eriksen Skrevet 16. mai 2007 #1 Skrevet 16. mai 2007 (endret) I Sverige forsvinner dagens Happy Meal helt fra McDonald's menyer. Denne blir erstattet av en helt ny type Happy Meal den 18. mai. Den nye Happy Meal er basert på tallerkenmodellen, med en mini-porsjon pommes-frites, melk og en porsjon frukt/grønt som tilbehør. De nye porsjonene inneholder ca 500-575 kcal, inkl alt tilbehør, og det er etter de svenske anbefalingene for lunsj til barn. Det blir tre alternativer: 1) Hamburger, mini-pommes frites, fullkornsbrød, økologisk lettmelk, liten pose gulrøtter. Energi: 575 kcal 2) 4 stk McNuggets, mini pommes frites, fullkornsbrød, eplejuice, eplepose. Energi: 495 kcal 3) Chicken Burger, mini pommes frites, fullkornsbrød, vann og eplepose. Energi: 545. Alle menyene følger også de nordiske anbefalingene om at 10-20 % av energien skal komme fra protein, 50-60 % fra karbohydrat og 25-35 % fra fett. Det er ikke meningen å reklamere for McDonald's eller noe sånt, men jeg syns dette er en glad-nyhet. Godt å se at de tar dette på alvor, og håper de er toneangivende for andre fastfood- og restaurantkjeder! Jeg hevder ikke at McNuggets eller pommes frites er særlig sunt i seg selv, men når man går på McDonald's vet man ihvertfall hva man får, og man har mange valgmuligheter. Håper McDonald's Norge følger opp! Eller hva syns dere? Nå har de jo også lansert Big 'n Juicy hamburger, med over 1000 kcal bare i selve burgeren! Er det da dumt at de later som de ikke er det de egentlig er (en junkfood-kjede), eller er det flere positive? Kunne menyene ha blitt enda sunnere? Endret 16. mai 2007 av eriksen
Sahara Skrevet 16. mai 2007 #2 Skrevet 16. mai 2007 De fleste som vil ha sunn mat går vel uansett ikke på MCDonalds. For meg personlig betyr det ikke så mye, går dit så sjelden uansett. Og når jeg først går dit går jeg ikke for å spise sunt..
eriksen Skrevet 16. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. mai 2007 De fleste som vil ha sunn mat går vel uansett ikke på MCDonalds. For meg personlig betyr det ikke så mye, går dit så sjelden uansett. Og når jeg først går dit går jeg ikke for å spise sunt.. ← Ja, men dette er jo en barnemeny, og de aller fleste barn velger vel alltid Happy Meal på McDonald's? Det var ihvertfall en selvfølge da jeg var liten, og selv om ungene kanskje ikke bryr seg om innhold av fiber og transfett, er det jo fint om ihvertfall foreldrene vet at det de får i seg er et greit alternativ da.
Gjest ~Alwa~ Skrevet 16. mai 2007 #4 Skrevet 16. mai 2007 Ny sunn happy-meal stemmer vel ikke? Ny sunnere happy-meal kan jeg gå med på, men mat fra McDonalds kommer aldri til å bli sunt
murray Skrevet 16. mai 2007 #5 Skrevet 16. mai 2007 De fleste som vil ha sunn mat går vel uansett ikke på MCDonalds. For meg personlig betyr det ikke så mye, går dit så sjelden uansett. Og når jeg først går dit går jeg ikke for å spise sunt.. ← Skriver under på den. Når jeg en sjelden gang går på mcdonalds er det for å fråtse i fett og sukker. Det stedet blir aldri sunt i ordets rette forstand.
Gjest Tweek Skrevet 16. mai 2007 #6 Skrevet 16. mai 2007 Jeg skjønner ikke at noen gidder å gå på mcdonalds en gang jeg..
Kosemose Skrevet 16. mai 2007 #7 Skrevet 16. mai 2007 Jeg tenker at McD er og blir dårlig junk, og jeg kommer aldri til å se på McD som fullverdig måltid/fullverdig mat. Det hender en sjelden gang i blant at vi spiser der, kanskje fire ganger i året (barn syns det er stas), og siden det er såpas sjelden gidder jeg ikke ha dårlig samvittighet for det. De kan kalle seg så sunne de bare vil, den følelsen jeg får etter å ha spist der minner ikke mye om sunn...
Gjest Kristin_ Skrevet 17. mai 2007 #8 Skrevet 17. mai 2007 Den "sunne" maten på McD har jo til tider vist seg å ha mer fett enn Big Mac :D Men de fortviler jo på McD, for sunn mat har jo naturlig nok mye mindre profittmargin enn den usunne. Det er billigere å lage cheeseburgere enn salat. Men for all del, de vil vel ikke miste alle kundene sine, så det er vel bare et desperat forsøk å få kunder tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2007 #9 Skrevet 19. mai 2007 Jeg synes ikke en happy meal har noen ting i et barns kosthold å gjøre. Heller ikke generelt fast food heller. At foreldre gir dette til barn regelmessig er for meg et mysterium! Det skal da ingenting til å lage en ok sunn middag om man har det travelt, feks grønnsakssppe? Ikke er mcdonalds billig heller sp skjønner ikke at noen ser på det som et alternativ annet enn 2-3 ganger i året hvis det er noe veldig spesielt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå