Meaty Skrevet 16. mai 2007 #1 Skrevet 16. mai 2007 Husker dere maiblomstene til å ha på jakka, disse små plastikkblomstene i forskjellige farger som var festet på en knappenål? De fantes også i store varianter som man kunne feste foran på bilen. Hvem var det som solgte dem? Jeg mener å huske at de ble solgt ved dørsalg. Kanskje ikke verdens vakreste blomster, men jeg synes det var en litt koselig tradisjon. Men den ser ut til å ha forsvunnet, jeg ser i hvert fall aldri sånne lenger her jeg bor.
Gjest itla Skrevet 16. mai 2007 #3 Skrevet 16. mai 2007 Sanitetskvinnene selger disse... ← Jepp! Tror mine foreldre hadde hatt maiblomstselger på døren for en stund siden, synes ihvertfall jeg så en liten maiblomst ligge på kjøkkenet. Der de bor har det også vært vanlig at de setter ut maiblomstene med en liten innsamlingsbøsse ved siden av i diverse butikker, men vet ikke om det har vært gjort i år. Har forøvrig også sett noen biler med de store blomstene i grillen. Men det er helt klart færre enn tidligere!
Polly Ester Skrevet 19. mai 2007 #4 Skrevet 19. mai 2007 Åh... dette hadde jeg helt glemt bort, jeg... nå ble jeg nostalgisk. Da jeg var liten var det vi som gikk og solgte via skolen, husker jeg. Små blomster til å ha på jakka/kjolen og en stor til å ha på grillen på bilen. Kan ikke si jeg la merke til noen denne 17.mai...
Badlands Skrevet 19. mai 2007 #5 Skrevet 19. mai 2007 Meaty, så bra at du tok det opp i ein tråd! Eg har nemleg tenkt MYKJE på maiblomsten, og spurt folk på arbeid og i familie om kvifor ingen bruker han lenger. Det virker som folk er i ferd med å gløyme dei. Sjølv har eg ikkje ein gong sett dei til salgs i år. Meiner å hugse at ein skulle setje maiblomsten på bilen allereie 1. mai, at han skulle vere der heile månaden ut - og at det ikkje var begrensa berre til 17. mai. Men det er mogleg at eg hugsar feil her...
Helen Skrevet 19. mai 2007 #6 Skrevet 19. mai 2007 Jeg husker vi hadde sånne maiblomster i grillen på bilen hvert år når jeg var lita. Jeg har sett enkelte biler med det nå også, synes ikke akkurat de er noe fine lenger nå. Men disse maiblomstene til å ha på seg de savner jeg for de synes jeg er fine.
Meaty Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. mai 2007 Meaty, så bra at du tok det opp i ein tråd! Eg har nemleg tenkt MYKJE på maiblomsten, og spurt folk på arbeid og i familie om kvifor ingen bruker han lenger. Det virker som folk er i ferd med å gløyme dei. Sjølv har eg ikkje ein gong sett dei til salgs i år. Meiner å hugse at ein skulle setje maiblomsten på bilen allereie 1. mai, at han skulle vere der heile månaden ut - og at det ikkje var begrensa berre til 17. mai. Men det er mogleg at eg hugsar feil her... Ja er det ikke litt trist at denne tradisjonen ser ut til å dø ut? Jeg tror du har helt rett, det var vanlig å ha den på bilen hele måneden. Som m@msen sier så var den bilblomsten kanskje ikke så veldig vakker, men det var nå et sikkert vårtegn Jeg tror jeg skal spørre bestemor om hun har noen maiblomster liggende, hun kaster nemlig aldri noe.
Meaty Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. mai 2007 Etter litt iherdig søking fant jeg denne siden, blomsten som ble solgt i år var lik den aller første - som ble solgt for 100 år siden!
Annie Skrevet 22. mai 2007 #9 Skrevet 22. mai 2007 Ungene her har solgt maiblomster hvert år. Lurer på om det er Sanitetsforeningen de selger for jeg? :klø: Både de til å sette på jakker og biler.
Gjest Frysepulver Skrevet 22. mai 2007 #10 Skrevet 22. mai 2007 En venninne av meg bestile gjennom santiteten. Hun hadde en liten krans med maiblomster på 17. mai
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå