Allimac Skrevet 18. mai 2007 #1 Skrevet 18. mai 2007 Hei! Jeg vil gjerne ha kommentarer, ergaringer, tips osv i forhold til å ha dårlig selvtillit..jeg har verdens beste kjæreste og gjeng rundt meg,men føler meg daglig "forferdelig"...Tar i mot alt med et smil:)
Catzy Skrevet 18. mai 2007 #2 Skrevet 18. mai 2007 Hva synes du er fint ved deg selv? Hvis du ikke klarer å si noe helt enda, hva synes kjæresten din at er fint ved deg? Munn, øyne, hår, pupper, rumpe, føtter? Fokuser på de fine tingene, ved å fremheve med farger. Dekk til eller glem de andre bitene. Hvis lysten til å rakke ned på deg selv melder seg, tenk på noe annet. Ikke gå inn i en negativ spiral. Hvis jeg merker at sånne tanker melder seg, så tenker jeg på noe fint så lenge. (En koselig opplevelse i ferien, en generelt god følelse sammen med min kjære eller bare følelsen av å ligge og nye varm sommersol. Hvis du synes det er storveis å stå på ski eller gjøre noe helt annet, så fokuser på den følelsen.) Man bør kanskje ikke fortrenge alt som er negativt, men jenter har det med å bekymre seg over helt ubetydelige ting. Bryt det mønsteret. Hva er du flink til? Du er garantert sikkert flink til noe. Kjenn på følelsen av å mestre noe som du er flink til, og hold fast på den når andre ting går litt på tverke. Si høyt til deg selv at "Jeg er flink til å ...." Det føles kanskje dust ut å si det høyt, men det hjelper veldig på selvbildet. Siden du har både en bra kjæreste og en gjeng rundt deg, så er du jo en bra person. Hold fast på det. Inviter venner hjem og kjenn på at de har lyst til å bruke tid sammen med deg. Jeg hadde veldig dårlig selvtillit på videregående, men kjæresten min på den tiden var veldig flink til å bygge meg opp. Han likte meg jo, så da måtte jo noe ved meg være bra. (Han pleide å være veldig ærlig på hva han syntes om det meste, så det var aldri noen tvil om hvorvidt han likte meg eller ikke.) Han likte ting ved både min personlighet og med kroppen min, og etterhvert ble jeg flinkere til å sette pris på flere deler av meg selv. Jeg fikk også mye positiv respons fra folk rundt meg etter at jeg begynte å studere, og kom meg vekk fra det miljøet jeg vokste opp i, hvor jeg var litt "annerledes". Det hjalp veldig å bli respektert for de tingene jeg intereserte meg for. Men selv i dag så er jeg usikker i sosiale relasjoner. Jeg må jobbe med å innbile meg at folk i vår bekjentskapskrets har lyst til å tilbringe fritid sammen med meg. Men så lenge jeg er bevisst på det, så klarer jeg meg.
Gjest Keycha Skrevet 18. mai 2007 #3 Skrevet 18. mai 2007 Hei! Jeg vil gjerne ha kommentarer, ergaringer, tips osv i forhold til å ha dårlig selvtillit..jeg har verdens beste kjæreste og gjeng rundt meg,men føler meg daglig "forferdelig"...Tar i mot alt med et smil:) Hei hei. Jeg er i akkurat samme situasjon som deg og denne situasjonen har jeg nå befunnet meg så lenge i at jeg ikke orker mer. Jeg har også en hel haug av venner, super familie, "beilere" og... Mye mer. Men likevel hater jeg meg selv. Så nå har jeg bestemt meg for å gå til psykolog for å prøve å bli "frisk". Er glad jeg endelig har tatt steget, tror ikke jeg kommer til å angre på det. Lykke til! Du må gjerne sende en pm til meg om du vil.
Allimac Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 20. mai 2007 Hei! Takk for to fine svar som jeg skal ta til meg...! Lykke til med alt :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå