Gjest undringsdame Skrevet 19. mai 2007 #1 Skrevet 19. mai 2007 Hei. Jeg har lyst å selge sølvtøy + gulltøy til 18 karat (gullplated) til og med sølvfat. Har masse donald blader, til og med det første nummret fra 1948, hvor kan jeg selge de til samlere? på finn.no? HVordan finner jeg ut hvor verdt de er? f,eks sølvtøy kan jeg spørre i gullsmed? donald blader i brukt butikk?
Kaffegjesten Skrevet 20. mai 2007 #2 Skrevet 20. mai 2007 Hei. Jeg har lyst å selge sølvtøy + gulltøy til 18 karat (gullplated) til og med sølvfat. Har masse donald blader, til og med det første nummret fra 1948, hvor kan jeg selge de til samlere? på finn.no? HVordan finner jeg ut hvor verdt de er? f,eks sølvtøy kan jeg spørre i gullsmed? donald blader i brukt butikk? Etter å ha vært gjennom noen arveoppgjør med nokså mye sølv og gull er min erfaring at sølv har relativt liten eller ingen verdi - utover affeksjonsverdi, altså som minner fra "bestemor og bestefar". Du får så lite igjen for å selge dette til en brukthandel eller gullsmed at da kan du like gjerne ha det liggende hjemme. Klart at treffer du han som bare MÅ HA det du vil selge er du heldig og kan få mye mer enn ellers. Litt i samme gate med gull, men der kan verdier være ørlite høyere. Du verken kan eller må sammenligne priser hvis du skal kjøpe nytt. Skal du forsikre sølv og gull koster det mye - for det koster mye å kjøpe dette tilbake. Altså - du for lite eller ingenting igjen for å selge, men koster deg dyrt å kjøpe tilbake. Når det gjelder gamle Donald-blader vil jeg tro du faktisk kan få mer for disse enn gull og sølv. Har du et første Donald-bladet må du sjekke prisen for dette på nettet, kontakte antikvariater og ellers steder som selger til samlere. Her er det opplagt lett å bli lurt - så pass deg. Selg ikke til første og beste, men ring litt rundt, evt dra rundt til forhandlere(hvis du ikke bor i en stor by)
tuji Skrevet 20. mai 2007 #3 Skrevet 20. mai 2007 For å få en pris på sølvtøyet, ville jeg ikke gått til en vanlig gullsmed. Har selv jobbet i gullsmed, og vi takserte ikke slikt i butikken. Vi hadde samarbeid med en takseringsekspert, men det var såpass dyrt at det nok ikke lønner seg i forhold til prisen på sølvtøyet. Som før sagt er sølvtøy lite verdt brukt. Jeg vil tippe rundt en hundrelapp per del, og tror ikke det som er forgylt er verdt noe særlig mer. Hvis du likevel vil selge det, ville jeg gått til en antikvitetshandler.
Gjest Roger Skrevet 28. mai 2009 #4 Skrevet 28. mai 2009 For å få en pris på sølvtøyet, ville jeg ikke gått til en vanlig gullsmed. Har selv jobbet i gullsmed, og vi takserte ikke slikt i butikken. Vi hadde samarbeid med en takseringsekspert, men det var såpass dyrt at det nok ikke lønner seg i forhold til prisen på sølvtøyet. Som før sagt er sølvtøy lite verdt brukt. Jeg vil tippe rundt en hundrelapp per del, og tror ikke det som er forgylt er verdt noe særlig mer. Hvis du likevel vil selge det, ville jeg gått til en antikvitetshandler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå