Gå til innhold

Dusjhjørne

Anbefalte innlegg

Gjest kenneth
Skrevet

Har pusset opp badet og satt inn dusjhjørne. Men, når jeg dusjer, blir det en del søl utover gulvet, anslagsvis 50 cm ut fra dusjveggen. I følge rørlegger har gulvet korrekt fall, og dusjhjørner er aldri helt tette uansett. Jeg klarer ikke å slå meg til ro med at et nytt bad til 150 000 "lekker" på denne måten.

Noen erfaringer på området? Er dusjhjørnet ditt tett, eller har du måttet sette på list på gulvet/gjøre andre tiltak for å fikse problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke dusjhjørne, men mamma og pappa har et relativt nytt. De måtte "ettertette" med silikon, men det var overhodet ikke snakk om like mye vannsøl som du beskriver. Syntes det hørtes litt voldsomt ut med 50 cm! Hva med å få en "second opinion" fra en annen rørlegger?

Skrevet (endret)

Vi flytta inn i ny leilighet for ca. et år siden. vi valgte da dusjhjørne til badet. Etter min første dusj så jeg at det hadde lekket vann ut på gulvet, men ikke så mye som du beskriver (ikke særlig kjekt) så ringte han som hadde tatt seg av dette og forklarte problemet. han kom da inn fugte en ekstra gang der det var fugt fra før. han nevnte noe om det da som du sier at det aldri vil bli 100 % tett. Nå når vi dusjer så lekker det litt vann ut på det ene hjørnet (rett nedforbi døra) så bare tørker det opp etterpå.

Endret av linky
Gjest kenneth
Skrevet
(...)han nevnte noe om det da som du sier at det aldri vil bli 100 % tett. (...)

En dusjvegg er jo ingen hermetisk oppfinnelse. Veggene/dørene er tross alt i bevegelse, over et gulv med fuger, så litt søl er nærmest "logisk". Men det var litt vel mye...

Jeg sa fra til rørlegger, som i går forsøkte å tette igjen dusjveggen nederst. Det hjalp litt, men etter en kjapp morgendusj i dag var det fortsatt vann 30 cm utenfor dusjveggen.

Lurer derfor på om jeg skal pushe på og si at jeg ikke godtar dette, eller om jeg må slå meg til ro med at det er "normalt".

Skrevet

Nja, hvis sluken er inni i dusjhjørnet (slik som den veldig ofte er) så bør du kanskje være glad for at det ikke er helt tett? Det er nemlig veldig kjipt med vannlekkasje på badet når sluken ikke er tilgjengelig.

Skrevet
Nja, hvis sluken er inni i dusjhjørnet (slik som den veldig ofte er) så bør du kanskje være glad for at det ikke er helt tett? Det er nemlig veldig kjipt med vannlekkasje på badet når sluken ikke er tilgjengelig.

Vi fikk beskjed om at rørlegger ikke har lov til å tette helt under dusjhjørnet når det kun er et sluk på badet, av den grunn Onyx nevner. Man kan gjøre det selv, men da på egen risiko. Vi tettet med silikon, for selv om det er upraktisk at sluket ikke er tilgjengelig ved lekkasje, så er det ikke holdbart å ha vann ut over hele gulvet etter hver dusj, heller, særlig fordi vi har et miniatyrbad. Forhåpentligvis får vi ingen lekkasjer, men om det skulle skje, har vi såpass stor glippe mellom nederkanten på dusjhjørnet og gulvet at vi lett kan skjære vekk silikonfugen for å slippe vannet gjennom.

Skrevet

Vårt dusjhjørne har nettopp begynt å lekke etter 9 års bruk. Det kan umulig være rett at et helt nytt hjørne skal lekke såpass mye som det du beskriver.

Skrevet

Selv kjøpte jeg ekstra ett dusjkabinett for å slippe dette problemet. Nå skal det jo sies at det sikkert ikke er like pent, men du verden så praktisk å skulle slippe å tørke halve badet hver gang man dusjer.

Skrevet
Selv kjøpte jeg ekstra ett dusjkabinett for å slippe dette problemet. Nå skal det jo sies at det sikkert ikke er like pent, men du verden så praktisk å skulle slippe å tørke halve badet hver gang man dusjer.

Det samme gjorde jeg. Jeg tenkte også at dusjkabinett ikke er like pent/stilig som dusjhjørne og dusjing rett på flisene, men oppdaget at "dagens dusjkabinetter" ser mye bedre ut enn de tidligere modellene. For meg var det uansett viktigere med sikkerhet enn optimal grad av stilighet.

Gjest Vampyra
Skrevet (endret)

Vi renoverte badet i høst da vi kjøpte leilighet i høst og har aldri hatt problemer med vannsøl utenfor dusjhjørnet i det hele tatt! (og vi har gjort det selv)

Endret av Vampyra
Skrevet

Det du beskriver, høres rimelig normalt ut. Min erfaring er at det blir vått et stykke ut på gulvet når man har dusjhjørne. Hvor langt ut, avhenger litt av den som dusjer og hvordan h*n retter strålen, hva slags løsning man har etc.

Har man veldig mye fall mot sluket, vil naturligvis problemet bli mindre, men på den annen side er ikke dette særlig pent hvis man har gulvfliser av en viss størrelse.

Har du ikke vaskemaskin på badet, er det ingen stor risiko forbundet med å få det tettet på undersiden. Har du vaskemaskin på badet, kan du likevel tette, men da må du la det være igjen en åpning slik av vannet har en mulighet til å renne ned i sluket ved en evt. lekkasje. Åpningen må du evt. legge noe foran, f.eks. en nal, når du dusjer for å unngå vannsøl helt.

Selv er jeg helt enig i at dusjhjørne helt klart er den peneste løsningen, men de to siste gangene jeg har renovert bad, har jeg likevel valgt kabinett. Både p.g.a. lekkasjeproblematikken samt at fugene som regel etter hvert blir lite pene når man dusjer rett på flisene uansett rengjøring.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Vi har et helt nytt dusjhjørne i vår nye leilighet, og den har holdt seg tett foreløpig. Kanskje noen dråper utenfor, men det er minimalt.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Mine foreldre har nyoppusset bad med dusjhjørne. Faren min ville se an om han trengte å sette på bunnlisten og tette med silikon, og nå etter do dagers bruk ser det ut til at det er tett foreløpig :) De brukte fetteren min til både støping og flislegging og han har gjort en strålende jobb (han jobber med det)

Gjest Gjest
Skrevet

kommer an på åssen dusj det er,hvis det er dusjdører med subbelist,skal denne bare fungere som "sprutsperre" hjemme hos meg blir det en våt kant på ca 2 cm på utsiden av døren,av erfaring er det ikke rørleggeren sin feil at det kommer vann på gulvet,at listen på døra ikke tetter nok,da er det ikke bra nok fall på gulvet,selv om fallet ligger innenfor kravet,kommer an på størrelse av fliser og hvor mye fall det er opp til veggen på hver side der selve dørene er festet.da er det ikke sikkert dørene tetter bra nok fordi dørene da blir for høye i forhold til gulvet på midten der det evt. renner vann ut.

Men det man kan gjøre er å bytte subbelistene som står nederst på døra,sånn at de tetter bedre mot gulvet,da vil man i de fleste tilfellene klare å tette bra nok uten å kline med silikon,silikon vil jo bare bli stygt etterhvert

hilsen rørlegger

Gjest Vampyra
Skrevet

Men i et vanlig dusjhørne med faste vegger og skyvedører er det jo ikke subbekant under dørene ;)

Ehm, er det vanligvis rørlegger som monterer slikt da? :klø:

(vi gjorde jo alt selv siden vi har håndtverkere av alle slag i familien, men jeg trodde ikke montering av dusjhjørne var typisk rørleggerjobb)

Skrevet

Sist jeg pusset opp bad monterte rørlegger alt innventar. Han skrudde sammen baderomsskap, dusj osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...