Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er nå i uke 36+3, og er ikke sikker på hva jeg ser etter mht om fødselen er i gang.

Når jeg var på do i kveld, hørte jeg vann som sildret ned i toalettskålen, men jeg kjente ikke at jeg tisset. Kan tenke meg det var et par dl. Ingen farge, ingen lukt. 5 minutter senere måtte jeg tisse, og gjorde det som normalt. Dermed er det sannsynlig at det gikk litt vann. Men kommer alltid slimproppen før evt vannet kan gå?

Hvordan ser slimproppen ut? Og hvor mye er det? Er det alltid blod blandet med slim? Lurer på om den kom for et par dager siden, men er vanskelig å si når man ikke vet hva man ser etter.

Ellers har jeg mere bekkenløsningssmerter enn tidligere, men ingen kynnere.

Babyen min sparker og ellers er alt bra. Bør jeg ringe JM?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da slimproppen gikk hos meg var det blodblandet slim, så ja det kan tyde på at den har gått.

Det kan også tyde på at det er fostervann som lekker så du bør kontakte jordmor, ta en tlf til sykehuset nå med en gang så slipper du å gå å lure mer.

Lykke til :klem:

Skrevet

Fostervann har en litt ekkel lukt, og kan være grått (tror jeg). Ta på deg et bind i tilfelle det kommer mer, så kan de sjekke på sykehuset om det er fostervann eller ikke.

Slimproppen kan både være blodblandet og ikke. Den er ganske stor ja... og kan gå i flere omganger. Og den kan like gjerne gå flere uker før fødsel som under selve fødselen.

Skrevet

Jeg fikk snakket litt med jordmor om akkurat dette og hun sa at slimproppen kan enten være en faktisk "kork" eller den kan komme som en slimaktig utflod over flere dager. Den kan ha blod i seg eller ikke.

Hvis ingenting skjer etter at slimproppen har gått vil kroppen din danne en ny slimpropp (hun sa at du kunne gjerne miste 3-4 slimpropper de siste ukene).

Når det gjelder vannlekkasje så er det vanlig å ha det på slutten. Jordmor på sykehuset sa at fostervann vanligvis ser ut som og lukter nesten som urin (litt mer søt/kvalmaktig lukt) og denne hinnen som forhindrer at vannet kommer ut også kan "reparere" seg selv på samme måte som slimproppen.

Men hvis man mistenker at man lekker fostervann så skal man ta på seg et bind og møte opp på sykehuset for en prøve pga faren for infeksjon :)

Skrevet
Jeg fikk snakket litt med jordmor om akkurat dette og hun sa at slimproppen kan enten være en faktisk "kork" eller den kan komme som en slimaktig utflod over flere dager. Den kan ha blod i seg eller ikke.

Hvis ingenting skjer etter at slimproppen har gått vil kroppen din danne en ny slimpropp (hun sa at du kunne gjerne miste 3-4 slimpropper de siste ukene).

Når det gjelder vannlekkasje så er det vanlig å ha det på slutten. Jordmor på sykehuset sa at fostervann vanligvis ser ut som og lukter nesten som urin (litt mer søt/kvalmaktig lukt) og denne hinnen som forhindrer at vannet kommer ut også kan "reparere" seg selv på samme måte som slimproppen.

Men hvis man mistenker at man lekker fostervann så skal man ta på seg et bind og møte opp på sykehuset for en prøve pga faren for infeksjon :)

Tusen takk for kjempebra forklaring. Jeg drar på føden nå for å sjekke for sikkerhetsskyld :)

Skrevet

Det er alltid bedre å sjekke og skulle det vise seg å ikke være noe så kan du trøste deg med at du absolutt ikke er den første :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...