Gå til innhold

Aioli uten sitronsaft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selvfølgelig glemt å kjøpe sitron på butikken og nå skal jeg lage aioli... Funker det fint uten sitronsaft?

...en ting til: jeg har sjekket litt rundt på nettet etter oppskrifter, og må si det varierer en del! I noen oppskrifter skal det kun være hvitløk, olje og eggeplommer, i noen er det eggehviter istedenfor plommer, mens i andre er eggeplommer/-hviter erstattet av majones... Hva er riktig hvis man skal lage ordentlig aioli?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fjellsippa
Skrevet

Det funker ikke å lage aioli uten sitron. Det blir bare kvalmende. Du må ha syre i aioli for at det skal bli godt. Det du kan gjøre hvis du har majones, er å blande hvitløk i majonesen. Da får du en aioli som ikke er like god som hjemmelaget, men den blir bedre enn hjemmelaget uten sitron.

Det er sant at det er mange oppskrifter på aioli (og masse annet også). Ingen er mer rett enn andre. Det er en smakssak hvordan man vil ha den. Aioli med eggehviter er magrere enn uten, fordi noe av oljen blir erstattet med hviten.

Her får du min oppskrift og jeg bruker stavmikser:

Aioli.

Alle ingrediensene må ha romtemperatur. Start med 2 eggeplommer og 1 ts Dijon sennep i en beholder som du kan bruke stavmikser i. Helst den som fulgte med da du kjøpte den. Tilsett ¼ ts flaksalt og litt nykvernet hvitpepper. En båt hvitløk deles i skiver og has i. Tilsett olje (du kan bruke olivenolje eller en blanding av oliven- og annen nøytral olje) slik at du til sammen har 2 ½ dl. Sett stavmikseren helt i bunnen av beholderen og start. Dra den sakte opp. Du må hele tiden følge med at det er tykt rundt mikseren. Når aiolien er ferdig blander du inn sitronsaft etter smak.

Hvis du ikke har stavmikser starter du med 2 eggeplommer, sennep, salt, pepper og en presset hvitløkbåt i en skål. Rør oljen sakte inn til du har majones. Bland i sitronsaft.

Det kan ofte være vanskelig å rengjøre stavmikseren. Jeg fyller et litermål halvt med vann og har ganske mye oppvaskmiddel i. Så kjører jeg stavmikseren en god stund i dette. Da blir den ren inni. Så er det bare å vaske den utenpå, og skylle.

Skrevet

Kan ikke helt skjønne poenget med å bruke eggehvite istedenfor plomme. Plommens hensikt er å være en emulagtor. Tror ikke det vil fungere med hvite.

Har aldri laget aïoli, men når jeg lager majones så er sitron uunværlig. Ellers må man ha olivenolje, hvitløk og salt&pepper vil jeg tro.

Gjest Fjellsippa
Skrevet
Kan ikke helt skjønne poenget med å bruke eggehvite istedenfor plomme. Plommens hensikt er å være en emulagtor. Tror ikke det vil fungere med hvite.

Ja, det stemmer. Jeg har ikke laget aioli med kun eggehvite. Tror det blir vanskelig å få den stiv. Jeg har laget med helt egg, og det går bra, men det blir en annen og tynnere konsistens. Kun eggeplommer foretrekkes av meg.

Skrevet

Har ikke forsøkt det selv, men vil tro at også hvitvinseddik vil kunne fungere som syre i aïoli? Selv om sitron nok gir mer friskhet.

Ellers regner jeg med at den mest autentiske aïolien lages uten sennep (jeg har noen oppskrifter med og noen uten). Men noen fasit finnes nok ikke - såvidt jeg har skjønt krangler feks Sør-Frankrike og Spania om hvem som "fant opp" aïolien først. ;)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! :) Det ble aioli med majones, hvitløk og krydder. Ble helt grei, men tror jeg skal huske sitronen neste gang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...