Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser dessverre ikke ut som om vi får råd til å betale for servitører ved bordet, og vi kjenner ingen som kan hjelpe oss med det der vi skal gifte oss. Vi skal ha koldtbord, så det blir i så fall bare snakk om å servere vin/brus. Jeg lurer på hvordan man kan ordne det uten servitører? Blir det stygt å ha vinflasker stående på bordet slik at gjestene kan forsyne seg selv? Eventuelt andre alternativer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ha vinflaskene på bordet selv om vi har serviører (har også koldtbord). Det er fordi vi bare skal ha to servitører, og jeg tror det blir for mye jobb for dem dersom de skal fylle opp glassene i tillegg til all ryddingen. Så nei, jeg syns ikke det er stygt med flaskene på bordet :)

Hvordan har dere tenkt å gjøre det med rydding og oppvask under middagen da?

Gjest Frysepulver
Skrevet

Vel, for å spørre slik; hvem skal rydde opp, sette inn i oppvaskmaskinen, fjerne søppel fra borden utover kvelden, fjerne tomflasker og mat?

I mine foreldres sølvbryllup var det 64 personer til bords og vi hadde koldtbord. Vinen stod på bordene. Til tross for tre medhjelpere måtte både min far, min tante, jeg og flere andre løpe bena av oss etter maten så vi fikk ryddet alt innen rimelig tid.

Jeg vil anbefale dere på det sterkeste å ha kjøkkenhjelp denne dagen

Skrevet

Kanskje dere kan spørre noe fra jobben eller noe?? Vet jo ikke hva dere tenkte, men siden du snakker om at dere ikke har råd.. Mener dere "proffe"?

Sikkert noen ungdommer rundt omkring som vil hjelpe til for en veldig liten sum?? Det er jo kjekt å ha litt hjelp, uansett.

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på hva vi skal gjøre med kjøkkenhjelp. Tenkte kanskje vi kunne spørre min stemors søster (som er noen få år eldre enn meg), i hvert fall, men vet ikke hvem andre vi eventuelt skulle spørre.

Angående pris på servitører så vet jeg ikke helt hva som er vanlig å gi dem, selv om de ikke er proffe. Jeg og min kjære var servitører i 50-årslaget til min beste venninnes far, og da fikk vi 2000 kr hver selv om vi aldri hadde gjort det før. Så jeg tenkte at hvis det var vanlig å betale så mye så ble det veldig dyrt. Men vi kan ikke spørre noen i familien for de er jo alle invitert som gjester.

Skrevet
Angående pris på servitører så vet jeg ikke helt hva som er vanlig å gi dem, selv om de ikke er proffe. Jeg og min kjære var servitører i 50-årslaget til min beste venninnes far, og da fikk vi 2000 kr hver selv om vi aldri hadde gjort det før. Så jeg tenkte at hvis det var vanlig å betale så mye så ble det veldig dyrt. Men vi kan ikke spørre noen i familien for de er jo alle invitert som gjester.

Synes det var VELDIG mye!! Tenkte på noen 100-lapper, jeg...

Gjest Frysepulver
Skrevet

Min far har gitt mellom 1000 og 2000 til de som har hjulpet til i mine foreldres selskaper (alltid venner av meg). Å gi 200 kroner til noen som slaver for en i kanskje tolv timer synes jeg er ufint

Skrevet

Jeg serverte i konfirmasjonen til søsteren til venninnen min, og jeg fikk 500kr (for noen år siden). Hvis du får noen unge jenter til å servere så trenger det ikke koste så mye.

Skrevet
Jeg serverte i konfirmasjonen til søsteren til venninnen min, og jeg fikk 500kr (for noen år siden). Hvis du får noen unge jenter til å servere så trenger det ikke koste så mye.

Det var noe slikt jeg tenkte. Kanskje man kan ha help deler av kvelden? Må innrømme at jeg ikke har så mye erfaring, men har blitt spurt ofte i forskjellige forbindelser. Og det virker ikke som at man får så mye. (Sånn generelt..)

Skrevet
Min far har gitt mellom 1000 og 2000 til de som har hjulpet til i mine foreldres selskaper (alltid venner av meg). Å gi 200 kroner til noen som slaver for en i kanskje tolv timer synes jeg er ufint

Ja, det var det jeg kanskje tenkte også. Så da er det vel egentlig bedre å være foruten servitører? Men da blir det jo mye pes for gjestene. Og da kan ingen kontrollere hva mormoren min får i seg av drikke, heller. Jeg er litt bekymret der, for hun tåler virkelig ikke alkohol, men er altfor glad i det, særlig i store selskaper. Jeg er litt redd for hva hun kan finne på.

Skrevet

Hvis du bruker noen ungdomskolejenter så blir de sikkert glad for en liten slant. Det er ikke SÅ mye arbeid å servere vin og rydde litt av bordene. Serverer de i f.eks tre timer blir jo 500kr en god timespris :)

Skrevet
Hvis du bruker noen ungdomskolejenter så blir de sikkert glad for en liten slant. Det er ikke SÅ mye arbeid å servere vin og rydde litt av bordene. Serverer de i f.eks tre timer blir jo 500kr en god timespris :)

enig

Gjest Piper
Skrevet

Vin kan godt stå på bordet, men dere bør ha minst 3 på kjøkkenet om dere blir mer enn 40 gjester.

Skal dere ha 3 stykker, ville jeg betalt de 1000-1200 hver. Og det er egentlig frekt av Batseba å forvente at noen skla gjøre en så tøff jobb for noen hundrelapper.

Uansett så ville jeg valgt billigere invitasjoner, bordkort, vinflasker, duker, servietter, mat, blomster, sminke ol for å kunne betale for noen som kunne være kjøkkenhjelp. Men beklageligvis høres det ut som den jobben ikke er så viktig at man ønsker å betale for den.

Uansett så bør du IKKE forvente at gjestene skal hjelpe til, for husk at de stiller i pentøy og da ønsker de nok ikke å grise seg til fordi dere ønsker å spare litt penger.

Er ikke meningen å være frekk, men jeg forstår ikke vhorfor kjøkkenhjelpen blir så lite verdsatt at de helst skla gjøre denne jobben gratis. For av en eller merkelig grunn, så er det ganske vanlig her inne.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Spør naboer/bekjente/tremenninger etc. Hvis du tidsavgrenser hjelpen og får foreldre og søsken til å hjelpe til på forhånd etc. kan du slippe unna med de helt store summene :)

Men hjelp bør du ha

Gjest Piper
Skrevet

Men hvem skal rydde opp på kjøkkenet da? Tar mer enn tre timer å få dette til.

Vi hadde ungdommer som serverte i vårt bryllup. Han som hadde hovedansvaret fikk 2500 og de tre andre fikk 1500.

Skrevet
Skal dere ha 3 stykker, ville jeg betalt de 1000-1200 hver. Og det er egentlig frekt av Batseba å forvente at noen skla gjøre en så tøff jobb for noen hundrelapper.

Er ikke snakk om å forvente noe som helst. Tenker slik: hvis noen er der noen timer, må de selvfølgelig få betalt. Dersom de ønsker mer enn hva man tenker, kan man sikkert bli enige om noe. Jeg mener man bør ha hjelp mest mulig. Men hvis noen ØNSKER å hjelpe til for en sum, må jo det være greit. Ikke sant?? Jaja. Men man får vel velge hva man skal bruke penger på. Det koster jo uansett ganske mye å gifte seg. Og har man ikke penger til alt, må man bare prioritere det man SELV synes er viktig.

Skrevet
Vin kan godt stå på bordet, men dere bør ha minst 3 på kjøkkenet om dere blir mer enn 40 gjester.

Uansett så ville jeg valgt billigere invitasjoner, bordkort, vinflasker, duker, servietter, mat, blomster, sminke ol for å kunne betale for noen som kunne være kjøkkenhjelp. Men beklageligvis høres det ut som den jobben ikke er så viktig at man ønsker å betale for den.

Uansett så bør du IKKE forvente at gjestene skal hjelpe til, for husk at de stiller i pentøy og da ønsker de nok ikke å grise seg til fordi dere ønsker å spare litt penger.

Er ikke meningen å være frekk, men jeg forstår ikke vhorfor kjøkkenhjelpen blir så lite verdsatt at de helst skla gjøre denne jobben gratis. For av en eller merkelig grunn, så er det ganske vanlig her inne.

Jeg vil aldeles ikke at gjestene hjelper til, det har jeg aldri sagt. Uansett hadde jeg jo tenkt til å betale de som hjelper til på kjøkkenet. Men vi trenger kanskje ikke så mange der, og det jeg egentlig lurte på var de servitørene som kommer i tillegg. Kjøkkenhjelp hadde jeg alltid tenkt til å ha (jeg er bare ikke helt sikker på hvem enda), og de skal få betalt for det, så slapp av.

Skrevet

Ja, det hørtes jo litt ille ut med 200kr for tolv-timers arbeid. Men såvidt jeg forstod så var det snakk om kun servering av drikkevarer under middagen. Rundt 500kr er vel ikke så ille da vel?

Forøvrig så synes jeg folk skal holde seg for god til å angripe trådstarter. Vi vet ingenting om hva hun har valgt å bruke på sminke og invitasjoner.

Skrevet
Ja, det hørtes jo litt ille ut med 200kr for tolv-timers arbeid. Men såvidt jeg forstod så var det snakk om kun servering av drikkevarer under middagen. Rundt 500kr er vel ikke så ille da vel?

Forøvrig så synes jeg folk skal holde seg for god til å angripe trådstarter. Vi vet ingenting om hva hun har valgt å bruke på sminke og invitasjoner.

Tusen takk :)

Vi får se hva det blir til. Det virker i hvert fall som om servitører blir en nødvendighet, om en skal dømme etter svarene her... Vi får se hva vi får til. Kanskje vi kan høre med lillebroren min om det er noen av vennene hans som kunne tenke seg å være servitører for en 500-lapp hver.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Har jeg angrepet trådstarter??? :overrasket:

mitt 200-kronerssvar var rettet mot Batseba, utover dette har jeg gitt RÅD til trådstarter og fortalt om MINE erfaringer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...