Gå til innhold

Barn alene i badekar

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Å forlate en baby på stellebordet er da noe helt annet enn å la en femåring bade litt alene?

Jeg synes ikke det. En baby rører knapt nok på seg og sjansen for at den skal falle ned er uhyre liten. Like liten som sjansen for at en femåring skal drukne,.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg synes ikke det. En baby rører knapt nok på seg og sjansen for at den skal falle ned er uhyre liten. Like liten som sjansen for at en femåring skal drukne,.

Tror nok det er flere babyfallulykker i året enn 5-åring drukener i badekar ulykker.

Gjest Elastica
Skrevet

Hva med en på åtte måneder og en tre-åring i badekar?

Dette blir etter mine begreper en nokså håpløs diskusjon, alt avhenger av alder, aktivitet, mengde vann, hvor langt unna man er, hvor lenge man er vekke - umulig å kommer frem til en allmenn læresetning.

Gjest silkesvarten
Skrevet

mine barn er 5 og 7 .... og jeg lar dem ikke sitte i badekar alene...

om de er i begge 2 så kan jeg løpe ut i det andre rommet for å hente hånkle.. men det er gjort på et par sek....

men ellers så er jeg der hele tiden... er livredd for at noe skal skje med dem.....

Skrevet
DU drar ivei skikkelig defensivt med de sluttkommentarene, men dette handler ikke så mye om omsorgssvikt, men at små unger faktisk drukner i badekar. Hvert eneste år. Det er opp til deg om du tar den sjansen med ditt barn, det er deg det evt. går utover.

Kan du fortelle meg hvor mange barn som drukner i badekaret i Norge de siste 5 årene? Mener og huske at det ikke er et eneste et. Og hvor mange barn dør i trafikken vært år, har ikke noe tall men det er iallefall flere vært år. Og sitte ved siden av en 5 åring og ikke kunne hente et håndkle mener jeg er hysteri. Da kan du iallefall ikke ta med deg barnet ditt i en bil.

Når det gjelder å gå fra stellebordet gjør jeg ALDRI det. Det er faktisk mange fallulykker vært år (min venninde jobber på barneavdelingen på sykehuset og har fortalt dette)

Men å gå fra stellebordet med en baby kan ikke sidestilles med å gå fra et barn i et badekar. For at barnet i badekaret skal drukne må det først slå seg sikkelig for å komme under vann. Et barn legger ikke ansiktet oppi karet og drukner seg selv. Og hvis barnet mitt hadde fallt i badekaret hadde jeg hørt det, jeg er ikke mer enn 10 -15 meter unna.

En baby på stellebordet trenger kun og snu seg rundt for å dette ned. Og en baby snur seg rundt flere ganger hver dag mens en 3 åring slår seg ikke bevistløs flere ganger pr dag.

Skrevet

Jeg sitter på badet når Tulla mi på snart 3 år bader.Hun bader i en stor badebalje som står i dusjen,siden vi ikke har badekar.

Det hender også at vi dusjer sammen.

Kommer til å sjekke henne til hun klarer å vaske håret og kroppen selv.i 8-10 årsalder.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg ville ikke gått i fra slik at jeg ikke hørte barnet, men vært i nærheten og pratet med barnet når det ble stille leking. Som regel er jeg på badet og leser en bok el. men har ingen betenkelighet med å stå utenfor å henge opp klær, brette klær el. Kan ikke sidestille det med å forlate en baby på stellebordet, som jeg forøvrig aldri gjør. ;)

Skrevet
Kan du fortelle meg hvor mange barn som drukner i badekaret i Norge de siste 5 årene? Mener og huske at det ikke er et eneste et. Og hvor mange barn dør i trafikken vært år, har ikke noe tall men det er iallefall flere vært år. Og sitte ved siden av en 5 åring og ikke kunne hente et håndkle mener jeg er hysteri. Da kan du iallefall ikke ta med deg barnet ditt i en bil.

Når det gjelder å gå fra stellebordet gjør jeg ALDRI det. Det er faktisk mange fallulykker vært år (min venninde jobber på barneavdelingen på sykehuset og har fortalt dette)

Men å gå fra stellebordet med en baby kan ikke sidestilles med å gå fra et barn i et badekar. For at barnet i badekaret skal drukne må det først slå seg sikkelig for å komme under vann. Et barn legger ikke ansiktet oppi karet og drukner seg selv. Og hvis barnet mitt hadde fallt i badekaret hadde jeg hørt det, jeg er ikke mer enn 10 -15 meter unna.

En baby på stellebordet trenger kun og snu seg rundt for å dette ned. Og en baby snur seg rundt flere ganger hver dag mens en 3 åring slår seg ikke bevistløs flere ganger pr dag.

Jeg vet ikke om du så at jeg fortalte om en 5- åring som drukna i et badakar. Det var for 2 år siden tror jeg.

Skrevet
Jeg vet ikke om du så at jeg fortalte om en 5- åring som drukna i et badakar. Det var for 2 år siden tror jeg.

Jeg lar heller ikke gutten min på 2 år bade 1 minutt alene. Han reiser seg opp hele tiden og kan lett skli og slå seg.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg lar heller ikke gutten min på 2 år bade 1 minutt alene. Han reiser seg opp hele tiden og kan lett skli og slå seg.

Hva med å la han være alene 14 sekunder mens du henter nattdrakten?

Gjest Gjest
Skrevet
Hva med å la han være alene 14 sekunder mens du henter nattdrakten?

Hvor lang tid tar det å falle?

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor lang tid tar det å falle?

Fallet kan du ikke hindre selv om du er på badet sammen med han. Spørsmålet er heller: hvor lang tid tar det å drukne. Er du ute av rommet noen få sekunder er det ikke mye problematisk, særlig ikke når du hører at barnet leker og pludrer.

Skrevet
trenger ikke være redd for å gå fra barna for å hente en pysjamas, hører jo om barnet plasker og ler de ti sekundene man er borte. Men å gå ut for å ta en telefon eller ta oppvaksen det henger ikke på greip. Hvor mange har ikke gått fire meter for å hente en håndduk selv omn babyen lå på stellebordet?

Jeg har aldri gått fra barn hverken på stellebord eller i i badekar. Ganske enkelt fordi ulykken skjer så inmari raskt. Når størstejenta var fem pusset vi opp badet og kvittet oss med badekaret.

Gjest Gjest
Skrevet
Når størstejenta var fem pusset vi opp badet og kvittet oss med badekaret.

Nei så flinke dere var... Når skal dere kvitte dere med trappen? Det er nok ganske stor sjanse for å falle ned den da...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har aldri gått fra barn hverken på stellebord eller i i badekar. Ganske enkelt fordi ulykken skjer så inmari raskt. Når størstejenta var fem pusset vi opp badet og kvittet oss med badekaret.

men å gå fra barn i en liten badestamp noen få sekunder, det ser jeg ærlig talt ikke problemet med. spesielt ikke når man likevel har kontroll fordi man hører barnet plaske og le

Skrevet
Nei så flinke dere var... Når skal dere kvitte dere med trappen? Det er nok ganske stor sjanse for å falle ned den da...

Vi kvittet oss med badekaret fordi vi heller ville ha stor dusj.

Men så lenge ungene var små var også trappa sikret med grind. Det er faktisk ganske enkelt å forhindre endel ulykker. Det trenger ikke å være risikosport for en liten å bevege seg rundt i eget hus....

men å gå fra barn i en liten badestamp noen få sekunder, det ser jeg ærlig talt ikke problemet med. spesielt ikke når man likevel har kontroll fordi man hører barnet plaske og le

Badestamp blir ikke det smame som badekar, det regner jeg med at du ser forskjellen på.....

Gjest Gjest
Skrevet

Men så lenge ungene var små var også trappa sikret med grind. Det er faktisk ganske enkelt å forhindre endel ulykker. Det trenger ikke å være risikosport for en liten å bevege seg rundt i eget hus....

Badestamp blir ikke det smame som badekar, det regner jeg med at du ser forskjellen på.....

ok... Jeg syns bare det virket som grunnen til at dere fjernet badekaret var fordi det var farlig, synes det var litt overdrevet. Det med trappen var bare ironi, skjønner jo at dere har brukt grind og sånn. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hallo................. Jeg var her før deg - og JEG har snakket om badebaljer hele tiden, det er du som drar fram et stort badekar... Jeg ville aldri hatt barna mine uten oppsyn i et badekar, vel kanskje for et veldig kort øyeblikk. Hvis jeg hørte dem. Men i en liten badebalje kan det ikke gå mye galt når de har passert et år.

Skrevet

Visst kan det gå galet i en badbalja också.

Vi har bara en badbalja och det är nog först nu, när sonen är 3½ år som jag börjar känna mig bekväm med att lämna honom någon minut - men med dörren öppen. För en 2 eller 3 åring som bara ska sträcka sig efter leksaksbåten, eller shampoot, eller vad det nu är, kan lätt halka (jag har vänt upp sonen några gånger när han rört sig lite snabbare än vad han klarat av) och även i en liten balja är vattnet djupt och det kan faktiskt vara svårare att vända sig rätt om du hamnar framstupa med huvudet ner i baljan än i ett rymligt badkar.

Fast slår du/barnet i huvudet och ingen är där - ja då är en minut lång tid...

Skrevet
Hallo................. Jeg var her før deg - og JEG har snakket om badebaljer hele tiden, det er du som drar fram et stort badekar... Jeg ville aldri hatt barna mine uten oppsyn i et badekar, vel kanskje for et veldig kort øyeblikk. Hvis jeg hørte dem. Men i en liten badebalje kan det ikke gå mye galt når de har passert et år.

Og hvordan i all verden mener du noen skal klare eller gidder å holde styr på hvilken gjest som snakker om hva?

Tråden handlet i utgangspunktet om hvor store barn skal være før det er trygt å la de bade i badekar alene ( les hovedinnlegget.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...