Rosalie Skrevet 20. mai 2007 #41 Skrevet 20. mai 2007 Tok du betalt for å dusje??? :klø: Ja, jeg stinket som et stinkdyr etter 14 timer løping, og tok betalt fram til jeg var klar til å bli hentet i taxi for å komme meg hjem, ja. Ingen taxi ville latt meg slippe inn i bilen sin slik jeg var før jeg dusjet. Btw så er det forholdsvis vanlig å ta betalt for denne tiden dersom man tar oppdrag privat. Men da tar man en kjapp dusj, da. Tror det vel utgjorde 20 minutter ekstra.
Gjest Frysepulver Skrevet 20. mai 2007 #42 Skrevet 20. mai 2007 Ja, jeg stinket som et stinkdyr etter 14 timer løping, og tok betalt fram til jeg var klar til å bli hentet i taxi for å komme meg hjem, ja. Ingen taxi ville latt meg slippe inn i bilen sin slik jeg var før jeg dusjet. Btw så er det forholdsvis vanlig å ta betalt for denne tiden dersom man tar oppdrag privat. Men da tar man en kjapp dusj, da. Tror det vel utgjorde 20 minutter ekstra. Jøss... Jeg kan bli både møkkete, iskald, svett osv på min jobb, men tror kommunen hadde steilet dersom jeg skrev overtid på dusjing
Rosalie Skrevet 20. mai 2007 #43 Skrevet 20. mai 2007 Jøss... Jeg kan bli både møkkete, iskald, svett osv på min jobb, men tror kommunen hadde steilet dersom jeg skrev overtid på dusjing Ja, men nå er ikke å servere i bryllup en jobb i det offentlige heller, da.
Gjest Skrevet 20. mai 2007 #44 Skrevet 20. mai 2007 Ettersom jeg ser her så skal det kunne være servitører til maten og slikt, jeg kan liksom ikke se for meg hvordan det kan bli tolv timers arbeid? Godt mulig jeg har gått glipp av noe, men å servere mat og rydde opp etter middag kan da umulig ta tolv timer.. Men Branna, du kan jo alltids evt spørre som du sa noen av vennene til broren din, hvis ikke så er det jo kokkelinje på både lier og åssiden vgs.
Rosalie Skrevet 20. mai 2007 #45 Skrevet 20. mai 2007 Servitører møter opp før velkomstdrink, og sjenker i denne og serverer, setter fram litt småmat som oppskåret frukt eller snitter, legger siste hånd på middagslokalet, klargjør til middagsservering. Dvs de må møte rundt da vielsen i kirken begynner. La oss si kl 13. Så jobber de fram til etter kaffen er ryddet vekk, kaffekoppen vasket opp og kjøkkenet dratt over. Da er klokken kjapt 01 på natten. 12 timer. Skal de i tillegg rydde festlokalet etter festen (det skjer, dersom brudeparet bare har leid i ett døgn), blir det fort 14-15 timer.
Branna Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #46 Skrevet 20. mai 2007 Servitører møter opp før velkomstdrink, og sjenker i denne og serverer, setter fram litt småmat som oppskåret frukt eller snitter, legger siste hånd på middagslokalet, klargjør til middagsservering. Dvs de må møte rundt da vielsen i kirken begynner. La oss si kl 13. Så jobber de fram til etter kaffen er ryddet vekk, kaffekoppen vasket opp og kjøkkenet dratt over. Da er klokken kjapt 01 på natten. 12 timer. Skal de i tillegg rydde festlokalet etter festen (det skjer, dersom brudeparet bare har leid i ett døgn), blir det fort 14-15 timer. Dette gjelder egentlig ikke i mitt tilfelle, da vielsen begynner kl. 15, og jeg ikke skal ha velkomstdrink (går rett på middagen etter underholdningen er ferdig. Siste hånd på middagslokalet legger min nærmeste familie og jeg kvelden før. Middagen består av koldtbord, så den skal ikke serveres, bare settes frem på et bord. Det tar ikke så lang tid. De må være der kanskje en times tid før middagen begynner, si kl. 16. Altså ikke mer enn ca ni timer. Rydding etter festen tas dagen etter av min familie.
Rosalie Skrevet 20. mai 2007 #47 Skrevet 20. mai 2007 Det er fortsatt 9 timer, og det er mer jobb enn man tror (ikke minst pga settingen som et bryllup setter). Jeg vil si at dere trenger 5 personer til sammen på kjøkken/i lokale. Du må huske at dersom dere skal bruke karafler, blir det merarbeid før middagen. Jeg ville brukt vinflasker. Da sparer man tid og arbeid. Men du bør nok regne 6.000 i lønn på kjøkkenet (1.000 pr pers på 4, og 2.000 til personen med kjøkkenansvaret).
Gjest Blondie65 Skrevet 21. mai 2007 #48 Skrevet 21. mai 2007 Det er fortsatt 9 timer, og det er mer jobb enn man tror (ikke minst pga settingen som et bryllup setter). Jeg vil si at dere trenger 5 personer til sammen på kjøkken/i lokale. Du må huske at dersom dere skal bruke karafler, blir det merarbeid før middagen. Jeg ville brukt vinflasker. Da sparer man tid og arbeid. Men du bør nok regne 6.000 i lønn på kjøkkenet (1.000 pr pers på 4, og 2.000 til personen med kjøkkenansvaret). Synd du ikke bor i nærheten Branna - jeg er billig i drift og hadde glatt gjort det for 500,- (kan også legge til at tar man mer enn 1000 så er man pliktig å oppgi inntekten også) + en flaske vin. Og dette gjør jeg også for hovmesterjobben - for venner. Skal du leie inn profesjonelle fremmede må du beregne mer.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2007 #49 Skrevet 21. mai 2007 For å svare på det du spør om, og ikke alt mulig annet, NEI du trenger ikke servitører for vinskjenking. Vi skal også ha buffet, og vi skal ha karafler med vin stående på bordene. Jeg har vært i bryllup hvor det ble gjort slik, med vann og karafler med vin på bordet. Mulig det var noen som sto og etterfylte karafler et sted i lokalet, men tror egentlig ikke det. Koldtbordet ble ordnet av diverse venner i forkant (mulig de fikk noe betalt), og det var noen som ryddet av bordene etter middag, samt ryddet plass til dansing o.l. Om det skal være servering av vin ved bordet ville jeg nok passet på at de som fikk jobben enten hadde erfaring fra før, var voksne eller fikk litt opplæring; dumt hvis de viser seg å være helt ustrukturerte og uoppmerksomme. Tror det er veldig greit å ha nok kjøkken/ryddehjelp, men de trenger jo ikke være tilstede hele natten, bare etter middag og noen timer fra da. Etter min erfaring virker det som det er vanlig at man rydder resten av lokalet selv dagen etter.
Branna Skrevet 21. mai 2007 Forfatter #50 Skrevet 21. mai 2007 Synd du ikke bor i nærheten Branna - jeg er billig i drift og hadde glatt gjort det for 500,- (kan også legge til at tar man mer enn 1000 så er man pliktig å oppgi inntekten også) + en flaske vin. Og dette gjør jeg også for hovmesterjobben - for venner. Skal du leie inn profesjonelle fremmede må du beregne mer. Ja, men takk for tilbudet uansett. Hm, da finnes det kanskje noen bekjente som kunne tenke seg å gjøre jobben for 500,- + mat og vin (dersom de er gamle nok). Hadde uansett ikke tenkt til å leie inn profesjonelle, men ble bare litt forferdet av tanken på at jeg selv og min kjære tjente 2000,- hver da vi var servitører i et selskap (og vi hadde aldri gjort det før).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå