Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noe å trekke fra på det beløpet som står oppført som fellesgjeld på salg av leilghet

Så nemlig at det stod noe sånt i en boligannonse; "fellesutgifter 6000.- , etter skatt ca. 4500.-". Gjelder dette alle?

Håper noen skjønner hva jeg mener og gidder å svare!

Videoannonse
Annonse
Gjest Fjellsippa
Skrevet

Hvis du kjøper leilighet med fellesgjeld får du trekke fra renteutgiftene for din del av fellesgjelden. Det vil si at hvis din del av fellesutgiftene er 6000 kroner får du fradrag på skatten med 1500 kroner (ifølge annonsen). Dermed blir netto månedlige utgifter 4500 kroner.

En annen ting man skal være obs på hvis man kjøper leilighet med fellesgjeld, er at man ofte kun betaler rente de første årene. Så etter noen år begynner man å betale avdrag, og da øker husleien betraktelig. Så man må ta høyde for at kan klarer å betjene avdragene også.

Skrevet (endret)

Jepp, jeg er oppmerksom på det med avdragsfrihet.....Men et lite spørsmål til; Hvordan vet jeg hvor mye jeg evt. kan trekke fra i rentefradrag? Er det 28% av renteutgiftene som blir fradrag? Så da må jeg evt. vite hva renten er på fellesgjelden? Er jeg helt på jordet?

Endret av Metis
Gjest Fjellsippa
Skrevet

Ja, det er 28 % av renteutgiftene som du får trekke fra på skatten. Du må vite hva renten på fellesgjelden er, så du er ikke på jordet. Du er på rett spor.

Skrevet

Det er vel ikke riktig?

Hele renten kommer til fradrag. Selve skattekravet blir lavere tilsvarende 28% av rentene.

Gjest Elastica
Skrevet (endret)
Hele renten kommer til fradrag. Selve skattekravet blir lavere tilsvarende 28% av rentene.

Jepp, rentebeløpet trekkes fra inntekten, sammen med eventuelt andre fradrag. Dermed blir den alminnelige inntekten redusert - som igjen fører til tilsvarende lavere skatt. Dersom man har kr 10 000 i renteutgifter vil dette redusere skatten med kr 2 800, fordi den alminnelige inntekten blir redusert med kr 10 000 og skatt på alminnelig inntekt er 28%.

Endret av Elastica
Gjest Fjellsippa
Skrevet
Ja, det er 28 % av renteutgiftene som du får trekke fra på skatten. Du må vite hva renten på fellesgjelden er, så du er ikke på jordet. Du er på rett spor.

Det er vel ikke riktig?

Ja, var det ikke det jeg sa.

Gjest Gjest
Skrevet
Så nemlig at det stod noe sånt i en boligannonse; "fellesutgifter 6000.- , etter skatt ca. 4500.-". Gjelder dette alle?

jøje meg, hvis det beløpet stemmer betyr det at fellesutgiftene kun består av rentekostnader, siden man bare får fradrag for rentekostnader, og ikek for avdrag eller andre kostnader. Det må da være veldig høy fellesgjeld, og så dekker ikke fellesutgiftene annet enn rentekostnadene? :klø:

Skrevet
jøje meg, hvis det beløpet stemmer betyr det at fellesutgiftene kun består av rentekostnader, siden man bare får fradrag for rentekostnader, og ikek for avdrag eller andre kostnader. Det må da være veldig høy fellesgjeld, og så dekker ikke fellesutgiftene annet enn rentekostnadene? :klø:

Alt jeg vet er at fellesutgiftene også inneholder strøm a-konto 500.-mnd, forsikring,vedlikehold av bygg og renter på fellesgjeld. Tydeligvis ikke avdrag på lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...