Latee Skrevet 16. mai 2007 #1 Skrevet 16. mai 2007 Hva ser du på som typisk norsk? Hvordan er en typisk norsk person? Og sist men ikke minst, ser du på deg selv som typisk norsk? Bare litt nyskjerrig..
Gjest synseren Skrevet 16. mai 2007 #2 Skrevet 16. mai 2007 Er ikke typisk norsk, bunad, folkedans og hardingfele?
sunshine-t Skrevet 16. mai 2007 #3 Skrevet 16. mai 2007 (endret) Er ikke typisk norsk, bunad, folkedans og hardingfele? ← Og brunost og melkesjokolade! Og ikke minst nugatti og leverpostei med på sydentur hehe!!! Endret 16. mai 2007 av sunshine-t
Kosemose Skrevet 16. mai 2007 #4 Skrevet 16. mai 2007 Jeg syns det er typisk norsk å være flau over "det norske": Norsk mat er kjedelig og lite eksotisk, vi nordmenn er så kalde og uspontane og lite gjestfri, osv. Etter å ha blitt kjent med mennesker fra andre deler av verden syns jeg det er typisk norsk å være beskjeden, imøtekommende, åpne og nysgjerrige og hyggelige. Også syns jeg det er litt typisk norsk å ikke være så veldig stolt av egen kultur, men mer opptatt og begeistret av andre kulturer. Bunad er vel ikke spesielt typisk, bortsett fra på 17.mai kanskje, og "sydenturer" er vel ikke noe særnorsk fenomen (syns det er mer typisk norsk å velge seg mer eksotiske eller "autentiske" reisemål).
Buster Skrevet 16. mai 2007 #5 Skrevet 16. mai 2007 Sist som først, og nei jeg tror ikke at jeg er helt typisk norsk (mener jeg selv). Typisk norsk er vel gjerne å være litt selvgod, være "litt" fremmed fiendtlig, redd for å prøve nye ting/mat, henge litt etter europa og en hel del annet. Likevel tror jeg at de jevne norske mannen/damen i gaten har det godt og trives i sitt land, mener også at den enkelte nordmann er stolt over sitt land og at de er fra Norge.
Gjest Vampyra Skrevet 16. mai 2007 #6 Skrevet 16. mai 2007 Jeg synes typisk norsk er å være skeptisk og redd for nye ting. Vi er vant til å bo i et land langt i nord der nye ting kommer sent... For mange er det fremdeles skummelt å se en neger, eller utenkelig å spise sushi
Kosemose Skrevet 16. mai 2007 #7 Skrevet 16. mai 2007 Jeg synes typisk norsk er å være skeptisk og redd for nye ting. Vi er vant til å bo i et land langt i nord der nye ting kommer sent... For mange er det fremdeles skummelt å se en neger, eller utenkelig å spise sushi ← Kjenner du mange sånne? Mitt intrykk er at nordmenn reiser veldig mye og at vi ser mye nyheter, leser aviser og er flinke til å orientere oss og engasjere oss utenfor vår egen lille navle. Mitt intrykk er også at nordmenn er ekstremt åpne i forhold til ny og annerledes mat. (Hvis vi ser bort fra den aller eldste generasjonen kanskje. Men at eldre mennesker er konservative og redde for nye ting er vel ikke akkurat noe særnorsk fenomen? Jeg tror flere nordmenn spiser sushi enn japanere som spiser lutefisk og smalahoved ). Jeg syns det er veldig typisk norsk å føle seg alene i hele norge om å være urban og "med i verden" samtidig som man tror at resten av befolkningen sitter i bunad og spiser kjøttkaker og mysost).
Gjest Vampyra Skrevet 16. mai 2007 #8 Skrevet 16. mai 2007 Ja faktisk! Nesten alle jeg kjenner som bor utenfor storbyer er skeptiske til alt! Jeg kjenner til og med til folk som ikke reiser til oslo fordi der er det pakistanere! ( det er folk som bor 30 min fra oslo)
Kosemose Skrevet 16. mai 2007 #9 Skrevet 16. mai 2007 Ja faktisk! Nesten alle jeg kjenner som bor utenfor storbyer er skeptiske til alt! Jeg kjenner til og med til folk som ikke reiser til oslo fordi der er det pakistanere! ( det er folk som bor 30 min fra oslo) ← Oida... Det er jo litt sært. Kanskje det bare er en unnskyldning fordi de ikke gidder reise inn til byen? (jeg kjenner også mange som sier de syns Oslo har blitt en utrivelig by som gjerne velges bort. Dels fordi mange ikke lenger trenger reise inn til byen for å å spise godt, gå på konsert eller kino, og dels fordi det skrives mye i media om gjenkriminalitet osv. Så at mange er skeptiske pga at de tror det er mer vold i Oslo enn andre steder kan godt hende).
ArneA Skrevet 17. mai 2007 #10 Skrevet 17. mai 2007 Danskene har et ord som jeg finner passende for nordmenn, nemlig "apeberget". Syns det er vanskelig å definere nordmenn med et ord, men jeg skammer meg nesten av å være norsk.
onyx Skrevet 17. mai 2007 #11 Skrevet 17. mai 2007 Det er faktisk mitt inntrykk også! Jeg syns det er typisk norsk å være flau over "det norske": Norsk mat er kjedelig og lite eksotisk, vi nordmenn er så kalde og uspontane og lite gjestfri, osv. Etter å ha blitt kjent med mennesker fra andre deler av verden syns jeg det er typisk norsk å være beskjeden, imøtekommende, åpne og nysgjerrige og hyggelige. Også syns jeg det er litt typisk norsk å ikke være så veldig stolt av egen kultur, men mer opptatt og begeistret av andre kulturer. Bunad er vel ikke spesielt typisk, bortsett fra på 17.mai kanskje, og "sydenturer" er vel ikke noe særnorsk fenomen (syns det er mer typisk norsk å velge seg mer eksotiske eller "autentiske" reisemål). ←
Gjest Jytte Skrevet 17. mai 2007 #12 Skrevet 17. mai 2007 Jeg syns det er typisk norsk å være flau over "det norske": Norsk mat er kjedelig og lite eksotisk, vi nordmenn er så kalde og uspontane og lite gjestfri, osv. Etter å ha blitt kjent med mennesker fra andre deler av verden syns jeg det er typisk norsk å være beskjeden, imøtekommende, åpne og nysgjerrige og hyggelige. Også syns jeg det er litt typisk norsk å ikke være så veldig stolt av egen kultur, men mer opptatt og begeistret av andre kulturer. Bunad er vel ikke spesielt typisk, bortsett fra på 17.mai kanskje, og "sydenturer" er vel ikke noe særnorsk fenomen (syns det er mer typisk norsk å velge seg mer eksotiske eller "autentiske" reisemål). ← Helt enig med deg. Synes hverken sydenturer eller bunader er særlig "typisk norsk".. Kanskje fordi jeg hverken reiser til syden eller har bunad selv... Jeg kommer i kontakt med masse utlendiger via jobben min .. Dette er utenlandske statsborgere som kommer til Norge for å jobbe noen år ..og deretter flytte hjem igjen. Nesten uten unntak stortrives de alle sammen - og ofte velger de å bli værende lenger enn det som var bestemt i utgangspunktet. Det som de fleste reagerer på er hvor fritt og trygt vi har det her i landet. De er sjokkert over at unger er ute og leker på egenhånd - noe som omtrent er utenkelig mange andre steder. Til nøds har de et lite område bak huset med digre gjerder som hindrer uvedkommende tilgang. Så det jeg først tenker er "typisk norsk" er friheten vi har ...
mysan Skrevet 17. mai 2007 #13 Skrevet 17. mai 2007 Typisk norsk og være fordomsfull og selvgod/selvrettferdig kanskje? Ellers er vi vel stort sett snille, og i enkelte anliggende er det (dum-)snillismen som råder.
Rhiakath Skrevet 17. mai 2007 #14 Skrevet 17. mai 2007 I dag var det en dokumentar på Nrk2, hvor en japaner sa; "nordmenn er ikke høflige, men vennlige".
Gjest Fjellsippa Skrevet 17. mai 2007 #15 Skrevet 17. mai 2007 Jeg syns det er typisk norsk å være flau over "det norske": Norsk mat er kjedelig og lite eksotisk, vi nordmenn er så kalde og uspontane og lite gjestfri, osv. Etter å ha blitt kjent med mennesker fra andre deler av verden syns jeg det er typisk norsk å være beskjeden, imøtekommende, åpne og nysgjerrige og hyggelige. Også syns jeg det er litt typisk norsk å ikke være så veldig stolt av egen kultur, men mer opptatt og begeistret av andre kulturer. Bunad er vel ikke spesielt typisk, bortsett fra på 17.mai kanskje, og "sydenturer" er vel ikke noe særnorsk fenomen (syns det er mer typisk norsk å velge seg mer eksotiske eller "autentiske" reisemål). ← Jeg er så enig i dette. Vi nordmenn har masse å være stolt over, men noen skal på død og liv trekke frem janteloven. Vi har verdens beste kokker og råvarer. Norsk husmannskost er like bra som andre lands husmannskost, men er vi stolt av den? Nei, dessverre. Det begynner å bli litt mer populært med husmannskost nå, så det kommer seg, men vi har ennå en vei å gå. Hvem sier at nordmenn er kalde og uspontane? Er andre så mye varmere og spontane da? Tror ikke det nei.
hjertesukka Skrevet 18. mai 2007 #16 Skrevet 18. mai 2007 Snakket med noen russere i jobben min, og de mente at det som kjennetegner nordmenn er at de alltid SYNGER i alle anledninger. De syntes det var trivelig, men litt pussig.
razmatazz Skrevet 19. mai 2007 #17 Skrevet 19. mai 2007 Jeg synes det er typisk norsk å være patriotisk. Har ikke tall på hvor mange ganger avisene skriver om den norskættede ditt og datt (selvom det kanskje dreier seg om en norsk old-grand-tante eller noe sånt). Veldig viktig å presisere at denne kjendisen på en eller annen måte har en fjern tilknytning til Norge. Eller hvor utrolig viktig rolle vi angivelig har i internasjonal politikk osv... ehh Ellers synes jeg den stereotypiske oppfatningen av nordmenn som kalde og innesluttede er utdatert. Synes nordmenn generelt er hyggelige og åpne.
Gjest Ironia Skrevet 19. mai 2007 #18 Skrevet 19. mai 2007 Å være politisk korrekt i offentlige sammenhenger samtidig som man egentlig synes noe helt annet.
Gjest Fjellsippa Skrevet 20. mai 2007 #19 Skrevet 20. mai 2007 (endret) Danskene har et ord som jeg finner passende for nordmenn, nemlig "apeberget". Syns det er vanskelig å definere nordmenn med et ord, men jeg skammer meg nesten av å være norsk. Oj . Er det fordi du som nordmann føler at beskrivelsen passer på deg, eller er du det eneste unntaket? Endret 20. mai 2007 av Fjellsippa
*melis* Skrevet 20. mai 2007 #20 Skrevet 20. mai 2007 (endret) Jeg synes nå fremdeles det er litt typisk norsk å være reservert og vanskelig å bli kjent med. Og å være patriotisk, litt skeptisk til nye ting/"redd" for det ukjente, litt falskt hyggelige og mer opptatt av seg og sine enn å utvide horisonten. Og det "kjedelige" a-4 livet, utenom i ferier og til spesielle anledninger. Men det som er aller mest typisk norsk er kanskje vårt forhold til fremmede mennesker, og det at vi knapt snakker med folk vi ikkje kjenner uten at vi er i sosiale settinger hvor det er forventet. Når det skal være sagt så synes jeg nordmenn er generelt hyggelige, og selv om vi er reserverte i begynnelsen så tror jeg veldig mange ønsker å bli kjent med nye folk og at vi er veldig glade i de vi først blir godt kjent med. Mitt inntrykk er også at nordmenn flest er stolte av norsk kultur, men at vi er klar over at vi har våre "mangler" som folkeslag. (Det meste kan vel forklares med at vi er fra et kaldt land der det ikke er så mange muligheter for å være sosiale og møte nye folk som det er i varmere klima) Endret 20. mai 2007 av *melis*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå