Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg bare skulle nevne dette- for det gjelder nok flere enn bare meg.

Jeg begynte å rense huden med alkoholbaserte produkter i 14-15 års alderen, fordi alle andre gjorde det og jeg fikk høre at det måtte gjøres for å forebygge kviser og uren hud. På den tida hadde jeg helt fin hud, glatt og uten urenheter. Etterhvert forandret huden seg, jeg fikk kviser og tette porer i huden. Det førte til mer rensing- to ganger til dagen av og til tre.. i tillegg begynte jeg med sminke, vanlig brunkrem og pudder som man får kjøpt i billig butikkene.

En ond sirkel, med andre ord. Det verste er at det ville nok aldri skjedd hadde jeg bare latt huden være i fred eller i det miste brukt produkter beregnet på min hudtype som ikke ville forstyrret balansen.

Nå, mange år senere, sitter jeg her med fin og naturlig hud- knapt uten sminke. Og hvordan skjedde det? Jo, jeg sluttet å bruke produkter beregnet på fet og uren hud! Istedenfor anskaffet jeg en mild rens for tørr og sensitiv hud- altså helt i den andre enden av skalaen. Og etter den en fuktighetskrem beregnet på samme hudtypen, tørr og sensitiv hud.

Så så feil kan man ta! Så, det er absolutt verdt å prøve ut, hvis du sliter med uren hud...

(Ikke meningen å høres ut som en teit tv2 reklame heller, men det får så være ;) )

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

I tillegg til det du nevner, forandrer huden seg over tid, slik at man ikke bør bruke de samme produktene i åresvis. Men jeg tror mange hadde hatt godt av å kutte skummende renseprodukter; de gjør ofte mer skade enn gagn.

Skrevet

Jeg har akkurat samme erfaring.

Produkter beregnet for uren hud er som bensin på bålet. Jeg startet forsiktig med Clinique mild exfoliating lotion (ansiktsvann), og fikk en aha-opplevelse :)

Det er nesten litt flaut å innrømme dette, men jeg trodde lenge at man skulle bli stram i maska av å vaske ansiktet :klaske:

Skrevet

Det er jo mye mellom super sensitive produkter og alkoholprodukter, som du nevner da. Selv om ikke det står at det er for akkurat en sensitiv hudtype trenger det jo ikke være 50% alkohol og 50% parfyme.

Jeg bruker selv md formulations rens som er beregnet for sensitiv hud, men den funker også ypperlig for min fete hud siden den eksfolierer huden.

Skrevet

Har noe lignende erfaring med hudpleieprodukter. Dessuten er det nok slik at for mange så tjener man ikke på å skjule uren hud med fundation/dekkrem/concealer; det blir bare verre i lengden og man bør bare holde ut så lenge det varer. Huden min blir fryktelig stygg med en gang jeg har på fundation eller andre lignende produkter, og til vanlig har jeg hud som nesten aldri har urenheter.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg har i likhet med mange andre her akkurat samme erfaring. En gang jeg hadde vært på jobb og svettet en del (i tillegg var det sommer og varmt ute) dro jeg på et parfymeri for å kjøpe rens og fukt. Dama i disken trykket et papir mot min svette nese og konstaterte at jeg hadde svært fet hud da papiret ble vått. Jeg kjøpte da de sterkeste produktene hun anbefalte meg, noe lilla greier fra Elizabeth Arden, og gikk gjennom et kvisehelvete de neste tre månedene. Jeg hadde aldri tidligere hatt kviser.

Da jeg omsider sluttet med denne fantastiske :ironi: renseserien og gikk over til Dermalogica ble huden mye bedre. Jeg levde dessverre enda i den tro at jeg hadde fet hud, så jeg kjøpte Special Cleansing Gel og Active Moist. Huden ble bedre, men ikke bra. Da det gikk opp for meg for et par år siden at jeg har sensitiv hud begynte jeg å bruke produkter tilpasset denne hudtypen, og alle urenheter er nå historie.

Parfymeriserier holder jeg meg langt unna.

Skrevet

Navn på de produktene dere bruker for sensitiv hud da?

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Ultracalming Cleanser og Skin smoothing cream

Gjest Huldali
Skrevet

Jeg har en helt annen erfaring! Da jeg var yngre og hadde kviser, brukte jeg dyrlege sprit på de hudområdene som var urene for å tørke ut kvisene. De ble bortevekk hos meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...