treningsjenta Skrevet 17. mai 2007 #1 Del Skrevet 17. mai 2007 katten min er fæl på å brekke seg pga hår, så vi ble anbefalt malt. har gitt han dette hver dag og det har bedret seg. i går glemte vi, oghan fikk heller ikke dagen idag. så begynte han å brekke seg litt igjen istad, så vi fikk hevet innpå. han virker fin igjen nå.. må man virkelig gi det hver dag? andre som kjenner til dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Simba- Skrevet 17. mai 2007 #2 Del Skrevet 17. mai 2007 Jeg har ikke gitt mine katter det enda, mest på grunn av litt sløvhet og så har de ikke vært plaget med hårballer, så jeg kjenner ikke så godt til malt. Men jeg tror det skal finnes for som skal hjelpe til mot hårballer, og så kan du gi godbiter med malt i.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 17. mai 2007 #3 Del Skrevet 17. mai 2007 Nei, jeg gir ikke katten min malt, men han er heller ikke plaget med hår selv om han er semilanghåret. Det finnes noen fortyper beregnet på langhårete katter, det kan være en løsning i de verste røyteperiodene. Ellers er det bare å børste jevnlig så katten ikke slikker i seg store mengder løse hår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 18. mai 2007 #4 Del Skrevet 18. mai 2007 Nei, men jeg burde kanskje? Hvor får jeg kjøpt det og hvor mye skal katten ha av det? Ellers så syns jeg røytekam funker veldig bra på hår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Simba- Skrevet 18. mai 2007 #5 Del Skrevet 18. mai 2007 Malt får man vel kjøpt på tube, på dyrebutikkene ihvertfall.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 18. mai 2007 #6 Del Skrevet 18. mai 2007 Malt får man vel kjøpt på tube, på dyrebutikkene ihvertfall.. ← Men er ikke malt en slags sirup? Får de ikke dårlige tenner av godteri hver dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helen Skrevet 18. mai 2007 #7 Del Skrevet 18. mai 2007 Har aldri hørt at man skal gi malt til katter jeg. Det var helt nytt for meg enda jeg har hatt katter i "alle år". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_MIC_* Skrevet 18. mai 2007 #8 Del Skrevet 18. mai 2007 det kan være greit å gi kattemalt ( av god kvalitet-den beste er specicare sin, som selges kun hos veterinær-mindre sukker og ikke E stoffer) av og til om katten har ekstreme plager med hårballer, eller om den har andre forhold / sykdommer som gjør at den lett får forstoppelse. MEN- det viktigste man gjør er å gi katten et skikkelig fôr slik at de får nok protein i kosten. utolig mange benytter fôr fra dagligvaren, og dette er erfaringsmessig for slett kvalitet til å gi god pels og sunne urinveier. et skikkelig fôr fra dyrebutikk eller dyreklinikk vil gi katten rett ernæring, og den vil da røyte mindre og ergo er behovet for å vaske seg lavere, og den får færre problemer med hårballer. katter skal ha nok protein i kosten. den er tross alt et ekstremt rovdyr. mange av de forene en får kjøpt i dagligvaren inneholder billige erstatninger ( korn ris og mais og minimalt med fordøyelige proteiner) som katten ikke nyttgjør seg. resultatet er dårlig pels, lite muskulatur , men istedet en hengende fet buk og store problemer med urinveiene. i tillegg får man som regel , ved å fôre katten rett også mindre illeluktende avføring og mindre avføring, noe som kan være hyggelig om katten går på kasse inne. pris? forsøk å sammenlikne hva det koster å fôre en katt med et skikkelig fôr ( Royal Canine, Hill`s Eukanuba eller specific) PER DAG mot "billigmat" fra butikken og man blir overrasket... Hilsen Dyrlege Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 19. mai 2007 #9 Del Skrevet 19. mai 2007 katter skal ha nok protein i kosten. den er tross alt et ekstremt rovdyr. mange av de forene en får kjøpt i dagligvaren inneholder billige erstatninger ( korn ris og mais og minimalt med fordøyelige proteiner) som katten ikke nyttgjør seg. resultatet er dårlig pels, lite muskulatur , men istedet en hengende fet buk og store problemer med urinveiene. i tillegg får man som regel , ved å fôre katten rett også mindre illeluktende avføring og mindre avføring, noe som kan være hyggelig om katten går på kasse inne. pris? forsøk å sammenlikne hva det koster å fôre en katt med et skikkelig fôr ( Royal Canine, Hill`s Eukanuba eller specific) PER DAG mot "billigmat" fra butikken og man blir overrasket... Hilsen Dyrlege Ikke meningen å spore av tråden, men kjempefint å få tips fra en dyrlege! Kan du si noe om våtfór kontra tørrfór? Hva er ulempene og fordelene? Jeg har en pusekatt (semilanghår) på ca 14 uker, og vil at han skal vokse optimalt og gjerne røyte så lite som mulig. Bruker Hills Kitten, men han spiser mye mer av våtfóret og jeg vil jo han skal spise godt. Kan du anbefale et godt våtfór? Akkurat nå får han Wiskas for kattunger. Og hvor mye omega-3 bør han ha hver dag? Han er ca 2 kg nå, lander vel på 8-10kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Simba- Skrevet 19. mai 2007 #10 Del Skrevet 19. mai 2007 Det "beste" er vel om de får våtfor til kos og tørrfor til vanlig. Mine får en porsjonspakke med våtfor en, kanskje to ganger i uken. Det er vel 100d fordelt på mine tre. Tørrforet hjelper til med tannhygiene slik våtfor ikke kan. Hills har våtfor, selges både i dyrebutikk og vetrinær, så har Iams også våtfor som selges hos dyrebutikken. Jeg vil stort sett tro at det du kjøper hos dyrelege eller dyrebutikk er kvalitetsfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillebøll Skrevet 19. mai 2007 #11 Del Skrevet 19. mai 2007 Dyrebutikker kan inneholde mye rart, og kunnskapen til de som jobbe der er heller ikke alltid så bra. Ville tatt en tur innom en dyrlege jeg med tanke på for til katt som hoster opp mye hårballer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
treningsjenta Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #12 Del Skrevet 19. mai 2007 min lille pus har fått royal canin hele veien, aldri brukt noe annet så han får et godt for... men allikevel problemer med hårballer. fikk anbefalt av dyrelege å bruke malt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulva Skrevet 19. mai 2007 #13 Del Skrevet 19. mai 2007 korleis gir dåke kattene kattemalten? min eine katt nekter å smake på, har sånn tube. Går da ann å blande i vannet og vil da hjelpe noe?? Det er jo så klart den som ikkje vil ha som lager hårball pøler rundt omkring, sjøl om eg bruker Royal Canin som for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå