Mediocre Skrevet 17. mai 2007 #1 Skrevet 17. mai 2007 Jeg trodde nasjonaldagen var slikt man feiret i alle land, men hørte nå i dag at i Sverige er det nesten ingen som gjør det. Hvordan er det i andre land? Er det bare her i Norge vi tar helt av?
Merneith Skrevet 17. mai 2007 #3 Skrevet 17. mai 2007 USA er nå rimelig glad i å feire seg selv. Nye nasjoner liker gjerne slikt.
Grønt blad Skrevet 17. mai 2007 #4 Skrevet 17. mai 2007 I Tyskland feires ikke najonaldagen. Det er bare en "vanlig" fridag...
Merneith Skrevet 17. mai 2007 #5 Skrevet 17. mai 2007 I Tyskland feires ikke najonaldagen. Det er bare en "vanlig" fridag... ← Nasjonalisme i Tyskland har vært fy-fy etter krigen. Det er vel først nå at det kommer tilbake, på godt og vondt.
Mediocre Skrevet 17. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. mai 2007 Samme med Sverige, de gjorde sin til rød dag først i 2003. Litt merkelig egentlig..
Badlands Skrevet 17. mai 2007 #7 Skrevet 17. mai 2007 (endret) Det spørs kanskje kpå kva ein legg i ordet nasjonaldag...? Eg har høyrt at dei i Latvia hadde nokre offisielle utsendte i fjor som kom hit til Noreg for å lære av oss, korleis vi får til å feire ein så flott nasjonaldag. Kjenner til liknande høgtidsdagar i andre land eg har budd sjølv om dei ikkje kallast nasjonaldagar. I Russland og enkelte ex-soviet-land, til dømes, er 9 mai ein SVÆR festdag, med lange paradar og folk som står og ser på, festtalar, festkonsertar og så vidare. Kioskane selger haugevis med kort der folk ønskjer kvarandre til lukke med 9. mai. Det byrjar med paradar om dagen, med mellom anna militærvogner, veteranar, og masse orkester, og fortset med folkefest om kvelden. (Det er feiringa etter at 2. verdskrigen tok slutt der.) I Nederland har dei jo "koninginnendag" - bursdagen til ei tidlegare dronning (Juliana) som nesten slår 17. mai i folkeliv. Trur det er 29 april eller deromkring. Folk kler seg i oransje (som er den nederlandske nasjonalfargen), går ut i gatane, det er meir ein stor gatefest enn høgtidsstemning (øl, musikk og teater i gatane, liv og røre, ALLE går ute, og i Amsterdam er det fri marknad, så folk har lov til å setje seg på gata og selje gamalt skrot og så vidare. heilt fantastisk). 4 Juli i USA er jo ganske stor då. Om det ikkje er heilt likt så går det an å samanlikne dette med 17 mai. Endret 17. mai 2007 av Badlands
Gjest CharlotteYork Skrevet 17. mai 2007 #8 Skrevet 17. mai 2007 Samme med Sverige, de gjorde sin til rød dag først i 2003. Litt merkelig egentlig.. ← Var ikke det fordi de fjernet en av pinsedagene mon tro?
Gjest Deception Skrevet 17. mai 2007 #9 Skrevet 17. mai 2007 I Nederland har dei jo "koninginnendag" - bursdagen til ei tidlegare dronning (Juliana) som nesten slår 17. mai i folkeliv. Trur det er 29 april eller deromkring. Folk kler seg i oransje (som er den nederlandske nasjonalfargen), går ut i gatane, det er meir ein stor gatefest enn høgtidsstemning (øl, musikk og teater i gatane, liv og røre, ALLE går ute, og i Amsterdam er det fri marknad, så folk har lov til å setje seg på gata og selje gamalt skrot og så vidare. heilt fantastisk). ← Jeg mener at det er 30. april. Men å oppleve Koninginnetag er helt utrolig; folkefest i tre dager til ende (det året jeg bodde der), og så en dag i Amsterdam som resulterte i tre blå tær for min del. Men ingen slosskamper eller noe sånt.
Badlands Skrevet 18. mai 2007 #10 Skrevet 18. mai 2007 Jeg mener at det er 30. april. Men å oppleve Koninginnetag er helt utrolig; folkefest i tre dager til ende (det året jeg bodde der), og så en dag i Amsterdam som resulterte i tre blå tær for min del. Men ingen slosskamper eller noe sånt. ← Kan godt hende det er 30 april ja! Koninginnedag var høgdepunktet i året kvart av dei 6 åra eg budde i Amsterdam! Er ganske ofte i Nederland, og prøver å leggje besøket mitt til den tida om det lar seg gjere. Herleg!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå