Gå til innhold

Hvordan velge barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i et svært tettbygd område, det vil si at det er ganske mange barnehager å velge i når man skal søke. Kommunen har ikke full dekning.

Så hvordan er det smartest å gå frem mht hvilke man bør sette opp?

For oss vil beliggenhet (nære hjemmet eller tranportknutepunkt) og åpningstid spille inn. Ønsker av ulike årsaker et sted med mye skjerming/små avdelinger. Ideelt sett ogå et fint uteområde (men det blir luksus, i og med at det ikke er nok plasser).

På den annen side står jo mange på venteliste, så man får jo være glad om man i det hele tatt får en plass. Ikke alle har egen hjemmeside. Går ut fra at man da må ringe til alle for å spørre om åpningstider og hvordan de organiserer barna?

Noen som har en god strategi for hvordan finne ut hvilke man bør sette opp? Siden det er så mange å velge i, så burde man vel like gjerne sette opp de man synes passer best for ens behov?

Må si jeg synes dette virker som en skikkelig møkkajobb å sette seg inn i...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehhe...jeg måtte flire litt når jeg leste innlegget ditt, for når alt kommer til alt så blir en glad for "hva som helst" bare en får plass. :ler:

Men når vi skulle velge ( i Oslo) så var det plasseringen som var det viktige, og vi ønsket også at det skulle være kommunal bhg. Jeg gikk inn på nettet og leste litt om alle bhg, skrev ned adresse og tok en runde rundt for å finne ut hvor de låg, hvordan det såg ut osv.

Vi fikk ikke plass i noen av de bhg, men endte opp med å få plass i en bhg ett stykke unna en stund etterpå.

Er fornøyd med den bhg da, men må innrømme at det hadde vært utrolig skjønt å hatt plass i den som ligger rett over veien for oss. :forvirret:

Skrevet (endret)
Hehhe...jeg måtte flire litt når jeg leste innlegget ditt, for når alt kommer til alt så blir en glad for "hva som helst" bare en får plass. :ler:

jeg vet jo det, men like fullt må vi plukke ut 5 av flere titalls barnehager å velge mellom. Og da er det jo dumt av oss å sette opp en med udugelig åpningstid, når man har haugevis av andre å sette opp.

Endret av Donpedro
Skrevet
jeg vet jo det, men like fullt må vi plukke ut 5 av flere titalls barnehager å velge mellom. Og da er det jo dumt av oss å sette opp en med udugelig åpningstid, når man har haugevis av andre å sette opp.

Åpningstid var også ett viktig argument for oss ja. Men håper dere får plass da! :)

Skrevet

HVis du ikke kjenner dem inngående, så velg den/de barnehagene som passer dere for å ha det mest praktisk i hverdagen, dvs de som ligger greiest til mht åpningstid og transport om morgen og ettermiddag. Er du innenfor, kan du alltid søke overflytting senere.

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men har inntrykk at det er Oslo???? Hvertfal søkte vi elektronisk via hjemmesiden til Oslo kommune. Jeg leste om alle barnehagene på kommunen sine sider (linken under) og valgte ut fra det. Jeg valgte syv barnehager som ligger veldig nært her vi bor, tror alle er i en radius av noen hundre meter fra oss. De tre som jeg satt på topp hadde alle veldig flott tilbud i musikk og literatur. Til syvende og sist er jeg bare glad hvis vi får plass. Oslo er ikke så enkelt...

De to barnehagene på topp har jeg også fått anbefalt. Hvis du kjenner noen i nærområdet så kan man jo ta en liten prat med dem? Evt ta en liten runde rundt for å se på barnehagene?

http://www.byradsavdeling-for-barn-og-utda...ategoryID=24371

Skrevet

Jeg ville absolutt tenkt praktisk - beliggenhet i fht jobben, åpningstider, etc. Hvordan en barnehage er å være i (både for barn og for foreldrene) tror jeg er vanskelig å vite på forhånd, jeg tror noe av det viktigste har å gjøre med tonen som råder i barnehagen. Er det et hyggelig sted å levere barnet sitt, føler man seg trygg på at barnet blir sett og bekreftet, er personlaet engasjerte, er det en god atmosfære i barnehagen, osv. Slike ting merker man ikke før man har vært der. Hvordan barnehagen er delt opp i fht avdelinger etc ville jeg nok lagt mindre vekt på i første omgang, så lenge barnehagen følger de bemanningsregler som gjelder. Jeg ville også kanskje tenkt på om barnehagen har kvalifisert personell: Har de førskolelærere på hver avdeling? Men igjen; en god, egnet og erfaren assistent er også gull verdt, og slike ting vet man ikke før man har vært der en stund. Noen barnehager har "uteprofil" med lavvo, faste utedager etc. Noen barnehager er flinke til å gjøre mye, reise på turer etc. Om slike ting skal bety noe er vel opp til den enkelte. Jeg kan innimellom tenke at hyppige turer og aktiviteter utenom det vanlige er mer til ære for/glede for foreldrene enn for barna?

Skrevet

Jeg ville tenkt som følger: hvilken barnehage sokner til den skolen barnet skal gå på? Da bil barnet kjenne mange av de det skal begynne på skolen sammen med - hvilket er viktig.

Dernest ville jeg vurdert barnehagens kvalitet, str, uteområde, hvor nabobarna gikk osv.

Skrevet

Jeg besøkte aktuelle barnahager sammen med barnet før vi søkte. Veldig glad for at jeg gjorde det, for etter besøkene sto det veldig klart for meg hvor jeg ville ha ham.

Nå har vi barn nummer to i samme barnehage, og har vært strålende fornøyd hele tiden. :)

Skrevet
Jeg ville tenkt som følger: hvilken barnehage sokner til den skolen barnet skal gå på? Da bil barnet kjenne mange av de det skal begynne på skolen sammen med - hvilket er viktig.

Jepp, føyer meg til denne også. Det var veldig betryggende for lillemann å kjenne mange av de han begynte på skolen sammen med.

Skrevet

I vår kommune kommer barnet i klasse med de de bor i nærheten av, dvs de blir delt inn geografisk - helt uavhengig av hviken barnehage de går i.

Skrevet

Skal uansettikke gå på skole her, så det trenger vi ikke ta hensyn til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...