Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Har jeg angrepet trådstarter??? :overrasket:

mitt 200-kronerssvar var rettet mot Batseba, utover dette har jeg gitt RÅD til trådstarter og fortalt om MINE erfaringer

Nei, det var ikke deg jeg siktet til :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Frysepulver
Skrevet
Nei, det var ikke deg jeg siktet til :)

:ler: Ok, jeg trodde det siden du siterte meg ;) Men takk :)

Skrevet

For å svare på det du spør om, og ikke alt mulig annet, NEI du trenger ikke servitører for vinskjenking. Vi skal også ha buffet, og vi skal ha karafler med vin stående på bordene.

Gjest Frysepulver
Skrevet
For å svare på det du spør om, og ikke alt mulig annet, NEI du trenger ikke servitører for vinskjenking. Vi skal også ha buffet, og vi skal ha karafler med vin stående på bordene.

Men skal kjøkkenhjelpen svinse rundt og fjerne tomme flasker, mat og alt det da?

Skrevet
Men skal kjøkkenhjelpen svinse rundt og fjerne tomme flasker, mat og alt det da?

Det blir jo ikke så mange tomme flasker når alt er i karafler... Da heller man jo vinen i karaflene på kjøkkenet, så blir de tomme flaskene stående der.

Gjest Frysepulver
Skrevet
Det blir jo ikke så mange tomme flasker når alt er i karafler... Da heller man jo vinen i karaflene på kjøkkenet, så blir de tomme flaskene stående der.

Hvem skal bære de ut? Kjøkkenhjelpen som har middagsgris over hele seg?

Er ikke for å være kjip dette, men de aller fleste rådene du har fått tilsier at du bør han noen som hjelper til ute i lokalet.

Jeg hjalp til i min onkels 50-årslag i høst, og vi skulle egentlig bare sørge for vin på bordene og siden stå i baren. Det endre med at jeg stod med en utrolig teit dusjesak og skylte av asjetter, bestikk, glass og serveringsfat. Helt utrolig nok hadde jeg tatt med meg en ekstra topp, for jeg var bokstavelig talt innsauset.

Det blir alltid mer å gjøre enn man tror på forhånd, så jeg vil gjenta min oppfordring om å skaffe noen - som du selv nevnte - noen kompiser av broren din.

Skrevet

Det igjen vil jo si at noen må fylle på karaflene..

Du bør nok ha to til tre stykker alt ettersom hvor mange gjester dere har. Koldtbordet skal jo også holdes vedlike og ryddes på. Talerkener og alt skal ryddes osv så minimum to i tillegg til kjøkkehjelp vil jeg si.

Sjekk på nærmeste videregående om noen er villig til å hjelpe til. 200,- pr time på en lørdagskveld synes jeg er minimum.

Skrevet (endret)

200,- timen for noen fra videregående er altfor dyrt,

vi har fått tilbud om proffe for 180,- timen (mulig de har ferie da, men det er en annen sak)

Jeg synes også du bør prioritere noen til å servere, men er det absolutt umulig for dere så ordner det seg alltid:)

Koldtbord er mye mer ufomelt enn treretters, vin og brus på bordene er helt greit.

Spør noen av gjestene på forhånd om de kan hjelpe til med å rydde av. Det må da gå ganske å raskt å rydde inn på kjøkkenet der noen andre tar seg av resten..

Endret av rusketulla
Skrevet

Jeg svarte på ett spørsmål, nemlig det trådstarter stilte....Man trenger ikke ha servitører for vinskjenking.

Til det du spør meg om: det er en uaktuell problemstilling for oss, da alt er ordnet på annet vis.

Gjest loren
Skrevet

Hvis du har en videregående skole med servitørlinje i nærheten går det jo an å ta kontakt med dem? kan ikke tenke meg de kan ta like mye som ferdig utdannede, og i tillegg har de jo likevel erfaring...

(Har ikke lest svarene du har fått, så mulig noen allerede har foreslått det ;) )

Gjest Gjest_cathy_*
Skrevet

Har hørt en historie om noen som brukte uerfarne til å servere, der servitøren sølte brun saus på brudekjolen...

I et bryllup jeg var i i fjor sommer fikk en av gjestene et glass hvitvin helt nedover ryggen.... Heldigvis ikke rødvin...

Er nok lurt å skaffe noen som har litt erfaring i hvert fall:-)

Skrevet

Jeg skal ha koldtbord i bryllupet mitt, 100 gjester!

Vi skal ha 4 som hjelper til. De fjerner tomgods og fyller på evt mat og fjerner mat når de skal dekke opp til kaffe!

Hva vi skal betale de vet jeg ikke, er venniner av mødrene våre.

Var i komf til søskenbarnet mitt sist helg da var vi 40 stk, kunn 1 som ryddet på bordet (før vi kom) og ryddet av. Vi er en veldig ufromell familie så der stablet vi sammen tallerknene selv (en selvfølge for oss) men Vi sto ikke å vasket de, det gjordet hun på kjøkknet. Når det var slutt var mange av oss igjen å ryddet og vasket litt.

Så er familien din litt som min kan se evt sette tallerknene i et stativ/benk/bord i lokalet så kan servitørene rydde videre inn på kjøkknet. Blir nok ikkse slik hos oss, pga vil mamma skal kunne roe seg helt ned den dagen, ikke stresse med at ting skal bort. (ikke minst meg selv)

Husk forresten at til kaffe og kaker må noen stå å trakte kaffe!!

Gjest Gjest
Skrevet

Her var det mange uvitende svar, be gjestene om å rydde ut etter middgen? Trenger man serverings- og ryddehjelp? Er dere dumme?

Tydelig at det er mange som ikke vet hvor mye ryddejobb det er med en bryllupmiddag, selv om det er koldtbord/buffet.

Mange her viser sin gjerrige side ved å gi noen 200 kr. for 12 timers skikkelig fysisk jobb. De som jobber "bak kulissene" fortjener hvertfall en tusenlapp.

Gjest Neria
Skrevet

I vårt bryllup hadde vi ca 50 gjester og koldtbord. Vi hadde fire nokså erfarne damer på kjøkkenet (ikke proffe, men de har gjordt endel selskaper før). Disse tok seg av legge opp mat på fatene, sjenke vin/øl, (brus og farris/vann sto på bordene) rydde av bordet etter maten, kjøre tallerkner og sånn i oppvaskmaskinen, dekke på til kaffe og kaker utover kvelden og holde litt orden på kjøkkenet sånn på generell basis. Vi hadde ikke noen egne servitører utover dette. Damene syns det var passe mye jobb.

Jeg har selv vært kjøkkenhjelp i konfirmasjoner og andre store lag når det har vært koldtbord, og da har vi bare vært en 2-3 jenter på kjøkkenet, ingen servitører i tillegg. Har vært helt overkommelige oppgaver det.

Skrevet

Du kan godt ha vin på bordene, men som flere har nevnt her tror jeg det blir vanskelig å ha et større selskap uten noe hjelp til rydding og skjenke vin/sørge for at det er vin på bordene.

Jeg har hjulpet til ved et koldbord en gang, da var det rundt 50 gjester. Vi var to stk som skulle servere vin (mineralvann stod på bordene), rydde maten vekk etter at de hadde spist, og rydde bordene, samt å skylle av fat, glass og bestikk. Det var mye jobb for to stykker selv om vi ikke trengte å ta oppvask eller lage i stand noe mat. Vi løp i ett, og var der i sikkert 7-8 timer. Fikk 500 kroner hver for jobben, noe jeg personlig syns var ganske lite

(Vi kjente de som hadde festen og avtalte lønn på forhånd. Da ble det skissert at vi ikke trengte å være der så lenge.. Snill som jeg er, så stikker jeg ikke av når det viser seg at de hadde behov for mer hjelp)

Har du vin på bordene letter det kanskje jobben litt, men noen må fremdeles bytte ut tomme flasker.

Skrevet

Jeg og noen venninder var med og serverte (fra fat...det var ikke buffet) i et bryllup da vi var 16 (tror jeg)da fikk vi ikke noe. Dvs vifikk spise en posjon av middagen når de andre var ferdige - ute på kjøkkenet. Vi syns bare det var koselig å hjelpe til...selovm vi ikke kjente brudeparet engang....

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg og noen venninder var med og serverte (fra fat...det var ikke buffet) i et bryllup da vi var 16 (tror jeg)da fikk vi ikke noe. Dvs vifikk spise en posjon av middagen når de andre var ferdige - ute på kjøkkenet. Vi syns bare det var koselig å hjelpe til...selovm vi ikke kjente brudeparet engang....

Jeg har vært med både på denne varianten og fått en passe symbolsk sum og en gave for å gjøre jobben. For meg har dette vært en vennetjeneste. Mat fikk vi også.

Så til spørsmålet: trenges det servitører? Ja. Det gjør nok det. Karaflene fyller seg ikke selv (kan ikke fatte hvorfor du velger karafler - mye mer arbeid enn å sette åpnede flasker på bordet. Det gjør man forresten på profesjonelle restauranter også). Uansett karafler eller flasker - noen må fjerne tomme og fylle på med nye.

1-3 personer i lokalet og minst 1-2 stasjonert på kjøkkenet må du påregne. Koldtbordet skal fylles på, kaffe skal lages og det tar tid til så mange gjester.

Når det gjelder gamle mormor som ikke tåler alkohol så er det et håpløst case uansett. Hvis du derimot tenker senere på kvelden så er et vennlig ord i øret på bartenderen om å passe på bestemte personer et lurt triks. Det og "spesialflaske": en der halvparten av spriten er byttet ut med vann. De som tåler lite og nærmer seg grensen får drinker fra spesialflasken.

Skrevet

Jeg kommer også fra et sted hvor det er vanlig å gi serveringsarbeid som bryllupsgave dersom man er venner/kollegaer. Men da er man som regel mange servitører/kjøkkenhjelper, og nytt "skift" tar over for utrydding etter middag, og enda et nytt skift til kaffen. Som belønning har man da fått være med på festen, og gjerne en flaske med noe godt. Men jeg kommer ikke til å gjøre noe slikt igjen, da kravene til hva man som servitør/kjøkkenhjelp skal måtte gjøre har økt i takt med prisen på bryllupene. Jeg tok to bryllup i fjorsommer - det ene som servitør, det andre som "hovmester". Da jeg var "hovmester" tok jeg 250 kr/time fra jeg ankom selskapslokalet til jeg hadde dusjet etter endt jobb (ble vel 14 timer), som servitør tok jeg 200 kr timen. (Jeg har jobbet som servitør tidligere, så jeg kan forsvare den høye prisen) Dyrt - javel - men arbeidsforholdene på kjøkken som knapt er laget for oppvarming av sodd til 100 gjester er helt bedritne.

Gjest Frysepulver
Skrevet
Jeg kommer også fra et sted hvor det er vanlig å gi serveringsarbeid som bryllupsgave dersom man er venner/kollegaer. Men da er man som regel mange servitører/kjøkkenhjelper, og nytt "skift" tar over for utrydding etter middag, og enda et nytt skift til kaffen. Som belønning har man da fått være med på festen, og gjerne en flaske med noe godt. Men jeg kommer ikke til å gjøre noe slikt igjen, da kravene til hva man som servitør/kjøkkenhjelp skal måtte gjøre har økt i takt med prisen på bryllupene. Jeg tok to bryllup i fjorsommer - det ene som servitør, det andre som "hovmester". Da jeg var "hovmester" tok jeg 250 kr/time fra jeg ankom selskapslokalet til jeg hadde dusjet etter endt jobb (ble vel 14 timer), som servitør tok jeg 200 kr timen. (Jeg har jobbet som servitør tidligere, så jeg kan forsvare den høye prisen) Dyrt - javel - men arbeidsforholdene på kjøkken som knapt er laget for oppvarming av sodd til 100 gjester er helt bedritne.

Tok du betalt for å dusje??? :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...