Gjest Peppa Skrevet 18. mai 2007 #21 Skrevet 18. mai 2007 Jenta mi på 3 greier fint å sitte i badekaret uten at jeg må være inne der hvert minutt som går, jeg kan gå ut for å hente klær eller gjøre i stand sengen for leggetid, men døra er åpen og jeg kikker ofte inn.
Gjest lillebøll Skrevet 18. mai 2007 #22 Skrevet 18. mai 2007 Min treåring bader alene, men døra til stua er åpen. Siden vi har verdens minste leilighet og jeg nesten kan sitte i sofaen å tisse, så jeg synes det blir vel mye hysteri vis jeg ikke skulle kunne være på stua.
Gjest Mayamor Skrevet 18. mai 2007 #23 Skrevet 18. mai 2007 Vi har bare en stamp fra Ikea som begynner å bli litt liten, men den sitter han i alene mens jeg henger opp klær og er rett utenfor døren. Men det jeg gjør er at jeg snakker med ham. Gutten min er nå 3,5 år og dette har vi praktisert siden han var rett over 3 år.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2007 #24 Skrevet 18. mai 2007 Jeg har en 11 åring som jeg sjekker enda. Har en 8 åring og en 4 åring som jeg aldri slipper av syne. For å kommentere nakenhet: Jeg bader med barna hver uke faktisk. Og faren hjelper dem å vaske håret deres. Her er det ikke noe som heter "stygt" med nakenhet. Eldste på 11 år spaserer rett inn i stuen når vi sitter der, uten å tenke over det engang. :stolt:
Kosemose Skrevet 18. mai 2007 #25 Skrevet 18. mai 2007 Jeg har en 11 åring som jeg sjekker enda. Har en 8 åring og en 4 åring som jeg aldri slipper av syne. For å kommentere nakenhet: Jeg bader med barna hver uke faktisk. Og faren hjelper dem å vaske håret deres. Her er det ikke noe som heter "stygt" med nakenhet. Eldste på 11 år spaserer rett inn i stuen når vi sitter der, uten å tenke over det engang. :stolt: Bader du med den på 11 år hver uke også? Uansett hvor åpent forhold dere har til kropp og nakenhet vil det nok komme en dag hvor barna dine ikke lenger syns det er så kult å se mamma og pappa nakne, og hvor de i allefall ikke vil at dere skal se dem nakne. Jeg tror ikke barn nødvendigvis forbinder nakenhet og kropp med noe stygt, skittent og forbudt selv om de ikke ser søsken og foreldre nakne til stadighet. (minner meg litt om 70-talls kameratene, der foreldrene kommer nakne inn for å si godnatt når poden har overnattingsbesøk. ).
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2007 #26 Skrevet 18. mai 2007 Bader du med den på 11 år hver uke også? Uansett hvor åpent forhold dere har til kropp og nakenhet vil det nok komme en dag hvor barna dine ikke lenger syns det er så kult å se mamma og pappa nakne, og hvor de i allefall ikke vil at dere skal se dem nakne. Jeg tror ikke barn nødvendigvis forbinder nakenhet og kropp med noe stygt, skittent og forbudt selv om de ikke ser søsken og foreldre nakne til stadighet. (minner meg litt om 70-talls kameratene, der foreldrene kommer nakne inn for å si godnatt når poden har overnattingsbesøk. ). Ja jeg bader ofte med henne også. Faktisk syns jeg vi får så bra dialog og får en koselig stund i badet. Er det alderen hennes du reagerer på eller? For å opplyse så har 11 åringen INGEN problem, verken med meg eller faren. For vi er rett og slett så avslappet hele gjengen. Nakenhet? Ja vel...
Kosemose Skrevet 18. mai 2007 #27 Skrevet 18. mai 2007 Ja jeg bader ofte med henne også. Faktisk syns jeg vi får så bra dialog og får en koselig stund i badet. Er det alderen hennes du reagerer på eller? For å opplyse så har 11 åringen INGEN problem, verken med meg eller faren. For vi er rett og slett så avslappet hele gjengen. Nakenhet? Ja vel... Jeg reagerer egentlig ikke på det, jeg bare tenker at sikkert er greit å være forberedt på at det muligens vil komme en dag da hun ikke lenger er så komfortabel med å være naken sammen. Også reagerer jeg litt på at det motsatte av at hele familien er nakne sammen er at nakenhet er synd&skam. (også tenker jeg at dere jammen må ha stort badekar, jeg får knapt nok plass til meg selv i mitt badekar ).
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2007 #28 Skrevet 18. mai 2007 Jeg reagerer egentlig ikke på det, jeg bare tenker at sikkert er greit å være forberedt på at det muligens vil komme en dag da hun ikke lenger er så komfortabel med å være naken sammen. Også reagerer jeg litt på at det motsatte av at hele familien er nakne sammen er at nakenhet er synd&skam. (også tenker jeg at dere jammen må ha stort badekar, jeg får knapt nok plass til meg selv i mitt badekar ). Så klart. Det er jo en selvfølge. Skal ikke bade med en 14 åring regner jeg med hehe. Eller noe sånt. Men prøvde å fortelle at hun er helt avslappet og spør meg om jeg vil bade med henne. Dette er fordi vi har hatt samtaler i badekaret og siden hun er enda et barn så har jeg lekt med de Bratz dukkene. Dette er så klart ikke bare i badet. Men vi har 3 barn, og jeg tror hun noen ganger syns det er en befrielse å bare sitte i varmt bad å leke med dukker eller snakke om noe. Selskap i badet liksom. Hennes/deres grenser vil alltid bli respektert. Skulle bare mangle.
Nasseline Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #29 Skrevet 19. mai 2007 Nå var ikke dette en diskusjon om nakenhet, så det er fint hvis dere kan ta det i en annen tråd... Spørsmålet mitt var når barn er "store" nok til å bade alene i badekaret uten at man må sitte der inne hele tiden. Og takk for alle seriøse svar hittil
Gjest Gjest_Ulrikke_* Skrevet 19. mai 2007 #30 Skrevet 19. mai 2007 Jeg synes dere gjør det helt greit. Her har de så å si alltid badet flere sammen, så vi har vært LITT mer avslappet. Eldstemann har alltid vært så stor at han ville sagt fra om det var med den minste (eller, nest minste nå da... ) Men når minstesnuppa bader med en eller to av de større, da er vi alltid til stede. Men jeg kan gå på vaskerommet vegg-i-vegg og hente en pysj om jeg må det. Men jeg ville sjekket om det ble stille der inne, da... Og gjerne bedt henne synge litt eller leke "høyt" mens hun satt der (ligner hun på husets største jente her, så hører hun mer enn gjerne sin egen stemme - hihi)
Gjest Badedamen Skrevet 19. mai 2007 #31 Skrevet 19. mai 2007 Bare en liten kommentar til dere som lar barna deres bade alene sammen...Dette hadde jeg hatt mer betenkeligheter med, mest da om det er aldersforskjell på barna. Jeg var hos søsteren min en dag for en stund siden og sønnen min skulle da bade med sønnen hennes. Vi satt inne på badet sammen med de, men jeg tenkte i utgangspunktet at de kunne bade alene fordi sønnen vår bader alene hjemme. Det var flere ganger min lille sønn var på vei under vann fordi han han andre var så voldsom i badekaret så om de hadde badet alene tror jeg det fort kunne ha gått galt. Det er 1,5 års aldersforskjell på de. Min sønn 3.5 år, fetteren 5 år.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2007 #32 Skrevet 19. mai 2007 I england leste jeg noe tankevekkende. En mor hadde to sønner i badekaret. En var vel rundt 4-5 år om jeg ikke husker feil nå. Og en var 2 år. Moren gikk og tok telefonen som ringte. Hun sa til venninnen: Jeg kan ikke snakke nå, for barna bader. Da hun kom tilbake så lå begge døde. Da hadde de herjet sånn at de skallet og datt under vann og druknet. Dette er noe jeg syns var helt forferdelig og forlater aldri mine i badet. Spesielt IKKE om de er sammen. Eldste på 11 år får bade alene, men jeg sjekker enda.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2007 #33 Skrevet 19. mai 2007 En gang måtte jeg hente noe da mine to jenter badet. Og da ba jeg dem om å synge, slik at jeg hørte dem. De sang for full hals og jeg hørte dem hele tiden mens jeg fant fram håndkle og klær.
Gjest Badedamen Skrevet 19. mai 2007 #34 Skrevet 19. mai 2007 I england leste jeg noe tankevekkende. En mor hadde to sønner i badekaret. En var vel rundt 4-5 år om jeg ikke husker feil nå. Og en var 2 år. Moren gikk og tok telefonen som ringte. Hun sa til venninnen: Jeg kan ikke snakke nå, for barna bader. Da hun kom tilbake så lå begge døde. Da hadde de herjet sånn at de skallet og datt under vann og druknet. Dette er noe jeg syns var helt forferdelig og forlater aldri mine i badet. Spesielt IKKE om de er sammen. Eldste på 11 år får bade alene, men jeg sjekker enda. Dette er nok noe av det samme som jeg snakket om over. Jeg ble helt overrasket over hvordan det gikk for seg da de 2 badet sammen. Og der hadde det vært nesten umulig å gå etter lyden for han største bråket jo like mye selv med min sønn på vei under vann.
CeeCee Skrevet 20. mai 2007 #35 Skrevet 20. mai 2007 Barn kan drukne i kun 10 cm. dypt vann.... Så det skal ikke mer til.
Gjest Gjest_bada_* Skrevet 20. mai 2007 #36 Skrevet 20. mai 2007 trenger ikke være redd for å gå fra barna for å hente en pysjamas, hører jo om barnet plasker og ler de ti sekundene man er borte. Men å gå ut for å ta en telefon eller ta oppvaksen det henger ikke på greip. Hvor mange har ikke gått fire meter for å hente en håndduk selv omn babyen lå på stellebordet?
Gjest Gjest_VesleBråka_* Skrevet 22. mai 2007 #37 Skrevet 22. mai 2007 Sønnen min på 3.5 bader ofte "alene" dvs. døra til badet står oppe og jeg er i samme etg som badet, rydder gjerne på rommet hans eller legger sammen klær det har jeg vel gjort siden han var 2 kan jeg tenke meg. Det er sikkert mange her som syns jeg er spika spenna gærn og driver med omsorgssvikt men det får jeg bare leve med. DU drar ivei skikkelig defensivt med de sluttkommentarene, men dette handler ikke så mye om omsorgssvikt, men at små unger faktisk drukner i badekar. Hvert eneste år. Det er opp til deg om du tar den sjansen med ditt barn, det er deg det evt. går utover.
Gjest Gjest_VesleBråka_* Skrevet 22. mai 2007 #38 Skrevet 22. mai 2007 trenger ikke være redd for å gå fra barna for å hente en pysjamas, hører jo om barnet plasker og ler de ti sekundene man er borte. Men å gå ut for å ta en telefon eller ta oppvaksen det henger ikke på greip. Hvor mange har ikke gått fire meter for å hente en håndduk selv omn babyen lå på stellebordet? Går aldri fra baby på stellebordet som prinsipp. Om jeg skal lete etter noe i skuffer i stellekommoden eller strekke meg etter noe, så legger jeg hånden på magen til babyen, så jeg kjenner om den begynner å velte seg ivei.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2007 #39 Skrevet 22. mai 2007 Har ALDRI forlatt barna på stellebordet et sekund. Sørget alltid for å ha med meg det jeg trengte. Om jeg måtte bøye meg etter noe, så holdt jeg hånden på magen til barnet.
Gjest Elastica Skrevet 22. mai 2007 #40 Skrevet 22. mai 2007 Å forlate en baby på stellebordet er da noe helt annet enn å la en femåring bade litt alene?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå