Gå til innhold

Nei til utanlandske flagg

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gjerne en tamilsk taler på 17. mai. Men å velges FORDI man er tamil, og ikke norsk???

Nemlig. Det er i slike tilfeller jeg synes det blir "omvendt rasisme". En tamil, tyrker eller chilener eller hvem som helst andre som har gjort seg positivt bemerket i lokalmiljøet må gjerne være 17. mai taler på lik linje med en etnisk norsk. Det synes jeg er rimelig. Men å velge noen fordi de har en annen opprinnelse blir helt feil for meg.

Hva med en NORDMANN med det tyrkiske flagget?

Det er faktisk det SISTE her det er snakk om: Norske elever ved en norsk skole der man har inkludert seg sideveis inn i det politisk korrekte h... og forventer at norske elever skal gå med utenlandske flagg på 17. mai.

Enig igjen. Som nevnt før synes jeg norges nasjonaldag fortrinnsvis bør feires med norske flagg, men om et barn med unorske aner velger å bruke flagget fra sitt opprinnelige hjemland så reagerer jeg ikke nevneverdig på det, selv om jeg synes det virker litt pussig i denne sammenheng. Men at norske barn skal gå med utenlandske flagg blir veldig feil akkurat på denne dagen. På 17. mai så må i allfall norske barn få lov til å gå med sitt lands flagg. Alt annet synes jeg blir kunstig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan klarer noen å få det å feire den norske nasjonaldagen med norske flagg til å bli rasistisk? :klø:

Er enig med de som sier at det er snakk om respekt - jeg ville ikke viftet med et norsk flagg i et annet lands nasjonaldag. Det er jo det landet man feirer, ikke sitt eget. Sitt eget land kan man feire på dens nasjonaldag.

Skrevet
For meg er ikke dette noen fanesak, men jeg ville kanskje følt det unaturlig å veive med norsk flagg under et annet lands feiring av sin nasjonaldag.

Så lenge det er Norges nasjonaldag som feires, så ser jeg ikke poenget med å vise hvor inkluderende man er ved å dra frem all verdens flagg. Det er ikke innvandrings-/inkluderingspolitikken vi feirer denne dagen, det er Norges frigjøring.

Men noen skal jo være så "politisk korrekte" at det går helt over alle støvleskaft.

Som andre sier; jeg ville aldri drømt om å dra frem det norske flagget under feiring av July 4th i USA f.eks. Jeg tenker ikke "Norge" på den dagen..

Gjest Blondie65
Skrevet
Men vi snakker ikke om 1906 eller 1946.

Du begår et retorisk knep som kalles tankefeil.

Tror du får forklare meg hva det tankeknepet går ut på for det skjønte ikke jeg. Poenget mitt er at det ikke alltid er like velkomment med utenlandske flagg. Poenget mitt er også at jeg ikke har noe i mot det dersom enkelte har lyst å gå med annet enn norske flagg i 17. mai toget. Gjerne. Men da skal det være FRIVILLIG og norske ungdommer som IKKE ønsker det fordi de ønsker å markere norge og norsk frigjøring den dagen må få lov til det uten å bli kaldt historieløse.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Tror du får forklare meg hva det tankeknepet går ut på for det skjønte ikke jeg. Poenget mitt er at det ikke alltid er like velkomment med utenlandske flagg. Poenget mitt er også at jeg ikke har noe i mot det dersom enkelte har lyst å gå med annet enn norske flagg i 17. mai toget. Gjerne. Men da skal det være FRIVILLIG og norske ungdommer som IKKE ønsker det fordi de ønsker å markere norge og norsk frigjøring den dagen må få lov til det uten å bli kaldt historieløse.

Enig. Jeg lurer på hvilke andre land det blir påtvunget å vifte med utenlandske flagg på nasjonladagen?

Skrevet

Bare norsk flagg på 17 mai! Vi skal ikke bli bladet land,vi er norske. :flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg::flagg:

Skrevet

Utenlandske flagg hører ikke hjemme i norske barnetog. Det er Norge vi feirer, ikke noen andre land.

Syns også det å ha barnetog og 17. mai feiring i utlandet er idiotisk. Har ikke sett noen amerikanere i Norge som har 4 juli tog i gatene.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Å feire et lands grunnlovsdag med andre flagg enn det aktuelle landets ser jeg ikke poenget med.

Som andre her også sier, man møter ikke opp på Flaggans Dag i Sverige med det norske flagget heller.

Skrevet

Jeg stemmer for norske flagg 17. mai.

Hvis vi absolutt vil fronte hvor inkluderende vi er, må det da finnes utallige andre måter å gjøre det på.

Gjest Violetta
Skrevet
Å feire et lands grunnlovsdag med andre flagg enn det aktuelle landets ser jeg ikke poenget med.

Som andre her også sier, man møter ikke opp på Flaggans Dag i Sverige med det norske flagget heller.

Helt enig. Nasjonaldag er nasjonaldag.

Gjest Elastica
Skrevet

En annen ting er at flagg kan gi sterke politiske signaler. Å argumentere for bruk av andre lands flagg for å virke inkluderende, syns jeg er rart. Det finnes mange måter å integrere folk på.

Å vifte med det norske flagget er en fin måte å vise tilhørighet til landet vårt på. En flott kombinasjon må være bruk av sine respektive hjemlands nasjonaldrakter - dette viser hvor man kommer fra - og ha norsk flagg, dersom man ønsker å vise hvor man kommer fra. Det norske flagget er et samlende symbol - et symbol på den norske unionsoppløsningen, og vår egen grunnlov.

Samiske flagg har tidligere vært diskutert i den samme sammenhengen.

Gjest Robin Hood
Skrevet

jeg har alltid trodd 17 mai var norges nasjonal dag ikke verdens nasjonaldag

Skrevet
Syns også det å ha barnetog og 17. mai feiring i utlandet er idiotisk. Har ikke sett noen amerikanere i Norge som har 4 juli tog i gatene.

Amerikanerne har et eget område i Frognerparken 4. juli der de feirer på sin måte. Så at du ikke har sett det, betyr ikke at det ikke finnes.

Gjest maridubedåre
Skrevet

Enig med de som mener at 17. mai er Norges nasjonaldag og kun det norske flagget hører hjemme her da.

Igår la jeg merke til en annen ting jeg stusset over. Nemlig en jente i ett av korpsene (utlenning) som hadde noe stoffliknende greier surret rundt hodet. Jeg trodde at uniformsreglene for korps var ganske strenge. Tror ikke det ville vært akseptabelt om norske barn kom med et annet hodeplagg til uniformen enn korpshatt/ lue.

Skrevet
jeg har alltid trodd 17 mai var norges nasjonal dag ikke verdens nasjonaldag

Det er også den internasjonale dagen mot homofobi.

Skrevet
Enig med de som mener at 17. mai er Norges nasjonaldag og kun det norske flagget hører hjemme her da.

Igår la jeg merke til en annen ting jeg stusset over. Nemlig en jente i ett av korpsene (utlenning) som hadde noe stoffliknende greier surret rundt hodet. Jeg trodde at uniformsreglene for korps var ganske strenge. Tror ikke det ville vært akseptabelt om norske barn kom med et annet hodeplagg til uniformen enn korpshatt/ lue.

Tror du må være en av de ytterst få som her i landet i dag stusser over at vi har et velsignet mangfold. Du blir nok bedre kjent med norske forhold etter en stund.

Gjest graceland
Skrevet

Det er jo Norge vi feirer på nasjonaldagen! Nå må ikke bli helt historieløse her. Å komme med andre flagg blir jo helt meningsløst...

Skrevet
Det er jo Norge vi feirer på nasjonaldagen! Nå må ikke bli helt historieløse her. Å komme med andre flagg blir jo helt meningsløst...

Stakkars landet Norge som kan oppleve at mange nasjoners flagg feirer landet. Hvor utrolig meningsløst ... wow ... stakkars Wergeland ...

Gjest Miss Guided
Skrevet
Nemlig. Det er i slike tilfeller jeg synes det blir "omvendt rasisme". En tamil, tyrker eller chilener eller hvem som helst andre som har gjort seg positivt bemerket i lokalmiljøet må gjerne være 17. mai taler på lik linje med en etnisk norsk. Det synes jeg er rimelig. Men å velge noen fordi de har en annen opprinnelse blir helt feil for meg.

Enig igjen. Som nevnt før synes jeg norges nasjonaldag fortrinnsvis bør feires med norske flagg, men om et barn med unorske aner velger å bruke flagget fra sitt opprinnelige hjemland så reagerer jeg ikke nevneverdig på det, selv om jeg synes det virker litt pussig i denne sammenheng. Men at norske barn skal gå med utenlandske flagg blir veldig feil akkurat på denne dagen. På 17. mai så må i allfall norske barn få lov til å gå med sitt lands flagg. Alt annet synes jeg blir kunstig.

Nå viste det seg at barn med unorske aner helst ville bruke det norske flagget da. Så problemet ble ikke så stort, de følte seg som norske og ville ha norske flagg.

Gjest Gjest
Skrevet

Flagg med det flagget du har, og gå i de klærne du vil (selv om det er jeans eller sari), det viktigste er at man koser seg den dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...