007 #11 Skrevet 23. mai 2007 Jamie Oliver har en fantastisk oppskrift med rabarbra: 1 large handful of fresh sage 2 cloves garlic, peeled olive oil 2 pork fillets, trimmed sea salt and freshly ground black pepper 10 slices of prosciutto or Parma ham 12 long sticks of baby rhubarb, washed First bash up half your sage with a pestle and mortar or use a metal bowl with a rolling pin. Add your garlic and smash. Add 5 tablespoons of olive oil, then rub the mixture all over your pork fillets and allow to marinate for an hour if possible. Preheat the oven to 220C/425F/gas 7. Lightly season the pork and drape 5 slices of prosciutto over each fillet - any excess marinade can be rubbed onto this as well. Cut your rhubarb into finger-sized pieces and place in an appropriately sized roasting tray (preferably not aluminium as it will taint the rhubarb). Place the pork on top of the rhubarb, almost tucking it into bed. Sprinkle over the rest of your sage leaves (1) and drizzle with olive oil. Get yourself a piece of greaseproof paper, wet it and scrunch it up. Then lay it over the meat and tuck it in round the sides. Cook in the preheated oven 15 minutes, then remove the paper and cook for an extra 15 minutes. Remove from the oven and allow to rest for about 5 minutes (2). Pour any juice that comes out of the meat back into the roasting tray. Serve the meat with the rhubarb (3), the lovely juices from the tray and roast potatoes. Smaker utrolig godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå