Gå til innhold

Bryllupsreise ved middelhavet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har sett en del rundt på nettet og synes det ser veldig fint ut på Corsica... Er det noen som har vært på Corsica og som kan anbefale det?

Eller har noen andre gode forslag til et bra reisemål rundt middelhavet et sted (Spania, Sør-Frankrike, Italia, Hellas, Nord-Afrika osv.) Har nemlig bare en uke ferie, og vil da helst ikke bruke så lang tid på reisen! Asia og Caribien får vi ta ved en senere anledning... :briller:

Setter pris på forslag/anbefalinger!

Klem, Silje :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når skal dere reise, da?

Sør-Europa kan jo være fryktelig i august, glovarmt og stappfullt av ferierende europeere.

Jeg kan anbefale syd-Frankrike, distriktet/"fylket" som heter Languedoc-Roussillon. Nydelig kyst med mange små, søte og uturistifiserte landsbyer. En liten kystlandsby som heter Coullior (eller noe sånt) er supersøt og var en favoritt blant flere av de store impresjonistene på grunn av det spesielle og vakre lyset der. Distriktet begynner å opparbeide seg et anstendig rykte for vinene sine, og kjendiser som Muscat de Rivesaltes og Banyul-vin kommer herfra. Pyreneene ligger bare noen km inn i landet, med mange muligheter for flotte dagsturer opp i høyden. Regionshovedstaden heter Perpignan, og jeg tror Ryanair eller et annet av billigselskapene flyr dit. Barcelona, Andorra, Montpellier mm er innen kjørerekkevidde for dagsturer.

Libanon er fantastisk, men kanskje ikke ideelt hvis det blir krig i Irak. Kysten er helt vidunderlig, Beirut er en kul by, og det er vakker natur og masse interessante historiske steder over det hele. Og Libanon er mye mer liberalt enn resten av Midtøsten, så det er ikke noe problem å være vestlig turist her (unngå grensetraktene mot Israel bare).

Egyptiske Sinai er topp hvis dere er litt sporty. Dykkingen er ikke til å tro, og det er billig å ta dykkelappen selv om dykkeklubbene har kjempeproffe instruktører og underviser på mange vestlige språk. Spennende muligheter for turer ut i ørkenen - som er kjempeflott - og turer til forskjellige bibelsteder. I Sharm kan man få luksushoteller veldig billig, siden situasjonen i Israel og Irak skremmer bort turister - helt unødvendig, forøvrig.

Ellers er jo den italienske Amalfi-kysten en romantisk klassiker. Byer som Sorrento, Positano, Salerno, øya Capri... Kultur, mat, natur og romantikk alt i ett.

Skulle ønske vi kunne dra på bryllupsreise, men vi har ikke råd :-( Lykke til med deres ihvertfall, håper dere får en flott tur!!

Skrevet

Hei glaciera!

Tusen takk for svar og mange gode forslag! Skal undersøke dette nærmere, ja...

Vi skal forøvrig reise ca. 6 juli. (Dagen etter bryllupet)

Håper det er greit der nede da!

Har vært på den franske rivieraen i en liten by som heter St. Raphael i juli, og det var varmt - men absolutt levelig og veldig fint. Ikke for mye turister heller. Så jeg satser på at det blir bra! :blunke:

Silje

Skrevet

Hvis du legger ut innlegget ditt på reiseliv, så kanskje du får flere svar, siden de fleste på KG ikke er på bryllup.

Skrevet

Jeg vil ogsaa anbefale Malta, men ikke i juli. Malta ligger svaert naerme Afrika og er stort sett uutholdelig varmt i juni, juli, august og til dels ogsaa i september. (Ikke bare meg som er pysete nordboer; malteserne selv ogsaa mener at de kunne ha klart seg fint uten disse maanedene...) I mai derimot er det perfekt.

I juli er nok Frankrike bedre, selv om det er varmt der ogsaa. Ulempen med aa reise i juli er imidlertid at det er smekkfullt med turister overalt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med en uke i Paris? Eller Barcelona, Roma?

Gjest Anonymous
Skrevet

Italia ville jeg definitivt valgt som bryllupsreisemål hvis jeg skulle gifte meg og ha en ukes bryllupsreise.

Har riktignok ikke vært der selv, men jeg innbiller meg at det er mye mer romantisk i Italia enn på mange andre typiske Syden-steder.

Ellers vet jeg om flere som har vært på bryllupsreise på Santorini. Det er visst den greske øya som er vakrest.

Slutter meg forresten til anbefalingen av Malta. Spennende øy. Men kanskje ikke det mest romantiske stedet jeg har vært.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

Vi drar på bryllupsreise til Sorrento (Italia). Kan ikke tenke meg et mer romantisk sted...

:D

Gjest Madden
Skrevet

Vi drar på bryllupsreise til Hellas den 22. juli...kan ikke tenke meg finere sted...elsker Hellas og reiser dit hvert år (nytt sted hvert år altså...)

I år skal vi tilbake for å ta turen dit vi traff hverandre...nærmere bestemt på en båt...på vei til Athen! :D

tror nok at det blir romantisk....

Hellas er forøvrig kjempeflott i juli...anbefales! egentlig uansett øy/fastland...

Lykke til!

Skrevet

Vi skal på bryllupsreise til Sicilia. Gleder meg utrolig. Det blir i August. Har ikke vært der før, men tror det er fint. Vi valgte å ta bare 1 uke og heller bo på et fint hotell og ha litt mer penger å bruke.

Skrevet

Dra til Korsika!!! Der er det utrolig fint, variert, uturistifisert (de fleste stedene), billig å være og lett å finne et sted å bo. :D

Vi var der i mai et år, og det var helt topp. Vet ikke hvordan temp. er i juli, det er mulig det er veldig varmt.

Man er ganske avhengig av bil for å komme seg rundt, men det er ikke noe problem å leie bil. Hvis dere kjører kan dere få sett omtrent hele Korsika på et par uker. Vel, nesten da! Det er korte avstander i hvertfall.

Jeg vet ikke om det er lov å linke til andre sider her, men jeg vil på det varmeste anbefale et norsk lite reisebyrå som har spesialisert seg på Korsika-reiser. De leier ut hus, leiligheter og skaffer hotellrom, samt ordner leiebil og annet man måtte ønske. De er utrolig hjelpsomme, og har også en bryllupsreise-spesial tror jeg.

Skal ikke skrive for mye mer her nå, men bare kort si at vi leide et herlig (men litt slitt) hus midt på en nesten øde strand, der vi hadde en enorm hage uten innsyn, veranda med havutsikt og 5 meter til vannet. :briller: Det kostet ikke mer enn en 5000 kroner for en uke (sikkert dyrere i juli), tror jeg. (http://ww1.korsika.no/main/KFVilla.asp?ID=134)

Hvis du vil vite mer kan du sende meg en PM!

Lykke til med valget!

P.S. Selv sliter vi også med å velge bryllupsreisedestinasjon, så det er gøy å lese andres tips og ideer!

Skrevet

Vi har snakket om å kjøpe interrail-billetter og sette oss på toget til Toscana dagen etter bryllupet (midten av august). På vei ned tenkte vi å stoppe i Berlin, Wien og Praha. I Toscana finner vi oss et koselig sted hvor vi kan være i ro en ukes tid.

Selv har jeg vært i Hellas tre ganger på ferie, og det er jo bare herlig. Den beste turen var sammen med min kommende mann, da vi var på øyloffing i Kykladene. Ganske romantisk det også! Og rimelig...

Skrevet

ÅÅÅHHh Korsika!!!! *drømme meg helt vekk*

Vært der tre ganger og reiser tilbake. UTROLIG fint sted!!!

Elsker ele atmosfæren og mijøet. Calvi er den fineste byen spør du meg. Jeg vet at Langley eller noe sånt har bra reiser dit. Billig og med helpensjon.!

God tur!

Klem fra Magnhild

Gjest Afrodite
Skrevet

Jeg har Kreta som min favoritt :D - Hellas har fantastisk mange nydelige steder/øyer i det hele tatt! :wink: Og det behøver ikke være så dyrt. Hva med øyloffing? Men - som sagt -reiser der i juli/august - stappfullt av turister...

Lykke til! :wink:

:briller:

Skrevet

Paris i juli er fantastisk!!

Eiffeltårnet

Moulin Rouge

Triumfbuen

Napoleons grav

Middag på Seinen i gammel hjuldamper

Versaille

Montmartre

Madeleinekirken

Latinerkvarteret

og ikke minst SACRE CEUR.....

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi var på Sardinia (Alghero), noe som var et flott bryllupsreisested! Vi bodde på et fint hotell (tror det het Hotel Carlos V) som lå flott til med en fantastisk utsikt, eget stort deilig basseng etc. Byen Alghero var også koselig! Vi reiste med Star Tour,men var ikke med på så mye av fellesoppleggene. Syntes bare det var deilig å reise på chartertur og få alt ordnet av reisearrangørene iom. at vi hadde arrangert oss halvt ihjel til selve bryllupet. Var imidlertid med til Korsika en dag (Bonefacio -helt på sørkysten), og der var det helt fantastisk!!! Utrolig flott!!!! Naturen på Korsika er finere enn på Sardinia siden det er mye frodigere. Bonefacio er visstnok en litt snobbete by, og prisene er nok deretter, men det var allikevel vanvittig vakkert der! Har hørt av andre at også andre deler av Korsika er flotte. Vi var der i august, og det var kvelende varmt, men ikke verre enn at jeg stort sett syntes det gikk greit, og jeg er ikke sånn kjempeglad i varme over 30 grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...