herr flø Skrevet 18. mai 2007 #1 Skrevet 18. mai 2007 (endret) Jeg har startet en underskriftskampanje mot reusering av kontantstøtten på underskrift.no Da regjeringen ble dannet ble det lovet å opprettholde kontantstøtten ut denne stortingsperioden, et løfte som ble brytt allerede første leveuka til de rødgrønne. Nå snakkes det høyt på stortinget om å redusere og kanskje halvere kontantstøtten allerede fra januar 2008 , noe som vil føre til store økonomiske konsekvenser for de som ikke har barnehageplass eller rett og slett ønsker å være hjemme med barna sine. Vær med og støtt kampanjen på http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=1256 Det hjelper å si fra hvis vi er mange nok. Hilsen Tom Inlägget ändrat. Se reglerna, det är inte tillåtet att identifiera sig själv eller andra genom till exempel fullt namn. /Furstina (moderator) Endret 18. mai 2007 av Furstina moderering enligt reglerna
Gjest Mayamor Skrevet 18. mai 2007 #3 Skrevet 18. mai 2007 Sikkert redusering, men det gikk litt fort i svingene.
Tusenfryd Skrevet 18. mai 2007 #5 Skrevet 18. mai 2007 Jeg er for kontantstøtten slik den er ment å fungere - å gi familier i jobb en reell mulighet til å velge bort normal inntekt inntil barnet er tre år. Sånn fungerer det ikke i dag siden mange bruker svarte dagmammaer eller har privat barnepass og likevel jobber. Dessuten er den for lav til at det for oss i hvert fall, er et reelt alternativ. Så - jeg er i utgangspunktet for kontantstøtte - men slik det er i dag kan den like gjerne forsvinne.
Myrthel Skrevet 19. mai 2007 #6 Skrevet 19. mai 2007 Ja, jeg er også for kontantstøtte - hvis den bare ble brukt "som den skulle". Jeg mener at det ville vært en smal sak og innført en regel, om at kontantstøtte kun gjaldt de som hadde hjemmeværende mamma eller pappa. Har den "hjemmeværende" forelderen inntekt - betyr det at hun/han jobber - og det = o kontantstøtte. Brudd på dette burde vært tilbakebetaling av kontantstøtta. Ja, jeg vet at kontantstøtten, skal være et bidrag, til de barna som ikke er i barnehage osv..... men dette blir bare misbrukt..... ( Det er klart at det alltid vil være noen som vil klare å lure seg unna her også - ved å jobbe svart, men de fleste jobber jo "hvitt".) Vet at det er urolig mange som har dagmamma bare for å få inn kontantstøtta. Og det har jeg ingen problemer med å førstå. Jeg ville gjort det selv, jeg - hvis jeg var i den situasjonen. Får man 3300 kr (ca) i mnd - er det vel ingen som takker nei. Men hadde det bare vært de som reelt var hjemme med sine barn - som fikk denne støtten - hadde det blitt mer penger på hver av de som er hjemme også. Men det er ikke lett å forstå statens tankegang......
Gjest *Just-Me* Skrevet 19. mai 2007 #7 Skrevet 19. mai 2007 Visst regjeringen gjennomfører redusering eller bortfall av kontantstøtten fra 2008, gjelder det uansett, eller kuin barn som er født fra og med 1.1.08?? De som mottar kontantstøtte, vil de fortsatt få, eller blir deres også redusert?
Gjest Elastica Skrevet 19. mai 2007 #8 Skrevet 19. mai 2007 Jeg er for kontantstøtten, og har selv vært mottaker av dette i flere år. Da har jeg vært hjemmeværende, og brukt støtten slik den opprinnelig var tenkt, slik det står i flere av innleggene. Imidlertid syns jeg ikke det er uriktig bruk av kontantstøtte dersom det brukes til å finansiere annen form for barnepass enn barnehage. Det er slik i dag at en måneds barnehageplass blir subsidiert med ca like stort beløp som en måneds utbetaling av kontantstøtte. Derfor syns jeg det er rimelig at de som ikke mottar denne fordelen fordi de ikke har barnehageplass også mottar tilsvarende beløp av staten i form av kontantstøtte. Så kan man selv avgjøre hva denne summen skal gå til - ens egen "lønn" ved å være hjemme - eller finansiere en dagmamma for de som foretrekker å jobbe. Da skaper kontansstøtten rettferdighet mellom de som har barnet i barnehage - og får støtte fra staten i form av det - og de som skaffer barnepass på annet vis.
Gjest Fjellsippa Skrevet 19. mai 2007 #9 Skrevet 19. mai 2007 Jeg håper virkelig at kontantstøtten forsvinner snart. Det er kun et fåtall foreldre som er hjemme for 3303 kroner pr. måned. Det blir, som det sies i andre innlegg her, til at det er de som er i arbeid som heller skaffer dagmamma enn barnehageplass. Dermed har de gratis barnepass, mens de som har barnehageplass må betale. Pengene bør heller brukes til å bygge ut barnehager, slik at alle som trenger det kan få barnehageplass. Jeg er ikke i tvil om hva som er best for barna av barnehageplass og dagmamma. En del barn trenger å være i barnehage, og det er ofte de som ikke får være der fordi foreldrene vil motta kontantstøtte.
Gjest Elastica Skrevet 19. mai 2007 #10 Skrevet 19. mai 2007 Dermed har de gratis barnepass, mens de som har barnehageplass må betale. Feil. Man får ikke gratis barnepass, dagmamma koster som regel mer enn en barnehageplass. Dessuten blir en barnehageplass subsidiert med minst like stor sum som kontantstøtten. Og dette er jo statlige midler som de uten barnehageplass ikke får.
Myrthel Skrevet 19. mai 2007 #11 Skrevet 19. mai 2007 Feil. Man får ikke gratis barnepass, dagmamma koster som regel mer enn en barnehageplass. Dessuten blir en barnehageplass subsidiert med minst like stor sum som kontantstøtten. Og dette er jo statlige midler som de uten barnehageplass ikke får. Rundtomkring her jeg bor, får man omtrent gratis dagmamma - for kontantstøtte pengene. Full dagmamma plass koster som regel rundt 4000 kr pr. mnd. Da betaler disse foreldrene kun 500 -700 kr i måneden for barnepass. Barnehageplass koster derimot rundt 3000 kr, som de må betale"Fra sin egen lønn" uten å ha fått kontantstøtten.
Gjest Fjellsippa Skrevet 19. mai 2007 #12 Skrevet 19. mai 2007 (endret) Feil. Man får ikke gratis barnepass, dagmamma koster som regel mer enn en barnehageplass. Dessuten blir en barnehageplass subsidiert med minst like stor sum som kontantstøtten. Og dette er jo statlige midler som de uten barnehageplass ikke får. Hvis man bruker kontantstøtten til å betale dagmamma med har man i realiteten gratis barnepass. Endret 19. mai 2007 av Fjellsippa
Gjest Elastica Skrevet 19. mai 2007 #13 Skrevet 19. mai 2007 Hvis man bruker kontantstøtten til å betale dagmamma med har man i realiteten gratis barnepass. Der hvor jeg bor er det betraktelig dyrere med dagmamma som arbeider hvitt, enn en barnehage som opererer med makspris.
Gjest Fjellsippa Skrevet 19. mai 2007 #14 Skrevet 19. mai 2007 Der hvor jeg bor er det betraktelig dyrere med dagmamma som arbeider hvitt, enn en barnehage som opererer med makspris. Ja det er mulig, men uansett blir det mye billigere enn en barnehageplass hvis man trekker fra kontantstøtten. Kanskje det er nettopp derfor dagmamma er så dyrt. De vet at småbarnsforeldre får kontantstøtte, og kan kreve litt ekstra (nå mener jeg ikke at dagmammaer tjener for godt). Det hadde vært bedre å tilby billigere barnehager til alle, i stedet for å betale ut kontantstøtte til de som bruker dagmamma.
Gjest Elastica Skrevet 19. mai 2007 #15 Skrevet 19. mai 2007 Det hadde vært bedre å tilby billigere barnehager til alle, i stedet for å betale ut kontantstøtte til de som bruker dagmamma. Jeg er 100 % for full barnehagedekning. Dette er imidlertid en helt annen diskusjon. Jeg tror dessverre at politikerne har vært altfor opptatt av å oppnå målet om makspris fremfor målet om full barnehagedekning. Det er mange barn idag som ikke har barnehageplass i det hele tatt, mens politikernes kampsak har vært makspris. Det er mange utfordringer i kjølvannet av barnehageutbyggingen, for eksempel mangelen på førskolelærere. Dette kommer til å bli et aktuelt problem i mange år fremover, tror jeg.
Kosemose Skrevet 19. mai 2007 #16 Skrevet 19. mai 2007 Jeg er for kontantstøtten, og har selv vært mottaker av dette i flere år. Da har jeg vært hjemmeværende, og brukt støtten slik den opprinnelig var tenkt, slik det står i flere av innleggene. Imidlertid syns jeg ikke det er uriktig bruk av kontantstøtte dersom det brukes til å finansiere annen form for barnepass enn barnehage. Det er slik i dag at en måneds barnehageplass blir subsidiert med ca like stort beløp som en måneds utbetaling av kontantstøtte. Derfor syns jeg det er rimelig at de som ikke mottar denne fordelen fordi de ikke har barnehageplass også mottar tilsvarende beløp av staten i form av kontantstøtte. Så kan man selv avgjøre hva denne summen skal gå til - ens egen "lønn" ved å være hjemme - eller finansiere en dagmamma for de som foretrekker å jobbe. Da skaper kontansstøtten rettferdighet mellom de som har barnet i barnehage - og får støtte fra staten i form av det - og de som skaffer barnepass på annet vis. Vel, med en slik tankegang burde alle få arbeidsledighetstrygd og sosialstøtte også da? De som benytter seg av private helsetjenester burde fått utbetalt det staten subsidierer de kommunale og de fylkeskommunale tjenestene, osv. Skal man tenke sånn, kan man også trekke det enda lenger og si at foreldre som velger å jobbe og ha barnet sitt i barnehage bidrar til fellesskapet/felleskassa i form av skatt og produksjon av varer/tjenester. Så selv om staten finansierer deler av barnehageplassen, drar nok staten dette beløpet inn igjen i den andre enden. Skal man først finregne og snakke om rettferdighet bør man vel ta med alle faktorer?
Gjest Elastica Skrevet 19. mai 2007 #17 Skrevet 19. mai 2007 Vel, med en slik tankegang burde alle få arbeidsledighetstrygd og sosialstøtte også da? De som benytter seg av private helsetjenester burde fått utbetalt det staten subsidierer de kommunale og de fylkeskommunale tjenestene, osv. Skal man tenke sånn, kan man også trekke det enda lenger og si at foreldre som velger å jobbe og ha barnet sitt i barnehage bidrar til fellesskapet/felleskassa i form av skatt og produksjon av varer/tjenester. Så selv om staten finansierer deler av barnehageplassen, drar nok staten dette beløpet inn igjen i den andre enden. Skal man først finregne og snakke om rettferdighet bør man vel ta med alle faktorer? Jeg synes ikke man like enkelt kan sammenligne dette. Opprinnelig var dette en diskusjon for og imot kontantstøtten - og enkelte mente man burde stille som vilkår at en av foreldrene faktisk skulle være hjemme - slik at kontantstøtten virket slik den var ment. Det hadde vært en enkel sak for politikerne å stille som vilkår at man skulle være hjemme, og spørsmålet mitt blir dermed: hvorfor har de ikke gjort det? Kanskje dette ikke var et så uttalt mål som man hevder. Undersøkelser viser jo at mange ikke velger å være hjemme, men bruker kontantstøtten til å finansiere dagmamma. Og en slags "borgerlønn" er jo en interessant tanke. Med dagens nivå på antall pensjonsmottakere og subsidierte i landet, kan det være et spennende regnestykke å legge på bordet. Men dette er en helt annen diskusjon.
Bente:) Skrevet 19. mai 2007 #18 Skrevet 19. mai 2007 Rundtomkring her jeg bor, får man omtrent gratis dagmamma - for kontantstøtte pengene. Full dagmamma plass koster som regel rundt 4000 kr pr. mnd. Da betaler disse foreldrene kun 500 -700 kr i måneden for barnepass. Barnehageplass koster derimot rundt 3000 kr, som de må betale"Fra sin egen lønn" uten å ha fått kontantstøtten. Slik fungerer det i mitt distrikt også..... Naboen har svart dagmamma og betaler henne 3300 pr mnd. Ergo.. gratis barnepass. Jeg har barnehage og betaler summen av egen lomme. Men.... jeg vil helst ha ungene i barnehage også jeg da! Føler faktisk at det er det beste alternativet.
Lillemor Gull Skrevet 19. mai 2007 #19 Skrevet 19. mai 2007 (endret) Vel, med en slik tankegang burde alle få arbeidsledighetstrygd og sosialstøtte også da? De som benytter seg av private helsetjenester burde fått utbetalt det staten subsidierer de kommunale og de fylkeskommunale tjenestene, osv. Skal man tenke sånn, kan man også trekke det enda lenger og si at foreldre som velger å jobbe og ha barnet sitt i barnehage bidrar til fellesskapet/felleskassa i form av skatt og produksjon av varer/tjenester. Så selv om staten finansierer deler av barnehageplassen, drar nok staten dette beløpet inn igjen i den andre enden. Skal man først finregne og snakke om rettferdighet bør man vel ta med alle faktorer? Enig. Velferdsstaten hadde ikke vært særlig velfungerende om de som ikke benyttet seg av statlige tilbud skulle få penger for å la være (som jo er tilfelle med kontantstøtten, man får penger for å la være å bruke barnehage) Jeg er i mot kontantstøtten. Ikke bare fordi den brukes "feil", men også fordi jeg ikke ser poenget med at mødre (eller fedre, men i realiteten er det vel svært få av de) skal få penger for å gå hjemme med barna sine. Endret 19. mai 2007 av Lillemor Gull
Kosemose Skrevet 19. mai 2007 #20 Skrevet 19. mai 2007 En annen ting er at siden kontantstøtten er såpas lav (sett i forhold til tapt arbeidsinntekt) fungerer den i mange tilfeller som en gulrot for å la være å bruke barnehage til foreldre med lav eller ingen inntekt. I dette segmentet er det mange barn som av ulike grunner absolutt burde gå i barnehage! Jeg er også skeptisk til de mange dagmammaer rundt om. Mange av de er helt klart oppegående og flotte dagmammaer, men det er svært begrenset med kontrolleringsmuligheter for foreldrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå